„Veganuary” zmienia nasze kulinarne zwyczaje

Wyzwanie trwa dalej. Czy dieta roślinna to przyszłość?
Przejście na wegetarianizm lub ograniczenie spożycia mięsa to dwa kulinarne postanowienia, które Polacy najczęściej wybierali przed Nowym Rokiem. Rezygnację z produktów pochodzenia zwierzęcego planowało ponad 60% ankietowanych – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Pyszne.pl. Do przestawienia się na dietę roślinną przez cały styczeń dodatkowo zachęcało wyzwanie „Veganuary”, dzięki któremu ponad 2000 osób zadeklarowało ograniczenie mięsa co najmniej na miesiąc.

Przełom starego i nowego roku to już tradycyjnie czas podejmowania postanowień, których chcemy trzymać się przez kolejne miesiące. Jak wynika z badań zrealizowanych na zlecenie Pyszne.pl, blisko połowa z nas – aż 46% osób – przynajmniej raz w życiu próbowała zrezygnować z jedzenia mięsa. Zmiana nawyków żywieniowych to także drugie z częściej wskazywanych w badaniu postanowień noworocznych (43% - tuż za zwiększeniem aktywności fizycznej, które założyło 61% badanych).

Spośród tych, którzy w 2023 roku planują zmienić coś w swojej diecie, najwięcej osób zadeklarowało, że zmniejszy spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego (42%), a co czwarta ankietowana osoba zamierza ograniczyć jedynie spożycie czerwonego mięsa – w szczególności mężczyźni (30%) oraz osoby w wieku 55-64 lat (38%).

Wciąż jednak duża część z nas nie chce nawet częściowo zrezygnować ze spożywania mięsa i to właśnie do nich głównie została skierowana akcja „Veganuary”. Wyzwanie polegało na tym, by w styczniu ograniczyć jedzenie produktów pochodzenia zwierzęcego.

Akcja „Veganuary” rozpoczęła się prawie 10 lat temu w Wielkiej Brytanii. Organizatorzy zachęcają do spróbowania kuchni roślinnej (wegańskiej) oraz ograniczenia jedzenia mięsa i produktów odzwierzęcych przez cały styczeń. Ambasadorami „Veganuary” są gwiazdy światowego kina, w tym m.in. laureat Oscara Joaquin Phoenix, a także sportsmeni i sportsmenki, muzycy oraz politycy. W Polsce akcję wspierał serwis Pyszne.pl, który przygotował specjalną stronę internetową, na której internauci mogli znaleźć informacje na temat żywienia roślinnego, w tym porady psychodietetyka, a także praktyczne szczegóły wyzwania. Pyszne.pl stworzyło też postać Wege Trenera, w którego wcielił się aktor i komik Rafał Rutkowski. Wykreowana postać w pięciu żartobliwych filmach motywowała widzów do udziału oraz wytrwania w „bezmięsnej próbie”.

Wszystko po to, by zachęcić nieprzekonanych do odstawienia mięsa, a potem przeprowadzić chętnych przez okres pierwszych dni już po zmianie jadłospisu. To szczególnie potrzebne, jeśli bierzemy pod uwagę badania: 24% uczestników Pyszne.pl zadeklarowało, że rezygnuje z założeń noworocznych już po 30 dniach od ich powzięcia, a 17% osób robi to jeszcze szybciej – po tygodniu lub dwóch.

Zgodnie z badaniem Pyszne.pl, w Polsce już 12% osób to entuzjaści jedzenia roślinnego lub wegetarianizmu. Grono to w styczniu powiększyło się co najmniej o kolejne 2000 osób, które zadeklarowało udział w „Veganuary” za pośrednictwem strony wegetrener.pl.

Akcja trwała do końca stycznia, ale udział w niej nie musi się skończyć po miesiącu. Jeśli uczestnikom zabraknie motywacji, w każdej chwili mogą skorzystać z rad ekspertów. Co ciekawe, w przypadku zmiany diety, wątpliwości zazwyczaj przychodzą szybko. U 22% respondentów badania Pyszne.pl – już w pierwszym tygodniu. Efekty są jednak warte tego, by wytrzymać pierwsze trudy. Przy przejściu na weganizm/wegetarianizm sukces w postaci poprawy zdrowia i kondycji odnotowało 38% ankietowanych.

Fot. Materiały prasowe
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat