Księżniczka Czardasza

Księżniczka Czardasza w Mazowieckim Teatrze Muzycznym w Warszawie.
Wizjoner, uznany na świecie reżyser operowy, Michał Znaniecki podjął się realizacji operetki „Księżniczka Czardasza” – jednej z najpopularniejszych sztuk w historii całego gatunku.

Widowiskowy spektakl już od 12 kwietnia będzie można oglądać w Warszawie. Tym samym, po długiej przerwie, Mazowiecki Teatr Muzyczny imienia Jana Kiepury przywrócił operetkę na warszawskie sceny.

Michał Znaniecki ma na koncie ponad dwieście spektakli realizowanych na najważniejszych scenach operowych całego świata m.in. we Włoszech, Francji, Irlandii, Hiszpanii, Polsce, Argentynie, Urugwaju i na Kubie. Współpracował z największymi nazwiskami świata opery i teatru, w tym z Placido Domingo, Piotrem Beczałą, Mariuszem Kwietniem, Lorinem Maazelem czy Jose Curą. Tym razem reżyser wziął na warsztat „Księżniczkę Czardasza” – jedną z najpopularniejszych sztuk w historii całego gatunku, która światową premierę miała w Wiedniu w 1915 roku.

Historia miłosna gwiazdy czardasza Sylvii Varescu i młodego arystokraty księcia Edwina do dziś uchodzi za największy sukces Imre Kálmána – najwybitniejszego obok Lehára przedstawiciela II operetki wiedeńskiej. Libretto napisali Leo Stein i Bela Jenbach. Sztuka budziła podziw przede wszystkim melodyczną inwencją Kálmána, łączącą atmosferę wiedeńskich salonów i węgierskich rytmów z nutą zaskakującej melancholii. Nikomu później, tak jak Kálmánowi, nie udało się oddać atmosfery przedwojennej epoki – pustego świata nocnych lokali, lowelasów i szansonistek. Operetka doczekała się aż pięciu ekranizacji.

W roli tytułowej „Księżniczki”– Sylvii Varescu wystąpi Marcelina Beucher – sopranistka, laureatka ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów wokalnych w Polsce, Rumunii, we Włoszech i na Litwie. W roku 2013 śpiewaczka zadebiutowała na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku, za rolę Violetty Valery otrzymała nagrodę im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepszy Debiut Śpiewaczki”. W operetce wystąpią także znakomici soliści: Hubert Stolarski jako książę Edwin, Andrzej Precigs, Aleksandra Hofman, Wioletta Białk, Mikołaj Adamczak, Dariusz Niebudek, Tomasz Gęsikowski i Andrzej Wiśniewski. Imponująca jest lista realizatorów spektaklu: kierownikiem muzycznym został dyrygent Rafał Kłoczko, za scenografię odpowiada Luigi Scoglio – wybitny włoski scenograf, kostiumy zostały zaprojektowane przez Magdalenę Dąbrowską, a choreografię opracowała dla baletu Mazowieckiego Teatru Muzycznego Inga Plichowska. Za oprawę muzyczną odpowiada chór oraz orkiestra Mazowieckiego Teatru Muzycznego pod batutą Rafała Kłoczko. Za realizację widowiska odpowiedzialny jest Mazowiecki Teatr Muzyczny imienia Jana Kiepury, który przywrócił operetce godne miejsce w ofercie kulturalnej Warszawy i Mazowsza.

„Księżniczka Czardasza” w reżyserii Michała Znanieckiego przywróci należne miejsce operetce, przez wiele lat nieobecnej na warszawskiej scenie teatralno-muzycznej. Wybitni realizatorzy i artyści stworzyli spektakl oddający piękno tego ponadczasowego dzieła – mówi Iwona Wujastyk p.o. dyrektora Mazowieckiego Teatru Muzycznego.

Michał Znaniecki – polski reżyser teatralny i operowy, studiował na warszawskiej PWST, a następnie na Uniwersytecie w Bolonii u Umberta Eco oraz u Giorgio Strehlera w Teatro Piccolo di Milano. W wieku 24 lat zadebiutował w mediolańskiej La Scali. Był najmłodszym w historii reżyserem debiutującym w tym teatrze. Od połowy lat 90. reżyserował w teatrach operowych i dramatycznych we Włoszech, Francji, Irlandii i Polsce. Zrealizował m.in. „Cyrano de Bergerac” w Walencji z Placido Domingo w roli tytułowej. We Wrocławiu czterokrotnie realizował megaprodukcje operowe na otwartym powietrzu m.in. „Bal maskowy” Verdiego w 2012 roku na Stadionie Olimpijskim. Był dyrektorem Teatru Wielkiego im. St. Moniuszki w Poznaniu

Premiera „Księżniczki Czardasza” : 12 i 13 kwietnia; kolejne spektakle: 12 i 13 maja, Teatr Palladium, ul. Złota 9; bilety: 130 zł (I strefa), 110 zł (II strefa)

Patronat honorowy nad operetką „Księżniczka Czardasza” objął Marszałek Województwa Mazowieckiego Pan Adam Struzik.

Mazowiecki Teatr Muzyczny imienia Jana Kiepury w Warszawie jest Instytucją Kultury Samorządu Województwa Mazowieckiego.

OBSADA
Silva Varescu, księżniczka czardasza – Marcelina Beucher
Leopold Maria von Lippert, książę – Andrzej Precigs
Anhilda, jego żona – Aleksandra Hofman
Edwin, ich syn – Hubert Stolarski
Hrabianka Stasi, kuzynka Edwina – Wioletta Białk
Boni Kancsianu, hrabia – Mikołaj Adamczak
Feri von Kerekes, hrabia – Dariusz Niebudek
Rohnsdorff, pułkownik – Tomasz Gęsikowski
Kisz, notariusz – Andrzej Wiśniewski

BALET
Mazowieckiego Teatru Muzycznego:
Sławomir Greś
Przemysław Stokowiec
Jakub Pursa
Marta Ciosek
Zyta Bujacz-Dziel
Aneta Matuszewska

CHÓR
Mazowieckiego Teatru Muzycznego

ORKIESTRA
Mazowieckiego Teatru Muzycznego pod dyrekcją Rafała Kłoczko

REALIZATORZY
Reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Rafał Kłoczko
Scenografia: Luigi Scoglio
Kostiumy: Magdalena Dąbrowska
Choreografia: Inga Pilchowska
Asystent choreografa: Joanna Ziemczyk
Reżyseria światła: Łukasz Różewicz
Asystent reżysera: Zofia Dowjat
Przygotowanie chóru: Dariusz Zimnicki
Inspicjent: Anna Woroniecka

Społeczność
Reklama


 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat