Czym jest franczyza? To partnerstwo, które przynosi korzyści obydwu stronom
Franczyza to rodzaj współpracy. Działa na dwóch filarach. Pierwszym z nich jest franczyzodawca – to firma, która ma wyrobioną renomę rynkową, stara się jednak o poszerzenie grona swoich klientów i ekspansję. Drugim jest franczyzobiorca – osoba, która chce prowadzić biznes, ale niekoniecznie chce się zmagać z koniecznością budowania marki. Jak tak różne światy mogą się spotkać w jednym miejscu i nawiązać skuteczne partnerstwo? To bardzo proste – franczyzodawca ma swoje zasoby – sieć logistyczną, marketing, odpowiedni PR, znane produkty. Franczyzobiorca też ma przydatne zasoby – przedsiębiorczość, znajomość potrzeb lokalnej ludności, dostępność na miejscu, doskonałe zrozumienie realiów panujących w okolicy. Jeśli połączymy to wszystko, otrzymamy idealną współpracę. Pamiętajmy, że franczyzodawca nie ma możliwości zarządzania ogromną ilością placówek w różnych miejscach, w których ludność znacząco się różni. Franczyzobiorca ma możliwość samodzielnego prowadzenia biznesu, jednak musi się liczyć z wieloma inwestycjami w PR i budowaniem marki, a także powolnym zdobywaniem zaufania dostawców. Przedsiębiorca, który pragnie pracować pod szyldem znanej marki, często oczekuje także stabilnych dochodów – nawet kosztem swoich udziałów.
Jak to działa w praktyce? Marka Żabka – franczyza, która założyła ponad 6 000 placówek
By zrozumieć to, jak działa franczyza w praktyce, warto przyjrzeć się jednej z najbardziej skutecznych franczyz w Polsce. Jest to niewątpliwie sieć sklepów Żabka. Franczyza, która osiągnęła przez ostatnie lata aż 6 000 otwartych placówek, wyróżnia się zdecydowanie na tle innych sieci, które wykorzystują ten model. Żabka jest sklepem, który kojarzony jest przez 97% Polaków. To ogromny sukces. Działanie pod takim szyldem zdecydowanie przyciąga uwagę klientów i wzbudza pozytywne skojarzenia.
Franczyza Żabka – czy warto współpracować z tak dużym graczem?
Jak zostać franczyzobiorcą sieci Żabka? Franczyza wymaga od zainteresowanych podstawowych cech, jakie powinien mieć każdy przedsiębiorca. Mowa tu o ambicji, chęci rozwoju, a także nomen-omen – przedsiębiorczości. Franczyzobiorca ma za zadanie kierować zespołem. To wymagające zajęcie. Jednak współpracując z tak dużą siecią, nie jesteśmy w tym sami. Żabka zawsze udzieli nam odpowiednich informacji – wesprze nas w płaszczyznach, w których jeszcze nie radzimy sobie dobrze. To dużo korzyści, jednak pamiętajmy – to wciąż zestaw obowiązków, które musimy spełniać. By stać się franczyzobiorcą, trzeba przejść przez wstępną rekrutację. Formularze kontaktowe dostępne są na stronach sieci.
Franczyza Żabka – czy warto rozpocząć pracę w 2020 roku?
Sieć Żabka ma bardzo ciekawą ofertę w roku 2020. Zostając franczyzobiorcą teraz, możemy liczyć na stałe 16 000 złotych przychodu minimalnego w wymiarze miesiąca przez pierwszy rok działania. Wymagana jest od nas jednak opłata 5 000 złotych na rozruch placówki. Warto podkreślić, że to dosyć niska kwota jak na franczyzę. Decyzja, czy warto pracować w ramach sieci, jest jednak kwestią indywidualną. Lepiej zastanowić się nad własnymi mocnymi stronami oraz tym, czy faktycznie nadajemy się do takiej działalności. Bez odpowiedniego szeregu cech i woli osiągania imponującego sukcesu możemy sobie nie poradzić w tej branży.
Fot. Materiały zewnętrzne