Mianem merchandisingu można określić działania na obszarze sklepu, których celem jest stworzenie produktu bardziej zauważalnym dla klientów. Istotą merchandisingu jest zagwarantowanie danej marce możliwie najlepszej ekspozycji w sklepie, jak również zwrócenie uwagi klienta na dany produkt i zachęcenie do jego zakupu. Jego zadaniem jest również nakłonienie klienta do impulsywnego zakupu, przypomnienie o zakupie produktu osobom, które go już wcześniej zaplanowały oraz umocnienie komunikatów dotyczących marki poprzez reklamę i public relations. Działaniem merchandisingu jest m.in. rozmieszczenie towarów w sklepie zdeterminowane natężeniem, a także kierunkiem ruchu kupujących. Na zwiększenie bądź zmniejszenie sprzedaży produktów ma również wpływ sposób rozmieszczenia towarów na regałach. Ważnym elementem merchandisingu są materiały reklamowe oraz ekspozycyjne wykorzystywane w miejscu sprzedaży.
Omawiając merchandising warto zwrócić uwagę na zjawisko, jakim jest komunikacja merchandisingowa. Należą do niej działania, które są podejmowane przez określony sklep po to, aby powiadomić klientów o jego istnieniu i ofercie, a także środki, które służą odpowiedniemu wyeksponowaniu produktów. Działania te wpływają na zmysły kupujących takie jak: wzrok, słuch, węch i dotyk. Podstawowym składnikiem sprawnej komunikacji są ekspozycje, które umieszczane są wewnątrz sklepu, a ich celem jest poinformowanie nabywców o ofercie oraz zwrócenie ich uwagi na produkty. Zapewniają one właściwą prezentację towarów, a także dostarczają klientom informacje na temat marek znajdujących się w asortymencie sklepu. Aby mówić o skutecznej komunikacji merchandisingowej podejmowane działania muszą spowodować, że produkty staną się bardziej widoczne, atrakcyjne i dostępne dla potencjalnych klientów. W merchandisingu można doszukać się pewnych elementów manipulacji. Poprzez właściwe ustawienie produktów sklepy mogą manipulować wyborami klientów. Przykładem są sytuacje, w których sklepy, chcąc zachęcić nabywców do kupna źle sprzedających się produktów, lokują w ich sąsiedztwie produkty w tej samej cenie, lecz gorszej jakości. Czasami klienci są również zmuszani do korzystania podczas zakupów z dużych wózków, co wynika z chęci wykorzystania psychologicznych zachowań człowieka, który może czuć psychiczny dyskomfort mając w nich małą ilość produktów.
Znaczna część decyzji zakupowych jest podejmowana przez konsumentów bezpośrednio w sklepie. Dostarczenie klientom bodźców do zakupu jest szczególnie ważne w sklepach samoobsługowych. Tutaj istotną rolę odgrywają właśnie działania merchandisingowe.
Beata Jabłońska
(beata.jablonska@dlalejdis.pl)
Fot. pixabay.com