„Nie jedz tego!” – recenzja

Recenzja książki „Nie jedz tego!”.
O tym, co tak naprawdę kryje się pod zwrotem „zdrowe jedzenie” i o tym, jak łatwo jest uwierzyć w to, o czym nieustannie przekonuje reklama…

Już od pierwszej strony książki wiadomo, że jej autor, dr Hans-Ulrich Grimm nie zamierza oszczędzać czytelnika. Wręcz przeciwnie, od razu wyciąga argumenty najcięższego kalibru. Główna teza książki jest nie tyle kontrowersyjna, co przerażająca dla tych, którzy w supermarketach starannie wybierają te „zdrowe” produkty, a mianowicie „zdrowe odżywianie może skrócić życie”.

Reklamy w telewizji, plakaty i hasła na opakowaniach przeróżnych produktów atakują nas zapewnieniami o podwyższonej zawartości witamin, tudzież innych wartości odżywczych, które powinny stanowić podstawowy element codziennej diety. Czy w trosce o własne zdrowie można przedobrzyć? Autor książki „Nie jedz tego!” udowadnia, że tak.

Czy, jako konsumenci, jesteśmy podatni na reklamę? Po raz kolejny należy odpowiedzieć twierdząco. A jeśli ktoś się z tą odpowiedzią nie zgadza, odsyłam do książki „Nie jedz tego!”. Napisać, że reklama jest dźwignią handlu, to za mało. Dzięki tej książce mamy okazję przekonać się jak szybko (i niekiedy bardzo mało subtelnie) reklama odpowiada na rodzące się trendy i potrzeby. Jak często buduje w nas poczucie, że ostateczna decyzja należy do konsumenta, że nikt nikogo do niczego nie namawia, a jedynie pragnie poinformować o zaletach wybranych produktów. Jak wiele podejmowanych decyzji wynika z konsumenckiego lenistwa – wybierając płatki śniadaniowe po prostu wezmę te z napisem „fitness”, w końcu muszą być zdrowsze od standardowych. Myślę, że ta książka może otworzyć oczy na wiele kwestii.

W „Nie jedz tego!” już sam tytuł (w formie rozkazu, wzmocniony dodatkowo wykrzyknieniem) sugeruje, że czytelnik nie może zostać obojętny na to, o czym pisze dr Hans-Ulrich Grimm. Autor podaje przykłady przekłamań w reklamach i nadużywania słowa „zdrowe” w odniesieniu do produktów wielu znanych międzynarodowych firm. Pokazuje najczęściej stosowane przekłamania i zabiegi, jakie stosuje się w reklamach w celu przekonania konsumenta o wyjątkowości produktu. Hans-Ulrich Grimm przywołuje decyzje sądów w sprawie niezgodności sloganów reklamowych z rzeczywistością, powołuje się na opinie i badania instytutów naukowych i wreszcie dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat tego, w jaki sposób próbuje się manipulować potencjalnymi klientami.

Książka z pewnością warta przeczytania. Przede wszystkim po to, aby wiedzieć. Aby następnym razem po obejrzeniu reklamy, przekonującej, że dany produkt jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka, zastanowić się ile jest w tym prawdy. Nie zawsze trzeba być bowiem naukowcem, żeby zorientować się, że rzeczywistość nie przystaje do zapewnień producentów.

Agata Podgajska
(agata.podgajska@dlalejdis.pl)

Dr Hans-Ulrich Grimm, „Nie jedz tego!”, Białystok, Studio Astropsychologii, 2013




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat