Polacy mimo pandemii bywają radośni, ale beztrosko cieszą się rzadziej

Wyniki badania opinii „Radość w życiu kobiet i mężczyzn.”
Mimo trwającej od ponad roku pandemii COVID-19 aż ¾ Polaków deklaruje, że odczuwa radość co najmniej raz dziennie, ale beztroskie rozbawienie - uczucie tzw. „dziecięcej radości” - zdarza nam się średnio tylko 4 razy w tygodniu.

Radość jest niedocenioną emocją, która nie tylko w naturalny sposób buduje naszą odporność, ale przede wszystkim pozwala lepiej radzić sobie z trudnymi sytuacjami, takimi jak długotrwały stres czy strata. Jasiek Mela, podróżnik i działacz społeczny, podzielił się swoimi sposobami na pielęgnowanie radości w podcaście zapowiadającym akcję, a także konkurs „Podziel się momentem radości”, których inicjatorem jest marka Kneipp. Inicjatywa powstała, aby wspierać budowanie szczerej radości Polek i Polaków.

Choć jesteśmy w trudnym czasie i wydawałoby się, że ciężko teraz mówić o radości, odczuwać ją i celebrować, badanie pt. „Radość w życiu kobiet i mężczyzn” przeprowadzone przez IRCenter na zlecenie marki Kneipp z okazji obchodów jej 130-lecia, pokazuje, że w trudzie ostatnich kilkunastu miesięcy odkryliśmy moc radości. 73% Polaków deklaruje bowiem, że odczuwa radość raz lub więcej razy w ciągu dnia, a beztroskie rozbawienie, tzw. „dziecięcą radość” rodacy odczuwają średnio tylko 4 razy w tygodniu. - Każdy ma taki świat, jaki widzą jego oczy. W pandemii nauczyliśmy się dostrzegać małe rzeczy. Jeśli ciągle będziemy nasze szczęście uzależniać od dużych osiągnięć i zadowalać nas będą tylko rzeczy wielkie, to na co dzień nie doświadczymy wiele radości, a to z tych właśnie cegiełek zbudowane jest nasze poczucie szczęścia – mówi Jasiek Mela, podróżnik i działacz społeczny, najmłodszy w historii zdobywca dwóch biegunów w jednym roku, a zarazem pierwsza osoba z niepełnosprawnością, która tego dokonała. Mela został także ambasadorem akcji „Podziel się momentami radości” organizowanej przez markę Kneipp.

Niby jesteśmy radośni, ale nie do końca…
Blisko 70% osób badanych raz lub więcej razy w ciągu dnia odczuwa prawdziwe rozbawienie, ale zdecydowanie rzadziej doświadczają oni momentów, w których śmieją się tak, że boli ich brzuch. Sytuacja, w której wszyscy znaleźliśmy się tak nagle i na tak długo sprawiła, że zwróciliśmy się ku prostocie i najzwyklejszym aspektom codzienności. Stało się to jednocześnie naturalnym sposobem na przetrwanie, poradzenie sobie ze stresem i ciężarem tej rzeczywistości. Radość, często krocząca w parze z wdzięcznością pomaga w budowaniu szczęśliwego życia. To emocje, z których tworzymy naturalną tarczę, dzięki której radzimy sobie z trudami codzienności – mówi Ola Potykanowicz, psycholożka oraz ekspertka kampanii „NATURALNIE SZCZĘŚLIWE”. Zarówno radość jak i wdzięczność wymagają regularnej praktyki, która, jak pokazują badania psychologiczne, nie tylko poprawia nasz dobrostan, ale realnie wpływa na nasze zdrowie fizyczne – m.in układ krwionośny i odporność. Pamiętajmy, o naszej mocy sprawczej w tej kwestii - radość i wdzięczność to naprawdę kwestia świadomego wyboru – dodaje Potykanowicz.

Radość kobiet i radość mężczyzn
Wśród kobiet większa grupa niż wśród mężczyzn odczuwa radość kilka razy dziennie i częściej. Badanie pokazało także pewne różnice między płciami w źródłach radości. Budowanie relacji oraz dbanie o nie sprawia kobietom więcej radości niż mężczyznom – to panie częściej (67%) w porównaniu do mężczyzn (60%) doświadczają jej przebywając z rodziną. Spędzanie czasu ze znajomymi i przyjaciółmi także większej ilości badanych pań (59%) niż panów (54%) tę radość przynosi. Bliskość z drugą osobą również częściej cenią kobiety (65%), podczas gdy tę odpowiedź zaznaczyło 63% panów. Ci natomiast częściej odczuwają radość z zajmowania się własnym hobby (51% do 41% u kobiet), a ponad połowa Polek deklaruje, że daje im ją zabawa z dziećmi. Tę samą odpowiedź rzadziej wskazywali mężczyźni (41%). Z kolei jeśli chodzi o wskazanie tego, co jest ważne dla dobrego i szczęśliwego życia, statystycznie kobiety częściej wybierały ruch, nawadnianie, bycie blisko natury, zaspokajanie swoich potrzeb, cieszenie się z małych rzeczy, sprawianie sobie radości, czy życie zgodnie z otaczającym ich światem.

Niech te różnice międzypłciowe będą zaproszeniem do tego byśmy się od siebie nawzajem uczyli. Kobiety, by zadbały o przestrzeń i czas na swoje pasje oraz czerpały z nich radość, a mężczyźni by bardziej zwrócili się ku rodzinie, a także bliskim i tam odnajdywali więcej radości – zachęca Ola Potykanowicz.

Powrót do naturalnego szczęścia
Dla zdecydowanej większości Polaków istotne w życiu są takie aspekty jak ruch (87%), przebywanie w bliskości z naturą (78%), dobre odżywianie (82%), odpowiednie nawadnianie (86%) oraz zachowanie równowagi (84%). Na przestrzeni ostatnich lat, w poszukiwaniu szczęścia konsekwentnie oddalaliśmy się od tego, co dla nas, ludzi jest naturalne. Przebywanie na łonie przyrody, aktywność na świeżym powietrzu to dla nas ewentualnie dodatkowe atrakcje i przyjemności, ale nie sposób na dobre życie. Pandemia niejako narzuciła nam tzw. slowlife. Zwolniliśmy i tym samym pozostaliśmy tu i teraz, bez możliwości planowania i życia przyszłością, oczekiwaniem na wyjazd, wakacje, czy realizację innych celów. To oczekiwanie, jak zaznacza psycholożka Ola Potykanowicz jest swego rodzaju pułapką – mitycznym przekonaniem, że jeśli spotka mnie coś wielkiego, wówczas będę szczęśliwym człowiekiem. Te wydarzenia jednak dają nam szczęście na bardzo krótko, bowiem nasz mózg niezwykle szybko adaptuje się i chce więcej. Możemy na to odpowiedzieć właśnie budowaniem szczęścia poprzez radowanie się małymi rzeczami.

Wprowadzenie drobnych zmian, zgodnych z nauczaniem bawarskiego duszpasterza Sebastiana Kneippa – prekursora marki Kneipp, pozwala odnaleźć naturalną drogę do zdrowia, radości z życia i przeciwdziałać stresowi. Dzięki bliskości z naturą, doświadczania radości z tej niezwykłej relacji, codzienne dostrzeganie otaczającego nas dobra płynącego z darów natury i pozornie zwykłych momentów, celebrowanie chwil i praktykowanie wdzięczności możemy odbudować i odnaleźć w sobie naturalne szczęście. Radość bowiem mamy w naturze.  

„Podziel się momentami radości” z Polakami i dla nich
W tym roku marka Kneipp obchodzi jubileusz 130-lecia, który został zorganizowany pod hasłem „130 lat momentów radości z Kneipp”. Producent naturalnych kosmetyków pragnie tym samym zachęcić kobiety do życia w bliskości z naturą oraz do doświadczania radości z tej niezwykłej relacji. Z okazji obchodów, 17 maja rusza akcja społeczna oraz konkurs „Podziel się momentami radości”, którego zadanie będzie polegało na zamieszczeniu na kanałach SoMe zdjęć, ilustrujących momenty radości w ich życiu. W ramach akcji wygrać można udział w Kneipp Campie, który odbędzie się w październiku br.

- Pandemia sprawiła, że na nowo uczymy się żyć. Nie mogąc podróżować, spotykać się z najbliższymi, czy spędzać czas w galeriach handlowych zwróciliśmy się ku naturze. W tej bliskości Polacy odnaleźli ukojenie, zdrowie i równowagę, tak ważną w dzisiejszym świecie. Marka Kneipp zachęca, aby czerpiąc z darów natury rozkwitnąć nową energią i uruchomić lawinę beztroskiej radości Polaków. Chcemy stworzyć morze dobrej energii i tym samym pokazać Polakom, że nawet w trudnych sytuacjach możemy znaleźć powody do radości. Szczegóły konkursu od poniedziałku będzie można znaleźć na naszych social mediach – opowiada Ewa Łusiak, Marketing Managerem marki Kneipp.

Jasiek Mela i Ola Potykanowicz w inspirującej rozmowie zachęcają do dzielenia się radością i szczęściem

Jasiek Mela, podróżnik i działacz społeczny wraz z psycholożką Olą Potykanowicz, specjalizującą się w nurcie psychologii pozytywnej podjęli temat radości oraz szczęścia i wspólnie z dziennikarką radiową Justyną Dżbik-Kluge i Ewą Łusiak w niezwykłej rozmowie podzielili się swoimi doświadczeniami, wiedzą i obserwacjami.

Fot. KNEIPP
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat