Połącz naukę języka z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych

Jak połączyć naukę języka z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych?
Oferta nauki języków obcych jest dostępna w różnych szkołach językowych, które oferują dostosowane do uczniów dogodne godziny nauki, metody oraz materiały dydaktyczne.

Jedną z możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych, bo taką niewątpliwie jest posługiwanie się językiem obcym, jest łączenie takich kursów ze szkoleniami zawodowymi. Tą formę dokształcania proponują nie tylko powiatowe urzędy pracy, ale również popularne szkoły dla dorosłych, centra kształcenia zawodowego, instytucje szkoleniowe.

W ramach oferty jest możliwość nauki w wybranym kierunku zawodowym wraz z blokiem nauczania przeznaczonym na dany język obcy. Celem takiego szkolenia jest przygotowanie do wykonywania określonego zawodu – również zagranicą, co jest możliwe dzięki nauce podstaw językowych. Tego rodzaju oferta jest atrakcyjna dla osób, które poszukują pracy poza Polską. A w ten sposób uzyskują możliwość nauki w jednym miejscu dla dwóch obszarów kompetencji i umiejętności zawodowych. Przykładowa oferta placówek edukacyjnych została przedstawiona poniżej.

  1. Przedstawiciel handlowy z modułem języka angielskiego. Proponowany czas szkolenia to 250 godzin lekcyjnych, w tym 150h przeznaczonych na moduł zawodowy, a 100h na kurs języka angielskiego zawodowego. Zajęcia są realizowane w formie zajęć teoretycznych przy wykorzystaniu materiałów szkoleniowych w wersji papierowej oraz prezentacji multimedialnych, materiałów przygotowanych przez nauczyciela prowadzącego zajęcia. Uczniowie otrzymują podręcznik do nauki języka w tematyce sprzedaży i handlu i pod tym kątem są prowadzone zajęcia.
  2. Szkolenie zawodowe przygotowujące do zawodu sekretarki połączone z modułem języka angielskiego. Kurs trwa 120 godzin lekcyjnych, w tym na naukę języka przewiduje się 50h. Jest to dobra propozycja dla osób zainteresowanych pracą na stanowiskach administracyjno-biurowych w międzynarodowych korporacjach. Istnieje możliwość wyboru języka – jest to na przykład język niemiecki. W ramach zajęć uczniowie poznają elementy językowe związane z rozmową telefoniczną, profesjonalnym przygotowaniem korespondencji biurowej – pism tradycyjnych oraz korespondencji elektronicznej, czy zasad komunikacji i prowadzenia rozmowy z klientami.
  3. Opiekun osób starszych i niepełnosprawnych z modułem języka niemieckiego. Kurs trwa 120 godzin lekcyjnych w tym przewiduje się 60h na moduł językowy. W tym szkoleniu zwraca się uwagę na słownictwo i zwroty związane z komunikacją z pacjentem. Uczniowie poznają zagadnienia medyczne, uczą się słownictwa związanego z pierwszą pomocą, podawaniem leków, nazywaniem czynności, które wiążą się z opieką nad osobą chorą i zależną. Jest to korzystna forma nauki dla osób zainteresowanych pracą na terenie Niemiec, ponieważ wiele agencji zatrudnienia w Polsce poszukuje osób na to stanowisko pracy. Również instytucje te nawiązują współpracę z placówkami edukacyjnymi celem przygotowania osób, które nie mają kompetencji zarówno zawodowych, jak i językowych do pracy jako opiekun osoby starszej i niepełnosprawnej.


Decyzja o wyborze oferty powinna być poprzedzona dokładnym zapoznaniem się z programem danego szkolenia i zwróceniem uwagi na tematykę realizowaną podczas zajęć językowych. Innym istotnym elementem są dostępne materiały dydaktyczne i pomoce naukowe, przygotowanie kadry dydaktycznej czy sposób organizacji zajęć praktycznych. Oferta kursów zawodowych połączonych z nauką języka obcego jest skierowana do osób indywidualnych, jak i pracowników firm.

Szkolenia są także jedną z formą motywowania, ale też wzmacniania i rozwoju kapitału ludzkiego. Według teorii szkoleń w przedsiębiorstwie rozwój kapitału ludzkiego następuje poprzez naukę, która będąc procesem stałym zmienia zachowania pracownika pod wpływem nabywanej wiedzy oraz doświadczenia zawodowego. Drugi element edukacja czyli poszerzenie wiedzy, poszerzenie horyzontów i poznanie innych wartości dla obszaru pracy danej osoby. Trzeci składnik to rozwój pracownika poprzez nabytą wiedzę i proces edukacji, dzięki którym może on rozwijać swój potencjał. Ostania kategoria to szkolenie, które jest systematycznym i zaplanowanym procesem zmiany zachowań pracowniczych poprzez zastosowanie programów, wydarzeń, instrukcji a ich wynikiem końcowym jest wiedza, umiejętności i kompetencje*.

Lidia Brzezicka
(lidia.brzezicka@dlalejdis.pl)

*K. Dajczak, K. Kijewska, Rola szkoleń w rozwoju kapitału ludzkiego przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe Instytutu Ekonomii i Zarządzania Politechniki Koszalińskiej”, nr 2/2008, s. 13.

Fot. pixabay.com




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat