Jedną z możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych, bo taką niewątpliwie jest posługiwanie się językiem obcym, jest łączenie takich kursów ze szkoleniami zawodowymi. Tą formę dokształcania proponują nie tylko powiatowe urzędy pracy, ale również popularne szkoły dla dorosłych, centra kształcenia zawodowego, instytucje szkoleniowe.
W ramach oferty jest możliwość nauki w wybranym kierunku zawodowym wraz z blokiem nauczania przeznaczonym na dany język obcy. Celem takiego szkolenia jest przygotowanie do wykonywania określonego zawodu – również zagranicą, co jest możliwe dzięki nauce podstaw językowych. Tego rodzaju oferta jest atrakcyjna dla osób, które poszukują pracy poza Polską. A w ten sposób uzyskują możliwość nauki w jednym miejscu dla dwóch obszarów kompetencji i umiejętności zawodowych. Przykładowa oferta placówek edukacyjnych została przedstawiona poniżej.
Decyzja o wyborze oferty powinna być poprzedzona dokładnym zapoznaniem się z programem danego szkolenia i zwróceniem uwagi na tematykę realizowaną podczas zajęć językowych. Innym istotnym elementem są dostępne materiały dydaktyczne i pomoce naukowe, przygotowanie kadry dydaktycznej czy sposób organizacji zajęć praktycznych. Oferta kursów zawodowych połączonych z nauką języka obcego jest skierowana do osób indywidualnych, jak i pracowników firm.
Szkolenia są także jedną z formą motywowania, ale też wzmacniania i rozwoju kapitału ludzkiego. Według teorii szkoleń w przedsiębiorstwie rozwój kapitału ludzkiego następuje poprzez naukę, która będąc procesem stałym zmienia zachowania pracownika pod wpływem nabywanej wiedzy oraz doświadczenia zawodowego. Drugi element edukacja czyli poszerzenie wiedzy, poszerzenie horyzontów i poznanie innych wartości dla obszaru pracy danej osoby. Trzeci składnik to rozwój pracownika poprzez nabytą wiedzę i proces edukacji, dzięki którym może on rozwijać swój potencjał. Ostania kategoria to szkolenie, które jest systematycznym i zaplanowanym procesem zmiany zachowań pracowniczych poprzez zastosowanie programów, wydarzeń, instrukcji a ich wynikiem końcowym jest wiedza, umiejętności i kompetencje*.
Lidia Brzezicka
(lidia.brzezicka@dlalejdis.pl)
*K. Dajczak, K. Kijewska, Rola szkoleń w rozwoju kapitału ludzkiego przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe Instytutu Ekonomii i Zarządzania Politechniki Koszalińskiej”, nr 2/2008, s. 13.
Fot. pixabay.com