Przyciemnianie szyb samochodowych – czy warto?

Przyciemnianie szyb samochodowych – czy warto, co mówią przepisy?
Samochód, który ma przyciemnione szyby, niewątpliwie wyróżnia się na tle innych. To widoczny element tuningu wizualnego, który poprawia wygląd samochodu. Oprócz walorów estetycznych przyciemnianie szyb samochodowych ma także wiele korzyści i zalet. Czy zatem warto decydować się na przyciemnianie szyb w swoim samochodzie? Ile to kosztuje i czy to jest zgodne z prawem?

Zalety przyciemniania szyb samochodowych

Coraz więcej samochodów ma przyciemnione tylne szyby, nowsze modele oferują tę usługę na etapie produkcji. Główną zaletą przyciemniania szyb, oprócz poprawienia estetyki, jest większy komfort użytkowania pojazdu związany z bezpieczeństwem. Przyciemnione tylne szyby sprawiają, że wnętrze samochodu staje się mniej widoczne dla osób z zewnątrz. Ogranicza to ryzyko kradzieży i włamania. W razie wypadku albo wybicia szyby odłamki szkła nie wpadną do wnętrza, gdyż dostęp jest ograniczony przez laminat. Folia chroni przed promieniowaniem UV i ogranicza przepuszczanie światła, dzięki czemu samochód wolniej się nagrzewa. Warto pamiętać, że decydując się na przyciemnienie szyb nie ingerujemy w konstrukcję samochodu, gdyż folię można w dowolnym momencie usunąć i nie pozostawi ona po sobie śladu.

Koszt przyciemniania szyb samochodowych

Koszt przyciemniania szyb zależy w większości od typu nadwozia samochodowego. Ceny jednak oscylują między 400 – 700 zł. Warto zwrócić uwagę na gwarancję, którą powinniśmy otrzymać po wykonanej usłudze. Do wyboru mamy dwa rodzaje przyciemniania szyb – za pomocą folii oraz metodą piecową. Różni się ona od tradycyjnej folii głownie technologią i trwałością. Piecowe przyciemnianie szyb polega na nałożeniu określonej warstwy tlenków tytanu oraz wygrzaniu szyby w odpowiedniej temperaturze. Jest to też dużo droższa metoda, ponieważ koszt takiego przyciemniania to ok. 1500-2500zł.

Co o przyciemnianiu szyb mówi prawo o ruchu drogowym?

„Zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt 5 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym - pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego zapewniało między innymi dostateczne pole widzenia kierowcy. Zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku: współczynnik przepuszczalności światła nie mniejszy niż 75 % dla szyb przednich, w tym przednich bocznych nie mniejszy niż 70%”

W związku z tym tylne szyby w samochodzie możemy przyciemniać bez ograniczeń. Natomiast jeżeli chcemy przyciemnić przednie boczne szyby musimy zapewnić współczynnik przepuszczenia światła nie mniejszy niż 70%.

Warto wziąć pod uwagę wszystkie korzyści i koszty wynikające z przyciemniania szyb zanim podejmiemy decyzje. Mimo, że jest to usługa w całości odwracalna należy taką decyzję przemyśleć, aby później nie żałować i być zadowolonym z efektu końcowego.

Patrycja Waszkiewicz
(patrycja.waszkiewicz@dlalejdis.pl)

Fot. freepik.com




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat