Wearables, czyli inteligentne urządzenia noszone na ciele

Wearables odgrywają coraz większą rolę w monitorowaniu oraz poprawie zdrowia, dobrostanu oraz jakości życia ludzi
Według danych firmy badawczej IDC1 w 2022 roku globalnie sprzedano ok. 492 millionów urządzeń typu wearables. Jak wynika z opracowania, wartość rynku wyniosła z kolei ponad 100 miliardów dolarów. Warto zaznaczyć, że prym w sprzedaży wiodą trzy kategorie urządzeń wearables. Są to: hearables (słuchawki douszne i nauszne), smartwatche oraz opaski fitness.

Lokalne dane również robią wrażenie. Twórcy raportu Deloitte „Digital Consumer Trends 2022”2 wskazują, że aż 6 na 10 Polaków posiada dostęp do urządzeń wearables, w tym posiadanie smartwatcha deklarowało 35%, co oznacza wzrost o 20% rok do roku. Użytkownicy wykorzystują opaski czy inteligentne zegarki do mierzenia m.in. liczby kroków (ponad połowa odpowiedzi), rytmu serca (38%), jakości snu (25%), ciśnienia krwi (22%) czy poziomu stresu (14%).

Wearables jako wsparcie wellbeingu pracowników
Co istotne, firmy mogą wspierać swoich pracowników w budowania zdrowych nawyków i dbaniu o dobrostan propagując, zapewniając dostęp lub (współ)finansując wearables w ramach strategii wellbeingowych. Ludzie odgrywają bowiem kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji, dlatego ważne jest, aby dbać o ich dobre samopoczucie i zdrowie fizyczne oraz psychiczne.

Eksperci z firmy KOMSA Polska, która zajmuje się dystrybucją tego typu urządzeń od światowych marek, wymieniają kilka z kluczowych obszarów, w jakich można wykorzystywać nowoczesne technologie w dbaniu o wellbeing. Są to:

Monitorowanie aktywności fizycznej
Smartwatche, sportwatche i opaski fitness są dobrym narzędziem do monitorowania aktywności fizycznej. Śledzą ilość kroków, przebyte dystanse, spalone kalorie oraz monitorują aktywność serca. Pozwalają pracownikom świadomie kontrolować swoją kondycję fizyczną i motywują do osiągania codziennych celów treningowych.

Udoskonalenie snu
Wiele wearables oferuje funkcje monitorowania snu, które pomagają użytkownikom ocenić jakość i efektywność ich snu. Dzięki zebranym danym można identyfikować czynniki wpływające na niezdrowy sen i podejmować odpowiednie działania, aby go poprawić. To kluczowe dla zapewnienia regeneracji i dobrego samopoczucia w ciągu dnia pracy.

Analiza i redukcja stresu
„Urządzenia noszone” wyposażone w czujniki stresu umożliwiają użytkownikom śledzenie swojego poziomu stresu oraz wskazówki, jak go skutecznie redukować, np. poprzez techniki oddechowe. To ważne narzędzie dla pracowników, którzy chcą zwiększyć odporność na sytuacje kryzysowe i poprawić swoje samopoczucie psychiczne. Długotrwała redukcja stresu wpływa również pozytywnie na efektywność pracy i relacje interpersonalne.

Poprawa postawy i zdrowia w pracy
Wearables często oferują funkcje monitorowania postawy ciała. Dzięki temu użytkownicy są świadomi swojej sylwetki i otrzymują powiadomienia, gdy znajdują się w nieodpowiedniej pozycji. To szczególnie istotne dla pracowników, którzy spędzają wiele czasu przy biurku. Poprawa postawy może przełożyć się na zdrowie kręgosłupa.

Relaks i terapia
Oprócz smartwatchy i opasek, w dbaniu o wellbeing pomocne okazują się także gogle VR i słuchawki. Pracownicy mogą korzystać z nich do odprężenia się i regeneracji, co ma pozytywny wpływ na ich samopoczucie ogólne i wydajność. Słuchanie muzyki relaksacyjnej, dźwięków natury lub medytacji może pomóc choćby w zwiększeniu koncentracji w trakcie pracy.

Wearables wpisują się zatem w firmowe strategie dbania o dobrostan i satysfakcję pracowników, których efektem może być zmniejszenie rotacji, ograniczenie liczby zwolnień chorobowych, absenteizmu, większa produktywność czy zaangażowanie w obowiązki zawodowe. Słowem, realne korzyści biznesowe dla organizacji.

Wearables najlepiej mają się wiosną i latem
Okres wiosenno-letni szczególnie sprzyja wprowadzeniu tego typu urządzeń w codzienność firmową i budowaniu dobrych nawyków. Przedsiębiorstwa, które planują organizację imprez, pikników korporacyjnych czy innych wydarzeń, mogą znaleźć w wearables wartościowe narzędzia, wspierające ideę zdrowego stylu życia, motywujące do aktywności fizycznej i integrujące zespoły. Na aspekt ten zwracają uwagę przedstawiciele KOMSA Polska:

– Okres wiosny i lata to standardowo czas organizacji różnego rodzaju wydarzeń firmowych. Wearables mogą stanowić ich interesujący element, zapewniając uczestnikom dodatkową wartość do ich doświadczenia poprzez elementy interaktywności, grywalizacji, zdrowej rywalizacji i dbałości o dobre samopoczucie. Ich wykorzystanie tworzy atmosferę ruchu, zabawy na świeżym powietrzu i integracji. Urządzenia te wraz ze specjalnymi aplikacjami zainstalowanymi na smartfonach dają naprawdę szerokie pole do popisu dla organizatorów tego typu eventów i aktywności.

1 https://www.idc.com/promo/wearablevendor
2 https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology/articles/Digital-Consumer-Trends-2022.html

Fot. Komsa
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat