Badania naukowe potwierdzają, że w otoczeniu pozbawionym ekranów dzieci lepiej się koncentrują i rozwijają relacje interpersonalne. Według Instytutu Karolinska w Sztokholmie, dzieci do 2 r.ż. w ogóle nie powinny korzystać z ekranów, a najlepsze do ich rozwoju są tradycyjne zabawki. Dzieci w wieku od 2 do 5 lat mogą spędzać przed ekranem co najwyżej godzinę dziennie. Jak widać, nowoczesność nie zawsze jest dobra. Szwedzka minister szkolnictwa, Lotty Edholm zapowiedziała, że Szwecja zrezygnuje z narodowej strategii cyfrowej edukacji wśród najmłodszych. Cyfrowe pomoce będą wprowadzone dopiero wśród starszych dzieci i młodzieży szkolnej.
“Polityka rządu ma na celu powrót do podstaw i przywrócenie szkoły opartej na wiedzy, w której kładzie się nacisk na podstawowe umiejętności, takie jak pisanie, czytanie oraz liczenie" – mówi minister.
Reforma obejmuje zatem wstrzymanie narodowej strategii cyfrowej edukacji na lata 2023-2027. Zgodnie z zapowiedziami, w starszych klasach tablety będą mogły być wykorzystywane na zajęciach wybiórczo, jeśli korzyści z ich stosowania mają poparcie w badaniach naukowych. Do szkół powrócą zapewnione przez placówki tradycyjne drukowane podręczniki, a także tradycyjne egzaminy z wykorzystaniem drukowanego testu, ołówka i długopisu. Zlecono również analizę zapotrzebowania i dotacje na książki w bibliotekach szkolnych.
Ilona Podsiadła
(ilona.podsiadla@dlalejdis.pl)
Fot. freepik.com