Z okazji Międzynarodowego Dnia Zabawy ustanowionego przez ONZ – który przypomina, że zabawa jest podstawowym prawem każdego dziecka, niezbędnym do jego rozwoju i szczęścia – Grupa LEGO ożywia pomysły dzieci na urozmaicenie przestrzeni miejskich, ukazując, jak moc zabawy potrafi zmieniać świat.
Miasta nie dostrzegają dzieci
Prawie jedna trzecia dzieci na świecie mieszka obecnie na terenach miejskich, a prognozy wskazują, że do 2050 r. odsetek ten wzrośnie do 70%. Nowe badanie zlecone przez Grupę LEGO ujawnia jednak, że choć dzieci chcą mieć swój udział w rozwoju i tworzeniu miast, to często czują się pomijane, niewidziane i ignorowane.
Badanie, w którym wzięło udział 10 000 rodziców i 10 000 dzieci w wieku 6–16 lat z Wielkiej Brytanii, USA, Francji, Niemiec, Australii, Czech, Chin, Japonii, Meksyku i Polski, wykazało, że:
Rodzice i opiekunowie podzielają te obawy:
- Zabawa nie powinna ograniczać się tylko do domów i szkół – powinna być obecna również na ulicach, w parkach i przestrzeniach publicznych. Tymczasem nasze badania pokazują, że dzieci często są pomijane w planowaniu przestrzeni miejskich. W Grupie LEGO wierzymy, że naszą rolą jest budowanie mostu między dziecięcą wyobraźnią a rzeczywistością. Wiemy, że świat pełen zabawy przynosi korzyści wszystkim. W tym Światowym Dniu Zabawy oddajemy dzieciom głos, przekształcając ich śmiałe koncepcje w zabawowe doświadczenia, które mogą cieszyć wszystkich – i mamy nadzieję, że zainspirują one trwałe zmiany na pokolenia.” – mówi Julia Goldin, Chief Product and Marketing Officer w Grupie LEGO
Zabawa zmienia miasta i życie
Grupa LEGO podkreśla, że miasta projektowane z myślą o zabawie to nie tylko miejsca radości – to środowiska sprzyjające rozwojowi dzieci i rodzin. Badanie pokazało, że gdy dzieci mają czas i przestrzeń na zabawę, wspiera to ich rozwój, dobre samopoczucie i więzi społeczne:
Zabawa nie jest zarezerwowana wyłącznie dla dzieci – przynosi także korzyści całym rodzinom. Działa jako skuteczny reduktor stresu (41%), dodaje energii (38%) i pomaga budować bardziej życzliwe społeczności (30%).
Świętowanie mocy zabawy w Światowy Dzień Zabawy
W ostatnich miesiącach dzieci z całego świata dzieliły się swoimi pomysłami na przekształcanie miast w miejsca przyjazne zabawie w ramach programu społecznego Grupy LEGO „Build the Change”. Projekt ten zaprasza dzieci do mierzenia się z prawdziwymi wyzwaniami przy użyciu klocków LEGO i innych materiałów. W ten sposób powstały pomysły na sekretne strefy zabawy z tyrolkami, zjeżdżalnie między wieżowcami, czy zabawne przystanki autobusowe. Odpowiedzi na wyzwanie „Playful Cities” stworzone wspólnie z ekspertami z firmy Arup pokazują, jak dzieci potrafią uczynić miasta jaśniejszymi, odważniejszymi i znacznie zabawniejszymi.
W Światowy Dzień Zabawy te śmiałe i genialne pomysły zostają ożywione przez międzynarodowy zespół „Playmakers” pod przewodnictwem byłego inżyniera NASA i jednego z najpopularniejszych twórców naukowo-inżynieryjnych na YouTube – Marka Robera.
Do Robera dołącza globalny zespół twórców ze świata muzyki, sztuki, sportu i kultury cyfrowej, posiadający łączną bazę fanów przekraczającą 62 miliony fanów, w tym: Zoe Wees i Younes Zarou (Niemcy), Jamal Fiin, Cedric Mitchell, Brandon McCadney (Mad Keys) i Lourdes Villagómez (USA), Mulyana (Indonezja), Sha’an D’Anthes (Australia) oraz Xie Qiongzhi (Chiny). Do „Twórców Zabawy” dołączą także twórcy z YouTube z całego świata, w tym Ben Azelart, Zhong i Aquarium Info, którzy również wcielą pomysły dzieci w rzeczywistość.
W tym Światowym Dniu Zabawy najodważniejsze pomysły dzieci na pełne zabawy miasta ożywają dzięki interaktywnym instalacjom i unikalnym doświadczeniom na całym świecie, między innymi w:
Od Światowego Dnia Zabawy do trwałej zmiany
Grupa LEGO pragnie oddać głos dzieciom i przekształcić ich pomysły w trwały wpływ. Dziecięce wizje zostały zebrane w przewodniku „Jak to zrobić” we współpracy z firmą Arup, który trafi do urbanistów i decydentów na całym świecie – w tym do uczestników wydarzenia wysokiego szczebla w siedzibie ONZ w Nowym Jorku, współorganizowanego przez UNICEF i UNESCO.
W Chinach Grupa LEGO rozpoczyna 2-letnią współpracę z Shanghai United Foundation, aby promować naukę poprzez zabawę wśród dzieci migrantów, poprawiając ich dobrostan emocjonalny i rozwój. Projekt obejmuje renowację pokoi zabaw LEGO, przekazywanie zestawów i organizację zajęć wspierających rozwój emocjonalny, obejmując ponad 15 000 dzieci.
W Niemczech LEGO Germany i Save the Children zrealizują dwuletni program w 10 lokalizacjach Berlina, aby wspierać rozwój umiejętności dzieci przez zabawę i wspomagać rodziców oraz edukatorów w włączaniu zabawy do codzienności dzieci.
W Bostonie Grupa LEGO USA wprowadza inicjatywę „Power of Play Boston” – serię lokalnych partnerstw społecznych, które dają dzieciom w całym mieście możliwości nawiązywania kontaktów, rozwoju i tworzenia nowych możliwości poprzez zabawę. Inicjatywa obejmuje programy edukacji poprzez zabawę w Centralnej Bibliotece Publicznej w Bostonie oraz we wszystkich 25 filiach bibliotecznych, a także bezpłatne letnie programy poza Boston Children’s Museum, praktyczne zajęcia STEAM i godziny dostępności dla osób niepełnosprawnych w Museum of Science oraz kreatywne programy zabaw łączące klocki LEGO z pasjami dzieci – od muzyki, przez sport, po opowiadanie historii.
Wreszcie w Londynie Grupa LEGO będzie nadal rozwijać swój program „Power of Play”, uruchomiony w 2023 r. Inicjatywa, zawiązana przez Grupę LEGO i wspierana przez Fundację LEGO, zrzesza organizacje koncentrujące się na edukacji, prawach i dobrostanie dzieci. Celem jest zwiększenie dostępu do zabawy i zmiana postaw wobec nauki przez zabawę w dzielnicy, poprzez oferowanie różnorodnych możliwości zabawy w domu, szkole i społeczności dla dzieci i rodzin o ograniczonych zasobach. Od momentu uruchomienia program dotarł już do 21 000 dzieci. Na Światowy Dzień Zabaw 2025 dzieci uczestniczące w programie „Power of Play” również skorzystają z doświadczenia w „Play Pavilion” w Galerii Serpentine.
Dodatkowe działania z okazji Światowego Dnia Zabawy:
Fot. LEGO
Informacja prasowa