Od lodowej kanapki do multisensorycznej przyjemności

Jak świętujemy Dzień Lodów w E. Wedel.
Choć do zjedzenia lodów nie trzeba szukać specjalnego uzasadnienia, to przypadający w zeszłą niedzielę (18 lipca) Dzień Lodów jest dobrą okazją, aby poświęcić im nieco więcej uwagi.

Szczególnie jeśli spojrzeć na liczby, a te wskazują, że w maju br. sprzedaż lodów za ostatnie 11 miesięcy osiągnęła wynik 3 110 mld zł, co oznacza wzrost na poziomie 7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłych latach1. Polacy lubią lody, szczególnie mając do wyboru bogatą ofertę smaków, dodatków czy form podania. Czy tak było zawsze? I jak przez kolejne lata, wraz ze zmianami gospodarczymi i postępem technologicznym zmieniły się lodowe upodobania? Z odpowiedzią na to pytanie przychodzą eksperci firmy Wedel, którzy sukcesywnie rozwijają portfolio mroźnych słodkości.

Lodowe orzeźwienie w czasach PRL
Produkty znane jako lody w dzisiejszym rozumieniu stały się dostępne w Polsce w okresie PRL-u. Przysmak przygotowywany przed wojną w formule rzemieślniczej i w mocno ograniczonych ilościach (ze względu na potrzebę niezwłocznego spożycia po przygotowaniu), w latach 60. XX wieku ewoluował do ogólnodostępnej słodkiej przekąski, której sprzedaż bazowała na popularności określonych okazji (np. festyny, obchody świąt) i lokalizacji (plaże, parki). Najbardziej charakterystycznym i flagowym wyrobem tego okresu była kostka z masy śmietankowej obłożona z obu stron wafelkiem i podawana wprost do rąk kupującego w serwetce lub papierze pakowym.

Lodowa przyjemność mniej była wówczas wyrazem preferencji, a raczej obrazem oferty, której ograniczenia wynikały z dostępnych składników, technik produkcji i sposobów przechowywania. Niemniej, dla całych pokoleń dzisiejszych 50-latków kostka lodowa to najbardziej adekwatna i nostalgicznie wspominana definicja lodów.

Ewolucja lodowych form
Współcześnie branża dzięki rozwojowi technologii, bogactwie składników i kreatywności technologów produktu dokonała niebywałego postępu. Jego wyrazem jest choćby liczba form, w jakich dziś występują mroźne desery. Firma Wedel, która zadebiutowała na tym rynku w 2018 roku wprowadzając do sprzedaży swój kultowy produkt – Ptasie Mleczko® w formie lodów – obecnie posiada w swoim całym lodowym portfolio produkty: w formatach impulsowych (na patyku, w rożku, w opakowaniu saszetkowym typu pouch), w multipacku (cztery lody Ptasie Mleczko® w formacie na patyku w jednym opakowaniu), kubku o pojemności 460 ml oraz w opakowaniach familijnych o unikalnej na rynku pojemności 700 ml. Wg danych Nielsen z maja 2021 roku, udział w sprzedaży poszczególnych segmentów przedstawia się następująco: familijne i desery stanowią 40 proc. wartości sprzedaży całego tortu kategorii, formaty impulsowe blisko 52 proc. a multipacki (czyli lody impulsowe pakowane w opakowania zbiorcze) – 8 proc2. – Po zeszłorocznych przetasowaniach w związku z obostrzeniami wynikającymi z pandemii, struktura sprzedaży pomiędzy formatami impulsowymi, a familijnymi ustabilizowała się. Obserwowany od zeszłego roku, wzrost segmentu multipacków wskazuje, że ten stosunkowo nowy na polskim rynku format spodobał się konsumentom. Przyczyna tkwi w tym, że coraz częściej lody traktowane są jako deser na równi z domowym ciastem – chętnie więc trzymamy je na zapas w zamrażarce. Z drugiej natomiast strony, sięgając po zawartość multipacka, łatwiej kontrolować konsumowane porcje, na co coraz częściej zwracamy uwagę, zgodnie z trendem większej uważności na swoje nawyki żywieniowe – mówi Tomasz Trela, Szef rozwoju kategorii lodowej firmy Wedel.

Lody „szyte na miarę”
W ujęciu wolumenowym wielkość kategorii lodowej w Polsce w okresie czerwiec 2020 – maj 2021 wyniosła 198 629 mln litrów. Oznacza to wzrost o 0.9 proc. w porównaniu z okresem poprzedzającym (czerwiec 2019-maj 2020)3. Polski rynek lodów nadal charakteryzuje wysoki potencjał wzrostu – wciąż je się ich bowiem w Polsce mniej niż w Skandynawii, krajach Europy Zachodniej czy USA. Nie dziwi więc, że branża lodowa prześciga się w tworzeniu nowych, zaskakujących rozwiązań. – W Wedlu działa wyspecjalizowany w rozwoju tej kategorii zespół złożony z m.in. technologów produktu i specjalistów marketingu, którzy zanim przystąpią do projektowania oferty, poznają oczekiwania konsumenckie w ramach wielowymiarowych badań i analiz przestrzeni rynkowych. Następnie opracowywany jest koncept produktu, a prace nad nim obejmują liczne testy i próby, odbywające się m.in. przy udziale paneli sensorycznych. Dzięki odwadze do przełamywania schematów i kwestionowania statusu quo połączonej z czekoladową ekspertyzą firmy, która obchodzi w tym roku 170-lecie istnienia, powstają unikalne na polskim rynku nowości np. sorbety – mango w białej czekoladzie oraz malinowy w czekoladzie gorzkiej – wyjaśnia Krzysztof Rutkowski, technolog kategorii lodowej firmy Wedel.

Przegląd lodowych trendów
Wedlowska oferta odpowiada na popularny obecnie lodowy trend, czyli multisensoryczność składników. Jej wyrazem są wariacje na temat smaków, zapachów i struktury lodów, które wynoszą je na poziom wielozmysłowego doświadczenia. Przykładem są Lody czekoladowe E.Wedel OH! Łączące śmietankowo-czekoladową masę lodową z oryginalną wedlowską czekoladą mleczną, w której zatopiono kawałki pysznych, kruchych ciasteczek.

– W poszukiwaniu nowych rozwiązań Wedel inspiruje się także trendem łączenia w lodów z innymi rodzajami słodyczy czy przekąsek. To na przykład lody Ptasie Mleczko® nawiązujące do kultowych pianek czy też lodowa Czekotubka. Na uwagę zasługują również – powstałe w ramach kooperacji z marką Felix – lody śmietankowe z pastą arachidową, oblane mleczną czekoladą z zatopionymi pieczonymi orzeszki z pieca marki Felix – dodaje Krzysztof Rutkowski.

Przegląd współczesnych trendów w branży lodowej i analiza zmian dokonanych na przełomie lat pokazują jak długą drogę pokonali przedstawiciele tej kategorii. Ogromny wpływ na postęp branży mają bez wątpienia współczesne możliwości czerpania z zagranicznych przykładów czy rozwój technologiczny. Firma Wedel poza wyznaczaniem zupełnie nowych kierunków w polskiej branży lodowej, świadomie sięga także po nieprzemijającą klasykę. Aż 9 na 10 Polaków deklaruje, że ich ulubionym lodowym dodatkiem jest czekolada, a czekoladowy smak lodów jest na pierwszym miejscu wśród najczęściej wybieranych 4. W tym kontekście czekoladowa ekspertyza Wedla, który w tym roku obchodzi swoje 170-lecie, zapewnia lodom firmy solidne podstawy do pretendowania o tytuł ulubionej marki lodowej Polaków, nie tylko w Dzień Lodów, ale przez cały rok.

Fot. E.Wedel
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat