Aż 1241 szkół zgłosiło się do pierwszej edycji programu edukacyjnego #OkresNoStres, dzięki czemu ponad 45 000 dziewczynek mogło wziąć udział w lekcjach na temat okresu, przeprowadzonych wg materiałów przygotowanych przez doświadczoną edukatorkę Tosię Kopyt. Program okazał się przełomową inicjatywą, bo pokazał, że menstruacja stanowi często dla najmłodszych dziewcząt nie tylko wyzwanie fizjologiczne, ale przede wszystkim psychologiczne. Mogą sobie z nim poradzić przy wsparciu innych dziewcząt i empatycznych dorosłych, w tym właśnie nauczycieli. Dzięki marce Bella, inicjatorowi programu #OkresNoStres, do szkół i rodziców trafiły materiały edukacyjne w tym multimedialne scenariusze lekcji oraz porady, jak i kiedy zacząć rozmowę o okresie, by zdążyć, zanim dziewczynka doświadczy go po raz pierwszy. Pierwsze 200 szkół, które zgłosiły się do programu, otrzymało także podpaski dla swoich uczennic.
Szkoła to miejsce, w którym dzieci nie tylko zdobywają wiedzę z podręczników, ale uczą się ważnych umiejętności społecznych, w tym proszenia o pomoc i jej udzielania. Jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę, że pierwszy okres często trafia się dziecku właśnie w szkole i dobrze, aby czuło, że także w tym środowisku może liczyć na wsparcie w przypadku „menstruacyjnej awarii”. To ta właśnie myśl stała się inspiracją do stworzenia programu edukacyjnego #OkresNoStres adresowanego do uczennic klas IV, który przygotowuje je mentalnie do pierwszej miesiączki, ucząc, że okres to naturalna sprawa, a dzięki wsparciu dorosłych i „dziewczyńskiej” solidarności nie musi być stresujący.
Aż 78% ankietowanych nauczycieli*, którzy w 2024 zrealizowali program #OkresNoStres, uważa, że w przypadku pierwszego okresu część z ich uczennic nie otrzymała wystarczającego wsparcia ze strony rodziny. Nie dziwi więc fakt, że niemal wszyscy ankietowani (99,6%) uznali ten program za bardzo potrzebny. Wśród głównych korzyści wskazywali na to, że przygotowuje on dziewczynki do pierwszej miesiączki (93,8%), a także uczy wspierania koleżanek w potrzebie (69,1%). Po przeprowadzeniu zajęć zauważono zmiany w postawie dziewczynek, w tym ich większą otwartość w rozmowach o menstruacji (73,1%), zmniejszenie stresu i lęku związanego z pierwszym okresem (69,6%), a także wzrost poczucia komfortu w szkole (66,9%) i lepsze przygotowanie do wyzwań związanych z okresem (60,4%).
W ramach programu #OkresNoStres szkoły otrzymały materiały do przeprowadzenia 45-minutowej lekcji. Dodatkowo do placówek produkty higieniczne, pakiety dla uczennic oraz plakaty edukacyjne. Program oferował także e-ulotkę dla rodziców, w której ekspertka Tosia Kopyt, psycholożka i nauczycielka WDŻ, autorka materiałów edukacyjnych, udzieliła wskazówek dotyczących przygotowania dziewczynek do pierwszego okresu oraz prowadzenia otwartej rozmowy na ten temat. Program #OkresNoStres okazał się ważnym krokiem w kierunku przełamywania tabu menstruacyjnego. Skala zainteresowania tą inicjatywą potwierdza, że należy kontynuować działania wspierające młode osoby w procesie dojrzewania.
Dzięki zaangażowaniu uczestników programu #OkresNoStres – dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców i uczniów – udało się zwiększyć wiedzę na temat zdrowia menstruacyjnego i stworzyć przestrzeń do otwartych rozmów na ten temat w szkole i w domu. Wierzymy, że to dopiero początek działań, które będą miały długofalowy wpływ na budowanie świadomości i pewności siebie dziewcząt - mówi Katarzyna Sipół, przedstawiciel organizatora kampanii - marki Bella.
*Na podstawie ankiet ewaluacyjnych, przeprowadzonych w dniach 2.12-11.12.2024 r. na grupie 257 nauczycieli i dyrektorów ze szkół zgłoszonych do programu #OkresNoStres.
Fot. Bella
Informacja prasowa