Snickers® – legendarny baton, która podbija świat od 95 lat

Słodycze z historią - Snickers.
Trudno wyobrazić sobie świat bez czekoladowych przysmaków. 7 lipca - Światowy Dzień Czekolady - to idealna okazja, aby poznać historię jednej z najbardziej kultowych słodkich przekąsek wszech czasów – batona Snickers®. Stworzony przez firmę Mars w 1930 roku, od dekad zachwyca połączeniem nugatu, karmelu, orzeszków ziemnych i mlecznej czekolady. Dziś według magazynu Time, to najchętniej wybierana słodka przekąska na świecie1.

Nazwa z sentymentem
Baton Snickers® zawdzięcza swoją nazwę... koniowi. Ukochany wierzchowiec rodziny Mars zmarł tuż przed premierą produktu, a jego imieniem postanowiono uczcić nowy wyrób2.  Co ciekawe, przez wiele lat w Wielkiej Brytanii baton sprzedawany był pod nazwą Marathon, aby uniknąć niepożądanych skojarzeń ze słowem „knickers” (ang. majtki). Marka powróciła do pierwotnej nazwy dopiero w 1990 roku, a w 2024 Marathon pojawił się ponownie, tym razem w limitowanej edycji retro, budząc nostalgię wśród brytyjskich konsumentów3.

Od ręcznej produkcji do globalnego giganta
Początkowo batony Snickers® były wytwarzane ręcznie – nugat wylewano na tace, dodawano warstwę karmelu i orzeszki, a następnie krojono i zanurzano pojedynczo w roztopionej czekoladzie4. W 1939 roku jego skład obejmował m.in. mleko słodowe, olej kokosowy i białka jaj. Wraz z upływem czasu wdrażano coraz bardziej zaawansowane metody produkcji, co pozwoliło sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na rynku.

Wzrost popularności batonów Snickers® szedł w parze z rozwojem reklamy. W latach 70-tych rozpoznawalność marki była na tyle duża, że w 1975 roku nazwą Snickers ochrzczono niewielką galaktykę odkrytą w pobliżu Drogi Mlecznej5.

Wspieranie sportu i rozrywki na całym świecie
Marka Snickers® od lat aktywnie angażuje się w świat sportu, wspierając najważniejsze wydarzenia na arenie międzynarodowej. Już w 1984 roku była oficjalnym sponsorem podczas Igrzysk Olimpijskich w Los Angeles. Snickers® wspierał również wiodące imprezy piłkarskie oraz lekkoatletyczne. Patronował m.in. letnim Igrzyskom Olimpijskim w Seulu (1988), Barcelonie (1992) i Pekinie (2008) oraz odbywającym się również w stolicy Chin Zimowym Igrzyskom Olimpijskim 2022)6. Marka była także wieloletnim sponsorem samochodu z numerem 18 startującego w serii NASCAR – najpopularniejszych wyścigach w Stanach Zjednoczonych.

Smaki, które trafiają w gusta świata
Snickers® od lat zaskakuje różnorodnością smaków – od klasycznego, przez warianty z masłem orzechowym, kawą, pistacjami, białą i gorzką czekoladą, aż po popularną wersję lodową. Marka nie boi się eksperymentów, podobnie jak jej fani. W Szkocji dużym powodzeniem cieszy się Snickers® w wersji... smażonej. Badania pokazują, że ponad 20% tradycyjnych barów typu Fish & Chips oferuje go właśnie w takiej formie7.  

Silną stroną marki są także oryginalne kampanie reklamowe. Jedną z najbardziej kultowych była ta z 2010 - „You’re not you when you’re hungry” („Nie jesteś sobą, kiedy jesteś głodny”) zapoczątkowana reklamą z udziałem Betty White wyemitowaną podczas Super Bowl. Brytyjską wersją tej kampanii była reklama z Rowanem Atkinsonem, który jako nieporadny mistrz kung-fu pojawił się w scenerii starożytnych Chin. Hasło szybko zdobyło globalną rozpoznawalność i na trwałe wpisało się w popkulturę, wzmacniając wizerunek batona jako przekąski idealnej na nagły głód8.  

Made in Poland: 3,2 mln batonów dziennie
W Janaszówku koło Sochaczewa znajduje się jedna z kluczowych europejskich fabryk produkujących czekoladowe przysmaki z portfolio Mars. Zakład w tym roku świętował będzie już 30-lecie swojej działalności. Dziennie powstaje tam nawet 3,2 mln batonów Snickers®, które trafiają na ponad 50 rynków w Europie, ale też na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Czekoladowa polewa zawdzięcza swój niepowtarzalny smak unikatowej recepturze i odpowiednio dobranej zawartości kakao. Od 2023 roku wszystkie europejskie zakłady Mars Wrigley, w tym ten w Janaszówku, wykorzystują wyłącznie kakao pochodzące ze zrównoważonych źródeł9

95 lat czekoladowej historii
Dziś Snickers® to nie tylko popularny baton – to element popkultury, obecny w filmach, serialach i codziennym życiu milionów ludzi. Po 95 latach od premiery wciąż symbolizuje energię, przyjemność i smak, który zna cały świat.

1 https://time.com/8195/13-most-influential-candy-bars-of-all-time/
2 https://www.snickers.pl/poznaj-nas-lepiej
3 https://www.theguardian.com/business/2024/sep/20/mars-brings-marathon-name-back-uk-snickers-bar-nostalgia
4 https://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1947574/Mars-to-bring-back-Marathon bars
5 „Looking for Mr. Goodgalaxy” (1975, Science News, 108, 309).
6 https://www.insidethegames.biz/articles/1088430/beijing-2022-sign-snickers-deal
7 http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/scotland/4103415.stm
8 https://ichi.pro/pl/nie-jestes-soba-kiedy-jestes-glodny-najlepsza-kampania-reklamowa-w-historii
9 https://www.mars.com/sustainability-plan/cocoa-for-generations

Fot. Materiały prasowe
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama

 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat