„Beethoven i szkoła holenderska” w Teatrze Wielkim

Wieczór baletowy w Teatrze Wielkim – Opera Narodowa
Trzech legendarnych holenderskich choreografów. Studium relacji ciała, przestrzeni i muzyki: Grosse fuge Hansa van Manena, Eroica Variations Teda Brandsena i VII Symfonię Toera van Schayka.

Polski Balet Narodowy zaprasza na niezwykły wieczór baletowy z muzyką Beethovena.

Już 18 maja spotkają się po raz pierwszy na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej trzej najwybitniejsi holenderscy choreografowie. Zaprezentują wyjątkowe choreografie, które ukazują możliwości ludzkiego ciała i jego piękno stając się narzędziem, które pozwala widzowi ujrzeć muzykę.

Prostota i asceza w kostiumach i środkach inscenizacji to cechy charakterystyczne dla prac przedstawicieli holenderskiej szkoły tańca, którzy tworzyli i nadal tworzą w Holenderskim Balecie Narodowym (HET).

Rudi van Dantzig, Hans van Manen, Toer van Schayk i Ted Brandsen, obecny szef tego zespołu, ale także brytyjski choreograf David Dawson czy Krzysztof Pastor, to jedni z najwybitniejszych przedstawicieli tej szkoły.

Na zaproszenie Krzysztofa Pastora, dyrektora Polskiego Baletu Narodowego, który przez lata był choreografem rezydentem HET, publiczność Teatru Wielkiego – Opery Narodowej będzie miała niepowtarzalną okazję doświadczyć prac trzech wybitnych choreografów: Hansa van Manenaa, Toer van Schayka i Teda Brandsena

Wieczór otworzy Grosse Fuge, jedna z najsłynniejszych choreografii Hansa van Manena, dzieło z 1971 roku, stworzone dla zespołu Nederlands Dans Theater w oparciu o Grosse Fuge op. 133 i Cavatinę z Kwartetu B-dur op. 130 Beethovena. Uwaga choreografa skupia się przede wszystkim na ciałach tancerzy – partnerki i partnera, ale też całej grupy poruszanej i rzeźbionej pod wpływem muzyki, urzeczywistnionej poprzez swoją cielesność i odniesienie do tego, co męskie i kobiece, a zarazem umiejscowionej w uniwersalnej, czystej przestrzeni sceny.

Światową premierę na scenie TW-ON będzie miała Eroica Variations Teda Brandsena -  choreografia inspirowana osobowościami artystycznymi tancerzy Polskiego Baletu Narodowego. W oparciu o ich kunszt powstanie zupełnie nowy balet specjalnie dla warszawskiej sceny.

Wieczór zakończy dzieło choreografa i scenografa zarazem, Toera van Schayka, znanego już warszawskiej publiczności jako twórcy (wspólnie z Waynem Eaglingiem) przedstawienia Dziadka do orzechów i króla myszy z muzyką Piotra Czajkowskiego. W 1986 roku sięgnął on w Het Nationale Ballet po jedno z największych arcydzieł symfonicznych, dionizyjską VII Symfonię A-dur op. 92 Beethovena, którą Richard Wagner trafnie nazwał „apoteozą tańca”. Ten balet van Schayka do dziś fascynuje oryginalnym rozwiązaniem plastycznym i ściśle zespoloną z muzyką, piękną kompozycją ruchu tancerzy w klarownej przestrzeni scenicznej.

Beethoven i szkoła holenderska

  • Premiera 18 maja, godz. 19.00

Kolejne spektakle 19/20/21 maja i 2/3/4 czerwca
Polski Balet Narodowy oraz Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Dyrygent – Aleksei Baklan

GROSSE FUGE

  • Choreografia: Hans van Manen
  • Muzyka: Ludwig van Beethoven (Wielka fuga B-dur op. 133 i Cavatina z Kwartetu smyczkowego B-dur op. 130)
  • Prapremiera: 8/04/1971, Nederlands Dans Theater, Scheveningen

EROICA VARIATIONS

  • Choreografia: Ted Brandsen
  • Muzyka: Ludwig van Beethoven (15 Wariacji z fugą Es-dur, op. 35, „Wariacje heroiczne”)
  • Prapremiera: 18/05/2023, Polski Balet Narodowy, Warszawa

VII SYMFONIA

  • Choreografia: Toer van Schayk
  • Muzyka: Ludwig van Beethoven (VII Symfonia A-dur op. 92)
  • Prapremiera: 15/03/1986, Het Nationale Ballet, Amsterdam

Fot. Ewa Krasucka, materiały prasowe
Informacja prasowa

Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat