Mikromobilność jak platformy streamingowe

Niezależność na własnych zasadach
Mikromobilność stała się codziennością w polskich miastach. Hulajnogi i rowery elektryczne zyskały ogromną popularność, także wśród młodych użytkowników, którzy szukają możliwości sprawnego i niezależnego od innych środka transportu. Ale to nie jedyne rozwiązania dostępne w tej kategorii. Coraz więcej nastolatków oraz ich rodziców szuka alternatyw, które łączą wygodę z większym poziomem bezpieczeństwa niż w przypadku jednośladów.

Między innymi dlatego rośnie zainteresowanie lekkimi pojazdami elektrycznymi trzy- i czterokołowymi, które mogą wspierać niezależność młodych ludzi. To rozwiązania, które – podobnie jak najpopularniejsze platformy streamingowe w świecie rozrywki – dają młodzieży poczucie wolności, dopasowania do własnych potrzeb i organizacji czasu.

Mikromobilność stała się dla transportu tym, czym platformy streamingowe dla kultury – dostępna na żądanie, intuicyjna, wpisująca się w styl życia młodego pokolenia. Pojazdy elektryczne są szybkie, poręczne, łatwe do zaparkowania i idealne na krótkie dystanse. Tego typu rozwiązania cieszą się dużą popularnością również wśród młodzieży, która dąży do samodzielności, coraz częściej kieruje się troską o środowisko i chętnie wybiera nowoczesne formy mobilności dostosowane do miejskiego stylu życia. Jednak mikromobilność to nie tylko hulajnogi i rowery elektryczne.

Kategoria L6e i L7e – bezpieczna alternatywa
Rynek dostarcza różne alternatywy i bezpieczne opcje poruszania się na krótkich dystansach. Coraz bardziej popularne stają się lekkie elektryczne trzy- i czterokołowce należące do kategorii L6e i L7e. Ich konstrukcja podwozia na dwóch osiach zapewnia stabilność i kontrolę nad pojazdem. Dodatkowo daje możliwość jazdy w pozycji siedzącej oraz wyposażenie w elementy bezpieczeństwa typowe dla tradycyjnych pojazdów drogowych: światła, pasy, lusterka boczne, kierunkowskazy. Część z nich posiada też zamkniętą kabinę i ogrzewanie, zaś maksymalna prędkość nie przekracza 45 km/h.

– Lekkie pojazdy elektryczne trzy- i czterokołowe to idealne rozwiązanie dla osób ceniących sobie niezależność i sprawne przemieszczanie się na krótkich dystansach, a przy tym zapewniające bezpieczeństwo. Większością z nich można legalnie poruszać się po drogach publicznych, jednak do ich użytkowania niezbędne są odpowiednie uprawnienia – np. prawo jazdy kategorii AM. Niektóre modele traktowane są w ruchu jak piesi, mogą zatem bezpiecznie jeździć po chodnikach czy parkach. Jednocześnie są stabilne i zapewniają większy komfort jazdy niż jednoślady. Bardzo ważne jest, aby kupować tego typu pojazdy z pewnych źródeł i mieć 100% pewności co do ich legalności. Dla wielu nastolatków może być to idealna forma mobilności, dlatego tak ważne jest, aby wybierać pojazdy od renomowanych dostawców, którzy gwarantują zgodność z przepisami, bezpieczeństwo i pełną dokumentację dopuszczającą do ruchu – podsumowuje Maciej Płatek, prezes zarządu Electroride.

Aby prowadzić pojazd z kategorii L6e lub L7e, należy posiadać prawo jazdy kategorii AM, które można uzyskać od 14. roku życia. W przypadku osób urodzonych przed 1995 rokiem nie są wymagane żadne dodatkowe uprawnienia, jednak dla bezpieczeństwa warto znać przepisy ruchu drogowego. Właśnie dlatego te pojazdy stają się coraz popularniejsze wśród młodzieży – ale również wśród rodziców, którzy szukają bezpieczniejszego sposobu, by ich dzieci mogły samodzielnie dojeżdżać do szkoły, na trening czy zajęcia dodatkowe.

– Młodzież chce być niezależna, ale naszym zadaniem jako rodziców jest zadbanie o ich bezpieczeństwo. Jeśli dziecko ma korzystać z pojazdu mechanicznego, wybierzmy takie rozwiązanie, które będzie minimalizować ryzyko wypadków i nauczy odpowiedzialności. Zdobycie prawa jazdy AM to dobry pierwszy krok – podkreśla Aneta Skórczyńska, dyrektor generalna Electroride.

Wzrost popularności
Według najnowszego raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2025 roku liczba rejestracji elektrycznych pojazdów kategorii mikro i innych na polskich drogach zwiększyła się aż o 27% w stosunku do analogicznego kresu 2024 roku[1]. Z raportu McKinsey wynika, że od 2022 roku do 2030 roku wzrost globalnego rynku mikromobilności wyniesie ponad 100%[2]. Co ważne pojazdy te mogą być użytkowane także przez osoby z ograniczoną mobilnością, co prowadzi do ich większej niezależności.

Jak korzystać bezpiecznie?
Choć pojazdy z kategorii L6e i L7e są projektowane z myślą o bezpieczeństwie, ich użytkowanie – jak w każdym innym przypadku – wymaga odpowiedzialności. O czym należy pamiętać wybierając ten środek transportu?

  • Prawo jazdy kategorii AM to podstawa – zarówno dla młodzieży, jak i dorosłych. Warto mieć uprawnienia, aby bezpiecznie uczestniczyć w ruchu drogowym.
  • Stosowanie pasów bezpieczeństwa oraz korzystanie z lusterek i kierunkowskazów zwiększa przewidywalność zachowań na drodze.
  • Regularne przeglądy techniczne i konserwacja pojazdu pomagają uniknąć awarii w ruchu.

– Znajomość i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego jest kluczowe dla bezpieczeństwa wszystkich jego uczestników. Edukacja w zakresie prawidłowego poruszania się, konsekwencji zachowań na drodze (zwłaszcza tych nieodpowiedzialnych i niebezpiecznych) oraz znajomości obowiązujących regulacji powinna być priorytetem zarówno dla rodziców, szkół, jak i organów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo drogowe. Ponadto kierowcy, którzy rozważają zakup takiego pojazdu, powinni również upewnić się, że sprzęt ma stosowną dokumentację i został dopuszczony do ruchu drogowego w Polsce. Choć ubezpieczenie OC w Polsce nie jest obowiązkowe dla każdego pojazdu, warto je wykupić. To dodatkowa ochrona w razie kolizji lub innych zdarzeń losowych – dodaje Maciej Płatek.

Rosnąca popularność elektromobilności otwiera nowe możliwości również dla kategorii trzy- i czterokołowców lekkich. Te nowoczesne i ekonomiczne pojazdy mogą stanowić atrakcyjną alternatywę również dla nastolatków, którzy cenią sobie niezależność, ale dodatkowo zapewniają bezpieczeństwo. Kluczowa jest jednak edukacja dzieci i młodzieży i udostępnianie im pojazdów, z których mogą swobodnie i bez ryzyka korzystać.

1https://psnm.org/2025/informacja/licznik-elektromobilnosci-ponad-90-tys-calkowicie-elektrycznych-samochodow-na-polskich-drogach/
2https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/spotlight-on-mobility-trendsutm_medium=DSMN8&utm_source=LinkedIn&utm_user=14419234050061292

Fot. Electroride
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama

 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat