Między innymi dlatego rośnie zainteresowanie lekkimi pojazdami elektrycznymi trzy- i czterokołowymi, które mogą wspierać niezależność młodych ludzi. To rozwiązania, które – podobnie jak najpopularniejsze platformy streamingowe w świecie rozrywki – dają młodzieży poczucie wolności, dopasowania do własnych potrzeb i organizacji czasu.
Mikromobilność stała się dla transportu tym, czym platformy streamingowe dla kultury – dostępna na żądanie, intuicyjna, wpisująca się w styl życia młodego pokolenia. Pojazdy elektryczne są szybkie, poręczne, łatwe do zaparkowania i idealne na krótkie dystanse. Tego typu rozwiązania cieszą się dużą popularnością również wśród młodzieży, która dąży do samodzielności, coraz częściej kieruje się troską o środowisko i chętnie wybiera nowoczesne formy mobilności dostosowane do miejskiego stylu życia. Jednak mikromobilność to nie tylko hulajnogi i rowery elektryczne.
Kategoria L6e i L7e – bezpieczna alternatywa
Rynek dostarcza różne alternatywy i bezpieczne opcje poruszania się na krótkich dystansach. Coraz bardziej popularne stają się lekkie elektryczne trzy- i czterokołowce należące do kategorii L6e i L7e. Ich konstrukcja podwozia na dwóch osiach zapewnia stabilność i kontrolę nad pojazdem. Dodatkowo daje możliwość jazdy w pozycji siedzącej oraz wyposażenie w elementy bezpieczeństwa typowe dla tradycyjnych pojazdów drogowych: światła, pasy, lusterka boczne, kierunkowskazy. Część z nich posiada też zamkniętą kabinę i ogrzewanie, zaś maksymalna prędkość nie przekracza 45 km/h.
– Lekkie pojazdy elektryczne trzy- i czterokołowe to idealne rozwiązanie dla osób ceniących sobie niezależność i sprawne przemieszczanie się na krótkich dystansach, a przy tym zapewniające bezpieczeństwo. Większością z nich można legalnie poruszać się po drogach publicznych, jednak do ich użytkowania niezbędne są odpowiednie uprawnienia – np. prawo jazdy kategorii AM. Niektóre modele traktowane są w ruchu jak piesi, mogą zatem bezpiecznie jeździć po chodnikach czy parkach. Jednocześnie są stabilne i zapewniają większy komfort jazdy niż jednoślady. Bardzo ważne jest, aby kupować tego typu pojazdy z pewnych źródeł i mieć 100% pewności co do ich legalności. Dla wielu nastolatków może być to idealna forma mobilności, dlatego tak ważne jest, aby wybierać pojazdy od renomowanych dostawców, którzy gwarantują zgodność z przepisami, bezpieczeństwo i pełną dokumentację dopuszczającą do ruchu – podsumowuje Maciej Płatek, prezes zarządu Electroride.
Aby prowadzić pojazd z kategorii L6e lub L7e, należy posiadać prawo jazdy kategorii AM, które można uzyskać od 14. roku życia. W przypadku osób urodzonych przed 1995 rokiem nie są wymagane żadne dodatkowe uprawnienia, jednak dla bezpieczeństwa warto znać przepisy ruchu drogowego. Właśnie dlatego te pojazdy stają się coraz popularniejsze wśród młodzieży – ale również wśród rodziców, którzy szukają bezpieczniejszego sposobu, by ich dzieci mogły samodzielnie dojeżdżać do szkoły, na trening czy zajęcia dodatkowe.
– Młodzież chce być niezależna, ale naszym zadaniem jako rodziców jest zadbanie o ich bezpieczeństwo. Jeśli dziecko ma korzystać z pojazdu mechanicznego, wybierzmy takie rozwiązanie, które będzie minimalizować ryzyko wypadków i nauczy odpowiedzialności. Zdobycie prawa jazdy AM to dobry pierwszy krok – podkreśla Aneta Skórczyńska, dyrektor generalna Electroride.
Wzrost popularności
Według najnowszego raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2025 roku liczba rejestracji elektrycznych pojazdów kategorii mikro i innych na polskich drogach zwiększyła się aż o 27% w stosunku do analogicznego kresu 2024 roku[1]. Z raportu McKinsey wynika, że od 2022 roku do 2030 roku wzrost globalnego rynku mikromobilności wyniesie ponad 100%[2]. Co ważne pojazdy te mogą być użytkowane także przez osoby z ograniczoną mobilnością, co prowadzi do ich większej niezależności.
Jak korzystać bezpiecznie?
Choć pojazdy z kategorii L6e i L7e są projektowane z myślą o bezpieczeństwie, ich użytkowanie – jak w każdym innym przypadku – wymaga odpowiedzialności. O czym należy pamiętać wybierając ten środek transportu?
– Znajomość i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego jest kluczowe dla bezpieczeństwa wszystkich jego uczestników. Edukacja w zakresie prawidłowego poruszania się, konsekwencji zachowań na drodze (zwłaszcza tych nieodpowiedzialnych i niebezpiecznych) oraz znajomości obowiązujących regulacji powinna być priorytetem zarówno dla rodziców, szkół, jak i organów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo drogowe. Ponadto kierowcy, którzy rozważają zakup takiego pojazdu, powinni również upewnić się, że sprzęt ma stosowną dokumentację i został dopuszczony do ruchu drogowego w Polsce. Choć ubezpieczenie OC w Polsce nie jest obowiązkowe dla każdego pojazdu, warto je wykupić. To dodatkowa ochrona w razie kolizji lub innych zdarzeń losowych – dodaje Maciej Płatek.
Rosnąca popularność elektromobilności otwiera nowe możliwości również dla kategorii trzy- i czterokołowców lekkich. Te nowoczesne i ekonomiczne pojazdy mogą stanowić atrakcyjną alternatywę również dla nastolatków, którzy cenią sobie niezależność, ale dodatkowo zapewniają bezpieczeństwo. Kluczowa jest jednak edukacja dzieci i młodzieży i udostępnianie im pojazdów, z których mogą swobodnie i bez ryzyka korzystać.
1https://psnm.org/2025/informacja/licznik-elektromobilnosci-ponad-90-tys-calkowicie-elektrycznych-samochodow-na-polskich-drogach/
2https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/spotlight-on-mobility-trendsutm_medium=DSMN8&utm_source=LinkedIn&utm_user=14419234050061292
Fot. Electroride
Informacja prasowa