Ponad połowa badanych uznaje napoje w kolorze żółtym za bardziej kwaśne

Postrzeganie smaku płynów w różnych kolorach zmienia się w zależności od kraju i płci.
Najnowsze badania naukowców wskazują, że kolor napoju wpływa na postrzeganie przez nas jego smaku, nawet jeśli skład pozostaje niezmieniony. Co ciekawe, udowodniono, że w zależności od kraju pochodzenia respondentów mają oni inne skojarzenia z napojami w różnych kolorach – Polacy częściej interpretują pomarańczowe napoje jako słodkie lub kwaśne, Włosi – typowo słodkie, a Marokańczycy… także słone.

Aż 54 proc. badanych ocenia żółty napój jako najbardziej kwaśny, a 34 proc. ten w kolorze czerwonym i pomarańczowym – jako najsłodszy. Przyjemność ze spożywania napojów pomaga wyrabiać sobie nawyk regularnego nawadniania, co jest misją waterdrop®.

Jak wynika z międzynarodowego badania opublikowanego w British Food Journal w 2025 roku, interpretacja smaku jest silnie uzależniona od koloru napoju – i co istotne, różni się wyraźnie w zależności od kraju pochodzenia konsumenta. W ramach eksperymentu przeprowadzonego wśród dorosłych badanych z Polski, Włoch i Maroka, uczestnicy próbowali dokładnie tego samego napoju, który różnił się wyłącznie kolorem – był czerwony, pomarańczowy lub żółty. Analiza miała na celu wskazanie smaku poszczególnych próbek – słodkiego, kwaśnego, gorzkiego lub słonego. Choć skład i rzeczywisty smak pozostawały identyczne, subiektywne odczucia konsumentów znacząco się zmieniały w zależności od barwy danej próbki.

Czerwonym napojom przypisujemy smak słodki, a żółtym – kwaśny
Polacy częściej przypisywali czerwonym napojom smak słodki, Włosi natomiast w większym stopniu dostrzegali w nich smak gorzki. W przypadku próbek w kolorze żółtym badani z Polski oraz Maroka określali je jako kwaśne, a z Włoch – gorzkie lub nawet słone. Z kolei napoje pomarańczowe polscy respondenci interpretowali jako słodkie lub kwaśne, włoscy jako słodkie, a z Maroka – jako słodkie, kwaśne i słone. Badanie pokazuje, że wygląd napoju, a szczególnie jego kolor, może kształtować nasze oczekiwania i doświadczenie smakowe.

Kolor i intensywność barwy napoju mają wpływ na postrzeganie jego słodyczy
Już wcześniejsze badania wykazywały podobne wnioski. W analizie przeprowadzonej wśród Finów uczestnicy oceniali sześć roztworów w różnych kolorach pod kątem przyjemności spożywania, zdrowotnego aspektu, słodyczy oraz kwaśności. Wyniki wykazały, że ponad połowa (54 proc.) respondentów oceniła napój w kolorze żółtym jako najbardziej kwaśny. Z kolei co trzeci (34 proc.) uznał próbki w kolorach czerwonym i pomarańczowym za najsłodsze. Co ciekawe, kobiety częściej niż mężczyźni kojarzyły kolor czerwony ze słodyczą.

Inna analiza wykazała, że intensywniejsze barwy są często oceniane jako bardziej aromatyczne i słodsze, a wyniki badania wskazują, że dodanie odpowiednich aromatów, np. mango, może zwiększyć postrzeganą słodycz napoju bez potrzeby dodawania cukru, co z kolei poprawia przyjemność z picia.

– Elementy takie jak kolor napoju, skojarzenie smaku, przyjemność z jego spożywania mogą wpływać na częstsze sięganie po niego, a to pozytywnie wpływa na prawidłowe nawodnienie organizmu. Regularne spożywanie wody może być nawykiem trudnym do wyrobienia szczególnie dla osób, które nie lubią jej smaku. Z naszego badania wynika, że problem dotyczy ponad ⅓ Polaków. Z drugiej strony konsumenci są coraz bardziej świadomi szkodliwości częstego spożywania słodzonych napojów. Naszą misją w waterdrop® jest wspieranie wśród konsumentów zdrowego nawyku regularnego picia wody – mówi Kateřina Navrátilová, Managing Director waterdrop® CEE.

Marka waterdrop® stale poszerza swoją ofertę, śledząc zainteresowanie konsumentów różnymi smakami rozpuszczalnych w wodzie kapsułek Microdrink. Już w niedzielę 18 maja premierę będzie miała limitowana edycja Pink Lemonade, w której skład wchodzą kapsułki Microdrink o smaku malinowo-cytrynowej lemoniady z witaminami B i C oraz bestsellerowy kubek termiczny Explorer, tym razem w odcieniu neonowego różu. Jego pojemność to 1,1 litra.

Ponad 28,8 mln uratowanych plastikowych butelek
Marka waterdrop® dąży do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska naturalnego plastikiem poprzez promowanie zrównoważonych nawyków i eliminację jednorazowych butelek. Do tej pory działania austriackiej marki przyczyniły się do uratowania ponad 28,8 mln plastikowych butelek. Obecnie waterdrop® dostępny jest w ponad 20 tys. punktach sprzedaży na świecie. Marka wierzy w świat bez plastiku i popularyzuje butelki wielokrotnego użytku oraz rozpuszczalne w wodzie kapsułki smakowe. Ambasadorami oraz inwestorami marki są m.in. Hubert Hurkacz, Jan-Lennard Struff, Yannick Hanfmann, Matteo Arnaldi, Alexander Bublik, Sebastian Korda, Elina Svitolina, Taylor Fritz, Andrey Rublev i Cameron Norrie.

Fot. waterdrop®
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama

 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat