Samochód przyjacielem człowieka?

Q Service Castrol zapytał Polaków o ich stosunek do aut
Dla blisko 70% Polaków samochód jest ich wizytówką, a 55% nazwałoby go przyjacielem – wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Q Service Castrol1. Sieć warsztatów samochodowych zapytała kierowców m.in. o to, w jaki sposób postrzegają swoje auta oraz jakie są ich przyzwyczajenia związane z dbaniem o cztery kółka.

Polacy jeżdżą jednymi z najstarszych samochodów w Europie – jak wynika z raportu opracowanego przez PZPM średnia wieku samochodów osobowych w Polsce w 2020 roku wyniosła 14,3 lat2. Mimo to, okazuje się, że coraz więcej polskich kierowców przywiązuje dużą wagę do dbania o swój samochód. Sieć warsztatów samochodowych Q Service Castrol we współpracy z agencją badawczą SW Research przeprowadziła badanie, którego celem było sprawdzenie jaką rolę odgrywają samochody w życiu Polaków.

Blisko 70% respondentów uważa, że samochód jest wizytówką właściciela, a ze stanu pojazdu można wnioskować o jego osobowości i charakterze.  Aż 64% osób odpowiedziało także, że czuje się nieswojo, gdy przez jakiś czas nie ma dostępu do swojego auta.

Polacy przywiązują się do swoich samochodów, ponad połowa utożsamia swój pojazd z przyjacielem, a 23% osób przyznało, że traktuje go jak członka rodziny. Ponad 1/5 badanych przyznała także, że nadaje swoim pojazdom imiona, a w sytuacji, w której decydują się na jego sprzedaż odczuwa smutek. 47% kierowców deklaruje, że nie zmieniłoby swojego dotychczasowego samochodu, gdyby mogli cofnąć się w czasie.

Wśród osób, które uważają, że samochód wyraża ich osobowość najwięcej zgodziło się z takimi stwierdzeniami jak: „użytkowanie samochodu sprawia mi przyjemność” – 87%, „samochód pozwala mi być bardziej zadowolonym z życia” – 82% oraz „samochód pozwala mi na realizację pragnień” – 80%.

Zadbany to znaczy sprawny
Prawie 90% badanych przyznało, że przeznacza maksymalnie ok 20% swoich miesięcznych dochodów na czynności związane z dbaniem o samochód. Wśród nich wyróżniają korzystanie z usług mechanika. Aspekt ten jest ważny zwłaszcza dla kobiet, które zwracają szczególna uwagę na regularną kontrolę stanu technicznego swojego samochodu, wskazując przy tym na poczucie odpowiedzialności za siebie i najbliższych. Z badania wynika też, że Polacy nie są skorzy do napraw na własną rękę, a w przypadku korzystania z części zamiennych, mocno opierają się na rekomendacjach zaufanego mechanika.

– Polacy chcą jeździć sprawnymi i zadbanymi samochodami. Trudna sytuacja na rynku motoryzacyjnym związana z dostępnością samochodów jeszcze mocniej utrwala ten trend. Dzięki odpowiedniemu zapleczu i profesjonalnej kadrze specjalistów, możemy zapewnić samochodom naszych klientów najwyższy standard usług – dodaje Marta Ciesielska, kierownik działu sieci serwisowych Q Service Castrol.

Kierowcy wskazali, że najbardziej popularnymi czynnościami związanymi z dbaniem o samochód są: sprzątanie wnętrza pojazdu (76%), mycie z zewnątrz (73%), wymiana i uzupełnianie płynów (65%), dbanie o bezpieczny i ekonomiczny styl jazdy (60%), sprawdzenie świateł (58%), niedopuszczanie do zbyt niskiego poziomu paliwa w baku (56%), regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach i zużycia bieżnika (54%) oraz kontrola stanu pojazdu u mechanika (50%). Zarówno kobiety jak i mężczyźni zwrócili także uwagę, że starają się zachować największy porządek w swoim samochodzie, gdy mają przewieźć pasażerów lub planują jechać na wydarzenie np. wesele.

Badanie zostało zrealizowane na próbie 614 osób, wśród użytkowników lub właścicieli samochodów w wieku 25-60 lat.

1 Dane z Raportu SW Research realizowanego na zlecenie Q Service Castrol, 2022.
2 Raport „Branża Motoryzacyjna”, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, 2021.

Fot. Materiały prasowe
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat