Czy opera musi być elitarna? Kiedyś była rozrywką dla ludu, ekwiwalentem dzisiejszych superprodukcji filmowych. Uchodzi za jedną z ostatnich enklaw kultury wysokiej. Nieprzystępna, prestiżowa, przytłaczająca. Tylko czy aby na pewno?
Żeby przekonać się o popularności opery wystarczy spróbować kupić bilet na jakąkolwiek premierę. Jeśli nie udało się tego zrobić w momencie rozpoczęcia sprzedaży, pozostaje jedynie liczyć na dobre znajomości. Nie dziwi więc, że popularne śpiewaczki i śpiewacy osiągają status gwiazd popkultury, a fani opery chcą wiedzieć jak najwięcej o swoich idolach.
Anna S. Dębowska śledzi losy 9 polskich śpiewaczek i śpiewaków, cofając się do momentu, kiedy muzyka pojawiała się w ich życiu, dokumentując ciężką pracę, której zawdzięczają swój sukces i zdradzając czytelniczkom i czytelnikom odrobinę prywatności swoich bohaterów. – Piszę o śpiewakach, którzy w życie zawodowe weszli po 1989 roku. Moimi bohaterami są artyści, których rozwój śledziłam od lat. Każdy z dziewięciu portretów zamieszczonych w tej książce jest opowieścią o człowieku obdarzonym talentem, determinacją, pracowitością, miłością do muzyki i głodem sceny. To również opowieść o walce z przeciwnościami i mądrej kalkulacji, która sprzyja karierze. Także o tym, że wszystkie te przymioty nie przyniosłyby tak obfitych owoców, gdyby nie konieczny w zawodzie artysty łut szczęścia. Kto wie, jak ułożyłyby się losy Piotra Beczały, gdyby jego żonie zabrakło benzyny na trasie do Wiednia – mówi autorka.
Dzięki tej książce wejdziecie do czarodziejskiego świata opery i poznacie historie polskich śpiewaczek i śpiewaków młodszego pokolenia, którzy już osiągnęli międzynarodowy sukces. To przejmująca opowieść o zjawiskowych talentach, ciężkiej pracy i zawrotnych karierach w bezlitosnym świecie muzyki klasycznej.
Sylwia Zientek
„Kolejne pokolenie już frunie”, pisze Autorka w prologu, kierując wzrok ku najmłodszym talentom wokalnym. Ale nowe pokolenie muzycznych pisarzy już przyfrunęło, a jego bodaj najbardziej charyzmatyczną postacią okazuje się właśnie Anna S. Dębowska. - Prof. dr hab. Marcin Gmys
Opera w języku włoskim oznacza „dzieło kompletne”. To ona wyznacza Włochom ramy ich życia. Ale to w Polsce mamy teraz jedyny w swym rodzaju czas obfitości talentów operowych. Nigdy dotąd nie było aż tak dobrze! Czy ekscytowanie się kolejnymi talentami to – podkręcany mediami – snobizm naszych czasów? Z pewnością tak. Ale wielka sztuka nigdy bez niego by nie zaistniała! Cieszmy się nim w operze tak, jak cieszymy się innymi przejawami piękna! - Waldemar Dąbrowski, dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Anna S. Dębowska – dziennikarka muzyczna „Gazety Wyborczej”, redaktorka naczelna „Beethoven Magazine”. Studiowała grę na altówce na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, jest absolwentką Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Współpracowała z TOK FM, RDC i TVP Kultura. Od 2019 roku odpowiada za program gali muzyki klasycznej nagród fonograficznych Fryderyk.
Anna S. Dębowska
„Śpiewacy eksportowi. Sukces polskich artystek i artystów operowych”
Wydawnictwo Agora
Premiera 13 listopada 2024
ISBN: 9788383801230