Aktywne słuchanie

Aktywne słuchanie - co to jest?
My, ludzie nieustannie się komunikujemy. Do tego procesu zawsze potrzebne są dwie strony – nadawca i odbiorca, czyli osoba mówiąca i osoba słuchająca.

O ile kwestia, jak mówić, jest poruszana bardzo często, to już to, jak słuchać wydaje się być pomijanym problemem. Aktywne słuchanie nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Wiele osób ma z nim problem, co może skutkować nieporozumieniami czy pretensjami wobec drugiej strony. Jak zatem aktywnie słuchać?

Przygotowanie

Rozmowa to zdarzenie, do którego powinniśmy się przygotować, zwłaszcza jeśli zależy nam na sukcesie komunikacyjnym. Warto zacząć od przyjęcia odpowiedniej pozycji ‒ równorzędnej ‒ stojącej lub siedzącej, tak aby żadna ze stron nie była na pozycji dominującej, aby nie „górowała” nad rozmówcą. Podczas siedzenia można lekko pochylić się w stronę mówiącego, pokazując swoje zainteresowanie. Istotne jest zadbanie o sprzyjające otoczenie. Rozmowa w zatłoczonym, głośnym miejscu czy wśród innych osób nie będzie dobrym pomysłem.

Skupienie się na rozmówcy

Podczas rozmowy skup się całkowicie na rozmówcy i na tym, co chce Ci przekazać. Odłóż i wycisz na ten czas telefon, aby żadne powiadomienie Wam nie przeszkodziło. Obserwuj także uważnie zachowania niewerbalne drugiej strony. Zwróć uwagę na:

  • mimikę,
  • ton głosu,
  • gestykulację,
  • pozycję
  • utrzymywanie kontaktu wzrokowego.

To co dzieje się z ciałem może wskazywać na konkretne stany emocjonalne nadawcy i gdy je zauważysz i odpowiednio zinterpretujesz, możesz łatwiej zrozumieć, co przeżywa druga osoba.

Jak aktywnie słuchać?

Kiedy jesteś już odpowiednio przygotowany, przed Tobą niełatwe zadanie ‒ aktywne słuchanie. Jak robić to z sukcesem? Przede wszystkim pamiętaj o tym, że nawet jeśli to bliska Ci osoba, wasze zdania w niektórych kwestiach mogą się różnić. Zachowaj „otwarty umysł”, nawet jeśli wydaje Ci się, że wiesz, co druga strona ma do powiedzenia. Po drugie nie przerywaj rozmówcy. Jeśli chcesz wtrącić jakąś swoją refleksję, poczekaj z nią do końca wypowiedzi drugiej strony. W przeciwnym razie nadawca może zapomnieć, co chciał powiedzieć lub poczuć się ignorowanym. Ważne jest także, aby po zakończeniu wypowiedzi dać rozmówcy informację zwrotną ‒ potwierdzić, że zrozumiało się to, co właśnie powiedział. Możesz w tym miejscu zadać pytania precyzujące, zwłaszcza wobec ogólnikowych, niejasnych dla Ciebie stwierdzeń,

Aktywne słuchanie jest oczywiście łatwe do przestawienia w teorii, zachęcam jednak do zastosowania tych kilku zmian w praktyce. Dobra komunikacja to podstawa!

Paulina Ziemińska
(paulina.zieminska@dlalejdis.pl)

Fot. freepik.com




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat