Motywacją nazywamy wszystkie czynniki, które sprawiają, że chcemy pracować; że wykonujemy swoje obowiązki. Motywacja jest ogromnie ważna i każdy pracodawca chce, aby jego pracownicy byli odpowiednio zmotywowani do pracy.
Istnieje kilka czynników, które sprawiają, że jesteśmy odpowiednio zmotywowani do pracy:
- Zarobki – oczywiste jest, że człowiek pracuje nie tylko dla pieniędzy, ale zarobki (a dokładniej system płac) odgrywają ogromną rolę w motywowaniu pracowników. Stałość zarobków i ich adekwatność do wykonywanej pracy są bardzo ważne dla pracownika. Motywująco działają również premie, bonusy, lepiej opłacone nadgodziny czy benefity w postaci służbowego samochodu czy laptopa.
- Dobra atmosfera w pracy – jeśli mamy w pracy osoby, z którymi tworzymy zgrany team, to chętniej w niej przebywamy. Dobre kontakty ze współpracownikami oraz pracodawcą są bardzo ważne. Poczucie, że jest się szanowanym; że jest się częścią zespołu jest bardzo budujące.
- Stabilność zatrudnienia – czasem lepiej mniej zarabiać, ale mieć pewność, że nasza praca jest stabilna. Dla kobiety jest to bardzo ważne, szczególnie gdy ma w planach założenie rodziny.
- Możliwość rozwoju/ awansu – jeżeli w pracy można się rozwijać w danej dziedzinie, szkolić się, rozwijać swoje możliwości to wspaniale! Szkolenia pracowników są korzystne dla obu stron – pracodawca ma w swoim zespole fachowca, a pracownik staje się coraz lepszy i coraz lepiej wywiązuje się z powierzonych mu zadań.
- Satysfakcja z pracy – jeżeli robimy coś, co jest zgodne z naszymi zainteresowaniami; coś co przynosi nam radość i sprawia, że czujemy się potrzebni to oznacza, że po prostu spełniamy się w danym zawodzie. Człowiek, który nie lubi swojej pracy bardzo szybko wypala się zawodowo.
- Pochwały – uznanie ze strony kierownictwa również jest ważne. Docenienie sprawia, że chcemy dalej i jak najlepiej wykonywać swoją pracę.
Anna Stasiuk
(anna.stasiuk@dlalejdis.pl)
Fot. pixabay.com