E-commerce – jak prowadzić własny biznes internetowy?

Jak prowadzić własny biznes w Internecie?
E-handel to nowy wymiar prowadzenia działalności. Pozwala on na stosowanie metod, które w przeszłości byłyby nie do pomyślenia. Dzięki nowoczesnym modelom zarządzania firmą przedsiębiorca nie musi być odpowiedzialny za każdy element swojej organizacji. Jak to możliwe? Systemy coraz częściej opierają się o outsourcing, czyli zlecanie niektórych zadań na zewnątrz. Oto najważniejsze informacje o prowadzeniu swojego sklepu w internecie!

Prowadzenie biznesu w branży e-commerce – jak wygląda?

E-commerce (handel elektroniczny, e-handel) to działania, które obejmują sprzedaż i kupno towarów za pośrednictwem sieci. Dzięki takiemu sposobowi prowadzenia biznesu klienci mogą zamawiać swoje produkty bez wychodzenia z domu i realizować całość procesu za pośrednictwem przeglądarki.

Z perspektywy przedsiębiorcy taki sposób sprzedaży może natomiast opierać się o dwa modele zarządzania.

Brick and click

Pojęcie odnosi się do działalności gospodarczych, które prowadzą sprzedaż internetową, ale poza tym klienci mają szansę odwiedzić ich sklep fizycznie. Wiąże się to także z tym, że w ramach prowadzenia e-biznesu, przedsiębiorca posiada magazyn i ma fizyczny dostęp do oferowanych produktów.

Pure play

W tym wypadku biznes prowadzony jest wyłącznie online i odnosi się tylko do jednego konkretnego działania, zazwyczaj sprzedaży produktów. Przedsiębiorca nie posiada fizycznych magazynów ani sklepu i zazwyczaj pośredniczy np. między hurtownią a klientem.

Outsourcing – co warto o nim wiedzieć?

Outsourcing w e-commerce to sposób na usprawnienie działania własnego biznesu i skupienie się na pojedynczym, najważniejszym procesie. Polega on na przekazywaniu kompetencji do zewnętrznych usługodawców, którzy wykonują część obowiązków niezbędnych do prowadzenia działalności. Więcej na ten temat można znaleźć pod adresem https://www.fronda.pl/a/Outsourcing-w-e-commerce-czy-tylko-dropshipping,223983.html.

Często outsourcing jest kojarzony z dropshippingiem, w którym przedsiębiorca nie posiada własnych magazynów, a jedynie zleca przygotowanie i wysyłkę towarów zewnętrznemu usługodawcy. To jednak tylko jedna z możliwości.

Przedsiębiorcy mogą np. postawić na fulfillment, w którym poza kompetencjami biznesmena pozostaje także proces reklamacji i księgowania.

Z kolei jeśli dana osoba chce mieć większą kontrolę nad całym procesem, może wybrać prowadzenie biznesu wraz z magazynowaniem sprzedawanych artykułów. Wiąże się to z większymi kosztami utrzymania, jednak może nieść za sobą również korzyści, w tym m.in. ograniczenie ryzyka przedłużenia wysyłki towaru do klienta.

Wiele osób stawia na model hybrydowy. Takie rozwiązanie łączy możliwości kilku podejść w jedno. Dzięki temu wciąż można posiadać własne magazyny, ale np. oddelegować kwestie związane z realizacją zamówień albo zdecydować się na dropshipping, przy jednoczesnym kontrolowaniu księgowości i składanych reklamacji.

Jak wybrać optymalny model logistyczny?

Wybór modelu logistycznego będzie uzależniony od wielu elementów, przez co ciężko wskazać jedno i najlepsze rozwiązanie. Przy podejmowaniu decyzji o sposobie zarządzania biznesem, pod uwagę warto wziąć takie czynniki jak:

  • rodzaj sprzedawanych produktów – kwestia ta może mieć wpływ na procesy logistyczne np. ze względu na trwałość wybranych produktów;
  • rozmiar firmy – mniejszym biznesom może być łatwiej pozostać elastycznym i dostosować się do konkretnych rozwiązań logistycznych. Duże przedsiębiorstwa mogą natomiast nie być tak podatne na zmiany, wobec czego ten sam proces nie sprawdzi się w ich przypadku;
  • rodzaj klienta, do jakiego kierowany jest produkt – zależnie od tego sklep musi spełniać różne wymagania, związane z obsługą czy jakością oferowanych produktów;
  • zdolność finansowa firmy – koszty rozpoczęcia prowadzenia działalności mogą okazać się dużą inwestycją. Warto rozważyć, ile pieniędzy jest się w stanie przeznaczyć na ten cel, a tym samym, jakie ścieżki logistyczne sprawdzą się najlepiej;
  • ekologia – wielu konsumentów zwraca uwagę na to, skąd pochodzą sprzedawane im produkty. Klienci oczekują przejrzystości w łańcuchu dostaw, dlatego przedsiębiorcy również powinni mieć to na uwadze;
  • potencjalne plany na przyszłość firmy – ze względu na dynamiczny charakter branży e-commerce przedsiębiorcy muszą być przygotowani na pojawiające się zmiany i dostosowanie swojej działalności do aktualnie panujących trendów rynkowych.

Kto sprzedaje komu? Relacje w e-commerce

E-commerce pozwala na tworzenie relacji biznesowych w sposób, który może się wydawać nietypowy z perspektywy innych gałęzi sprzedaży. Wymiany zachodzą niemal w każdym kierunku, a nie wyłącznie od przedsiębiorcy w stronę klientów.

Business to Business (B2B)

Relacja ta pozwala na wymiany drogą elektroniczną między różnymi przedsiębiorcami, którzy mogą kupować usługi, produkty lub informacje w celach dalszego prowadzenia działalności. Często ma to związek np. z outsourcingiem, gdy firma produkcyjna korzysta z usługi dostawczej innej organizacji, w celu wysyłki swoich artykułów do konsumentów.

Business to Consumer (B2C)

Są to wymiany detaliczne, gdzie firmy sprzedają oferowane produkty bezpośrednio do klientów. Jest to najpopularniejszy rodzaj relacji, którą konsumenci i właściciele e-sklepów w e-commerce mają szansę bardzo łatwo nawiązać. Internet daje bowiem dostęp do ogromnej ilości sprzedawców z kraju i całego sata. Wielu z nich prowadzi swoje własne strony internetowe oraz korzysta z platform tworzących wirtualny marketplace.

Consumer to Consumer (C2C)

W tej relacji klienci wymieniają się między sobą produktami usługami i informacjami. Zazwyczaj do takich transakcji dochodzi za pośrednictwem platform, które umożliwiają osobom fizycznym oferowanie swoich dóbr. Jedną z najpopularniejszych witryn tego typu jest eBay. W Polsce najczęściej służą do tego takie serwisy jak Allegro, OLX i Useme (w przypadku sprzedaży usług).

Consumer to Business (C2B)

Jest to rodzaj wymiany, w której klienci wystawiają na aukcjach swoje produkty i usługi, a te mogą być licytowane przez firmy. C2B stanowi przeciwieństwo klasycznego handlu w e-commerce (B2C). Tego rodzaju relacja ma zastosowanie m.in. na rynku multimediów i artykułów sprzedawanych bez tantiem, np. zdjęć, plików audio i wideo czy projektów tworzonych przez konsumentów.




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat