Jak prawidłowo siedzieć za kierownicą?

Prawidłowa pozycja za kierownicą.
Bezpieczna jazda oznacza również wygodną jazdę. Siadając za kółkiem trzeba pamiętać o kilku szczegółach. To właśnie w nich tkwi diabeł, który w razie wypadku może bardzo poważnie zaszkodzić.

Jak sprawdzić czy nasza pozycja za kierownicą jest bezpieczna?

  • Prawidłowe ustawienie fotela – osoby wysokie powinny fotel ustawić niżej, tak żeby między głową a podsufitką zachować bezpieczną odległość. Dzięki temu w razie zderzenia i dachowania głowa z pełnym impetem nie uderzy w dach auta. Osoby niższe powinny podnieść fotel, tak aby bez wychylania się zza kierownicy widzieć dobrze przestrzeń przed samochodem i wszystkie zegary. Ważne jest ustawienie zagłówka – jego szczyt powinien być na równi ze szczytem głowy lub nieco wyżej. Zagłówek, który jest zbyt nisko, w razie uderzenia nie chroni kręgosłupa szyjnego.
  • Odległość od kierownicy – usiądź tak, żeby łopatki dokładnie przylegały do oparcia fotela. Połóż ręce na kierownicy w pozycji, w której łokcie będą zgięte pod kątem około 120 stopni. Następnie połóż nogę na pedale sprzęgła i wciśnij go maksymalnie. W takiej pozycji noga powinna pozostać ugięta w kolanie. Jeśli musisz ją wyprostować, żeby docisnąć pedał, to znaczy, że siedzisz za daleko i powinnaś wcisnąć fotel. Dzięki  temu w razie konieczności gwałtownego hamowania będziesz mogła szybko i mocno wcisnąć pedał.
  • Pasy dobrze zapięte – zazwyczaj uznajemy, że pasy są zapięte po usłyszeniu charakterystycznego kliknięcia, ale to nieprawda. Trzeba jeszcze prawidłowo je ułożyć, bo inaczej nie ochronią nas, a nawet mogą zaszkodzić. Pas biodrowy należy wyregulować tak, by opasał miednicę, a nie brzuch. Górny pas ułóż tak, żeby przechodził przez obojczyk, mniej więcej w połowie między szyją a ramieniem. Nie może być na ramieniu ani tuż przy szyi, bo w razie nagłego szarpnięcia mógłby uszkodzić tętnicę.
  • Kierownica pod kontrolą – obie ręce zawsze powinny być na kierownicy. Wyjątkiem są tylko te momenty, gdy prawą rękę przekładasz na lewarek, by zmienić bieg. Dzięki temu, że trzymasz kierownicę oburącz, będziesz miała możliwość odpowiednio szybko zareagować. Wyczujesz też co dzieje się z przednią osią pojazdu, czy auto nie wpada w poślizg i tor jazdy jest stabilny. Najważniejsze to to, żeby dłonie spoczywały na kierownicy symetrycznie.


Klaudia Kwiatkowska
(klaudia.kwiatkowska@dlalejdis.pl)

Fot. freepik.com




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat