Z tymi, znanymi niemal każdemu, spodniami wiąże się wiele ciekawych historii, o których być może jeszcze nie słyszeliście. Zachęcamy do lektury.
Od farmera do biznesmena
Początkowym zamiarem Leviego Straussa – założyciela marki Levi’s, było zaprojektowanie spodni odpowiednich dla farmerów i górników. Gruby materiał był bardziej odporny na przetarcia niż inne stosowane w tego typu odzieży materiały. Ich wysoka jakość, uniwersalność i charakterystyczny design sprawiły, że z biegiem lat spodnie podbiły rynek męskiej odzieży, a od 1938 roku również damskiej. Obecnie, jeansy są noszone niemal przez wszystkich – dzieci, młodzież, robotników, a także biznesmenów.
Mała kieszonka w jeansach
Mała, podłużna kieszonka, znajdująca się w prawej, przedniej kieszeni, została wszyta po to, by chować w niej zegarek. Było to rozwiązanie przygotowane z myślą o kowbojach, którzy jadąc konno nie mieli gdzie go bezpiecznie schować – umieszczony w luźnych kieszeniach kurtek i marynarek mógł łatwo wypaść.
Charakterystyczny kolor
Jeans, swoją oryginalną barwę z pogranicza fioletu i chabrowego odcienia niebieskiego, zawdzięcza naturalnemu pigmentowi indygo, pozyskiwanego z liści indygowca barwierskiego. Od wielu lat, barwnik uzyskuje się w procesie syntetycznej produkcji. Mimo że jeansy są obecnie dostępne także w innych kolorach, niebieskie są synonimem klasyki.
Zakazany strój
Od momentu premiery klasycznego modelu Levi’s 501 w 1905 roku, gwiazdy hollywoodzkiego kina oszalały na punkcie jeansów. Marlon Brando, Elvis Presley, Marilyn Monroe, Brigitte Bardot – tych artystów niejednokrotnie można było ujrzeć w jeansach na planie filmowym lub scenie. James Dean także miał je na sobie, grając rolę w filmie „Buntownik bez powodu”. Produkcja ta stała się później inspiracją dla młodych ludzi, którzy szturmem ruszyli do sklepów, by kupić te kultowe spodnie. Noszenie jeansów, kojarzonych z buntem, zostało nawet zakazane przez niektóre szkoły i uniwersytety, np. Stanford.
Bez paska
Pierwsze modele jeansów nie posiadały szlufek – zamiast paska, panowie sięgali więc po szelki. Szlufki wszyto dopiero około 50 lat od momentu wprowadzenia na rynek wyżej wspomnianego modelu Levi’s 501.
Liczby, liczby, liczby
Ponad 2,5 miliarda – tyle par spodni jeansowych powstaje co roku na całym świecie. Co ciekawe, do produkcji jednej pary potrzeba 1 kg bawełny – jeans to nic innego jak tkanina bawełniana o skośnym splocie.
Najdroższe jeansy świata
Wyprodukowane w Los Angeles przez firmę Secret Circus Clothing miały rekordową cenę – aż 1 300 000 dolarów. To wszystko za sprawą dziesiątek diamentów, z jakich wykonano zdobienia na spodniach. Po raz pierwszy zostały zaprezentowane na London Fashion Week.
Te uniwersalne, ponadczasowe spodnie, mają niezwykle bogatą historię, a współcześni projektanci przedstawiają światu coraz to nowe modele. Wśród panów, prym wiodą jednak proste jeansy o kroju slim, które świetnie się sprawdzają w wielu sytuacjach i pasują do wielu okazji. Można je więc zestawiać zarówno z eleganckimi, jak i casualowymi elementami garderoby – koszulą, sportową marynarką, kardiganem, a także bluzą z kapturem. Kapitalnie prezentują się także z kamizelką i golfem. Modele z delikatnymi jasnymi przetarciami, jak i pozbawione tych urozmaiceń, uchodzą za synonim klasyki, zakładany przez panów w każdym wieku – nastolatków i dojrzałych mężczyzn.
Jeżeli poszukujesz wysokiej jakości jeansów, które dzięki ich uniwersalności założysz nie tylko do pracy, ale też na spotkanie ze znajomymi lub wakacyjną podróż, zajrzyj na: https://www.lancerto.com/pl/odziez/jeansy.html i zapoznaj się z ofertą.
Artykuł Sponsorowany
fot. lancerto.com