Zastanawiałaś się kiedyś, jak powstaje nowa marka lub myślałaś o stworzeniu własnej? Kobiece biznesy projektowane są w oparciu o te same części składowe co mężczyzn. Różnią się między sobą oraz od męskich firm sposobami zarządzania, ścieżkami rozwoju czy przyświecającym im wartościom. Może dalej musimy konkurować z panami, jednak robimy to coraz częściej. Kobiety i w tej dziedzinie udowadniają, że potrafią sobie świetnie radzić. Co okazuje się w tym pomocne, a wręcz niezbędne? Dobrze, indywidualnie skrojony plan, który pozwoli skuteczne zwiększyć szanse na powodzenie naszego przedsięwzięcia. Przecież chodzi o to, aby nie tylko powołać coś do życia, ale by przynosiło zyski i dawało satysfakcję. W tym celu dobrze jest wykonać kilka kroków.
Po pierwsze analiza, czyli sprawdzamy rynek, na który chcemy wejść oraz analizujemy trendy. To istotne, czy na nasz produkt lub usługę będzie popyt. To również przegląd wartości, które swoją marką będziemy reprezentować. W tym momencie należałoby poddać także pod dyskusję nasze oczekiwania i plany związane z wypuszczeniem nowej marki na rynek. I oczywiście ważna kwestia – przeanalizować konkurencję, jej produkty, marketing.
Potem przechodzimy do strategii naszej marki. Tu świetnie sprawdzi się ustalenie wytycznych, które będą naszymi drogowskazami, bo tworzenie marki nie jest jednorazową czynnością, ale procesem, który należy przeprowadzać rozumnie i z refleksją. Teraz przychodzi czas na stworzenie listy cech firmy, jakimi chcemy, aby się odznaczała. Może będzie to jak największa automatyzacja, może zależy nam na personalizowanych usługach lub produktach, a może myślimy o marce osobistej i chcemy, aby była sygnowana naszym nazwiskiem? Tu wiele zależy nie tylko od rynku, ale też od tego, jakimi jesteśmy ludźmi. Następnie określamy grupę docelową, do której chcemy trafić. Możemy sobie w tym celu zrobić coś na kształt rysopisu naszego wymarzonego klienta, w którym uwzględnimy wiek, zawód, sposoby spędzania wolnego czasu i wszystkie inne preferencje, które mogą mieć wpływ na podejmowanie przez niego decyzji. Ustalając strategię marki, nie możemy zapomnieć o takich elementach jak: wizja, misja, cele oraz oczywiście budżet. Warto do tego zadania podejść dokładnie i rzetelnie.
Po części teoretycznej pora na większą aktywność, czyli tożsamość wizualną. Chyba nie ma możliwości, żeby w tym rozpędzonym i wirtualnym świecie pominąć ten aspekt. Pamiętajmy, że będzie miał on ogromny wpływ na odbiór naszej marki. Pora zatem na ustalenie nazwy oraz stworzenie wizualnego konspektu, jak: logo, logotyp czy design systemu. Istotna jest tu spójność, o której warto pomyśleć już na samym początku, aby przy kolejnych realizacjach marketingowych nie zaprzątać sobie tym głowy. Budujemy w ten sposób świadomość marki, a wszystko po to, aby była rozpoznawalna. To element, który możemy wykonać sami lub zlecić specjalizującej się w tym firmie.
Czas na opracowanie stylu komunikacji z klientami – wybieramy kanały oraz sposoby, którymi będziemy do nich docierać. Mogą to być social media, strona internetowa, newsletter czy blog ekspercki. Wbrew pozorom nie ma tu miejsca na przypadek i zdecydowanie lepiej opracować plan marketingowy. Będzie to kolejny punkt do spójnej koncepcji. Działania promocyjne warto zaplanować. Ułatwi to nie tylko przyszłą pracę, ale i wpłynie na całościowe postrzeganie firmy.
Nadszedł moment na wdrożenie swoich planów w życie, kiedy te elementy złożą się w całość. Pamiętajmy, aby podchodzić do całego zadania długofalowo i traktować je jak niekończący się proces. To oznacza, że będzie wymagał od nas sporej konsekwencji w działaniu, ale też regularnej analizy funkcjonowania. Z pewnością potrzeba też dużo poświęcenia i wytrwałości, ale przecież kobiety ciężko zatrzymać, kiedy do czegoś dążą.
Justyna Godyla
(justyna.godyla@dlalejdis.pl)
Fot. freepik.com