Czy to, co jemy, ma znaczenie dla środowiska?

Edukacja żywieniowa - jak jeść i nie szkodzić środowisku.
Jesteśmy coraz bardziej świadomi, w jaki sposób nasze codzienne działania i nawyki wpływają na środowisko. Segregujemy śmieci, rezygnujemy z jednorazowych, plastikowych produktów, oszczędzamy wodę. Jednak nadal mało mówi się o wpływie spożycia mięsa na zmiany klimatyczne. W samej tylko UE rolnictwo odpowiada za ponad 10% emisji gazów cieplarnianych, z czego prawie 70% pochodzi z sektora chowu zwierząt.

Według prognoz ma być jeszcze gorzej. Możemy jednak podjąć realne działanie, jakim jest m.in. ograniczenie spożycia mięsa. Z korzyścią dla środowiska i własnego zdrowia oraz samopoczucia.

Utrzymanie zwierząt gospodarskich zajmuje ok. 70% wszystkich gruntów rolnych. Powierzchnie pod hodowle są coraz bardziej rozszerzane ze względu na stały wzrost popytu, co prowadzi do degradacji gruntów, wylesiania i utraty bioróżnorodności. Chociaż konsumenci są coraz bardziej świadomi i wyrażają chęć dokonywania wyborów, które mają pozytywny wpływ na planetę, to według badania konsumenckiego przeprowadzonego na zlecenie Herbalife Nutrition*, zaledwie 6% ankietowanych unika pokarmów pochodzenia zwierzęcego. Być może wpływa na to fakt, że większość z nich nie łączy troski o środowisko z tym, że produkcja mięsa ma na nie tak destrukcyjny wpływ.

Edukacja żywieniowa
Spożywanie mięsa może mieć też długofalowe konsekwencji zdrowotne. Badania pokazują, że dieta zawierająca duże ilości produktów mięsnych, szczególnie czerwonego (m.in. wieprzowina czy wołowina), zwiększa ryzyko przewlekłych chorób, takich jak niewydolność serca, udary mózgu, nowotwory czy cukrzyca. Specjaliści zachęcają do ograniczenia spożycia mięsa w codziennej diecieii. Jednak również i w tym zakresie potrzebna jest edukacja, zwłaszcza starszych pokoleń – 62% boomersów i 42% pokolenia Z uważa, że zdrowa dieta musi zawierać białko zwierzęce, co nie jest prawdą. I choć ponad połowa badanych deklaruje, że zmiany klimatyczne mają wpływ na ich decyzje zakupowe, to 42% respondentów nie chce kupować roślinnych alternatyw dla nabiału.

Dlatego też zmiany nawyków żywieniowych wymagają nie tylko czasu, ale i edukacji po to, aby wegańskie i wegetariańskie produkty częściej gościły w codziennym menu.

– To, w jaki sposób się odżywiamy, ma niewątpliwie wpływ na nasze zdrowie i środowisko. Choć wyniki przeprowadzonych badań pokazują, że jeszcze daleka droga przed nami, to są też pozytywne informacje: 37% badanych konsumentów, którzy deklarowali, że zmiany klimatu wpływają na ich zakupy spożywcze, już przyjęło dietę roślinną, zaś 22% planuje to zrobić. Zauważamy, że młodsze osoby zdobyły większą wiedzę w zakresie wpływu diety na środowisko, jednak wierzymy, że i starsze pokolenia mogą zmienić przyzwyczajenia i dobrze się odżywiać pomimo ograniczenia spożycia mięsa. Dlatego też nasza oferta wegańskich i wegetariańskich produktów stale się poszerza, zaś ich matryca odżywcza pozwala dostarczyć wiele składników odżywczych. Chcemy również edukować konsumentów w tym zakresie, m.in. z pomocą niezależnych dystrybutorów, którzy mają bezpośredni kontakt z naszymi klientami – mówi Konrad Szałkiewicz, dyrektor generalny Herbalife Nutrition.

Wegańskie i wegetariańskie alternatywy dla mięsa szybko zyskują na popularności. Eksperci przewidują na najbliższe lata globalny roczny wzrost sprzedaży produktów pochodzenia roślinnego na poziomie 20–30%iii.

* Badanie przeprowadzone przez firmę Mintel w lipcu 2022 r. na 10 000 uczestników z Polski, Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Norwegii, RPA, Hiszpanii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Dane podzielone na kraje i przedziały wiekowe w celu oceny różnic w postawach między pokoleniami.

Fot. Herbalife Nutrition
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat