Jak być lubianym w pracy?

Bądź lubiana w pracy.
Właściwa atmosfera w pracy i dobre relacje z kolegami, koleżankami i przełożonym są ważną kwestią dla dobrego samopoczucia w firmie.

Często przecież ludzie zmieniają pracę właśnie ze względu na toksyczne środowisko. Wiedząc jednak, że środowisko to właśnie my, ludzie, dowiedz się już dzisiaj, co możesz zrobić, by być lubianym i współtworzyć dobry klimat w firmie.

Najprostszą, lub może dla niektórych najtrudniejszą rzeczą jest po prostu bycie miłym. Brzmi to banalnie, ale naprawdę się sprawdza. Jest taka zasada, że jeśli ty będziesz miły, inni także okażą ci życzliwość. To sprawdza się zawsze wtedy, gdy np. jesteśmy pierwszy dzień w nowej firmie. Na pewno zrobimy lepsze wrażenie będąc od samego początku nastawionym otwarcie i pozytywnie niż gburowato.

Poza tym ludzie chętniej pomagają i wybaczają osobom, które na co dzień są uprzejme i traktują innych z szacunkiem. Zatem trenuj bycie sympatycznym, wtedy nawet, gdy popełnisz jakiś błąd. Ludzie łatwiej ci go wybaczą i szybko zapomną o twojej wpadce.

O byciu uprzejmym pamiętaj nawet wtedy, gdy akurat masz gorszy dzień. Wiadomo, że jest to dosyć trudne, ale chcąc stworzyć dobrą atmosferę, musisz pamiętać, by praktykować ją na co dzień. Nie stawaj się agresywny przez twój zły humor. Wtedy też inni chętniej będą chcieli o nim z tobą porozmawiać, a może też się okazać, że ktoś czuje się w podobny sposób, a dzięki wspólnej rozmowie łatwiej będzie zły humor zażegnać.

Jeśli wiesz coś, czego ktoś inny nie wie, pomóż. Dziel się swoją wiedzą z resztą zespołu. Być może zdarzy się dzień, kiedy to ty będziesz potrzebował podpowiedzi, co i jak zrobić. Inni wtedy chętnie pomogą także tobie.

Bądź typem godnym zaufania. Zwłaszcza, jeśli zadanie zleca ci twój przełożony. Nie odkładaj niczego na później, jeśli obiecałeś, że zrobisz coś na dzisiaj i wiesz, że to pilne. Bądź osobą, na którą można liczyć. Nie obgaduj współpracowników; pokaż, że tobie można zaufać i że jesteś wobec wszystkich ok, co nie znaczy, że masz się z każdym przyjaźnić. Zaufany pracownik to ten, na którym można polegać i który szanuje innych. Zatem dla siebie zachowaj także swoje prywatne poglądy i uprzedzenia, zwłaszcza wtedy, gdy pracujesz np. z osobami różnych narodowości i różnym odcieniu skóry.

Bądź pozytywnie nastawionym. Nawet, jeśli w twojej podświadomości jest zapisany lęk, staraj się do każdego zadania i pracownika podchodzić z pozytywnym nastawieniem. Z uśmiechem na twarzy witaj także w zespole nowe osoby. Nawet jeśli na początku jesteś sceptyczny. Po co masz dokładać komuś nowemu dodatkowego stresu swoim brakiem uśmiechu? Uśmiech i pozytywne nastawienie skutecznie rozluźni napięcie, przełamuje pierwsze lody i wpływa na czystą atmosferę.

Pamiętaj o byciu dobrym słuchaczem. Słuchaj tego, co ktoś do ciebie mówi, nie przerywaj, nie wychodź w połowie zdania.

Ważne też jest to, byś po prostu była sobą w swoim zachowaniu. Nie staraj się na siłę być super przebojowa, gdy akurat jesteś trochę nieśmiała. Nienaturalność i fałsz da się wyczuć, nawet jeśli to dopiero twój pierwszy dzień w firmie. Możesz być lubiana, będąc sobą. Nie musisz być ideałem. Twoi nowi koledzy i koleżanki też nimi nie są.

Nie przechwalaj się, a także sama przyznawaj się do błędów. Ludzie darzą szacunkiem właśnie takie osoby. Natomiast źle znoszą chwalipięty i ludzi, którzy myślą, że są nieomylni, a winą za własne błędy obarczają innych. Błędy są ludzkie i nie masz co się ich wstydzić. Każdy zdaje sobie z tego sprawę. Przeproś i napraw to, co przeskrobałaś. Na pewno zyskasz sympatię dzięki takiej postawie. Staniesz się też bardziej przystępna i naturalna.

Nie bój się też odmawiać. Asertywność to ważna postawa, której warto się uczyć. Odmowa nie równa się temu, że ludzie przestaną cię lubić.

Monika Trentowska
(monika.trentowska@dlalejdis.pl)

Fot. freepik.com




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat