Jak wspierać zdrowie pracujących mam?

Konkretne wskazówki dla firm
Kiedy coraz więcej mówi się o znaczeniu zdrowia psychicznego i fizycznego w miejscu pracy, kampania społeczna „MAMY czas na zdrowie” – organizowana przez firmę Haleon, producenta leku Theraflu, oraz Fundację Share the Care – przedstawia konkretne rekomendacje, jak wspierać zdrowie pracujących mam.

Zebrane w ramach II etapu kampanii propozycje, wypracowane podczas konsultacji z przedstawicielami biznesu i ekspertami, mogą być inspiracją dla firm, które chcą budować bardziej empatyczne i efektywne środowiska pracy. Dzień  Matki, który dla Polek jest wyjątkowym świętem to szczególnie dobry moment, by przyjrzeć się warunkom, w jakich funkcjonują kobiety łączące aktywność zawodową z codziennymi obowiązkami opiekuńczymi.

Ponad 86% pracujących mam w Polsce przynajmniej raz poszło do pracy mimo choroby – wynika z badań przeprowadzonych w ramach kampanii społecznej „MAMY czas na zdrowie”. Głównym powodem jest obawa przed utratą dodatkowych świadczeń finansowych powiązanych z obecnością w pracy. W odpowiedzi na ten problem Fundacja Share the Care i firma Haleon, producent leku Theraflu, organizatorzy kampanii społecznej zainicjowali dialog z przedstawicielami biznesu. Podczas spotkania zorganizowanego we współpracy z Konfederacją Lewiatan, a także w ramach dodatkowych konsultacji, zebrano dobre praktyki i wypracowano zestaw konkretnych rekomendacji. Ich celem jest pomoc firmom w tworzeniu środowisk pracy, które wspierają zdrowie, elastyczność i równość – w szczególności w sytuacjach krótkotrwałej nieobecności spowodowanej chorobą.

Wśród 14 rekomendacji znalazły się działania możliwe do wdrożenia zarówno w  korporacjach, jak i mniejszych firmach. Obejmują one m.in. elastyczną organizację pracy – na przykład możliwość pracy zdalnej w przypadku lekkich objawów – a także jasne zasady zastępstw, które dają pracownikom poczucie bezpieczeństwa i pozwalają uniknąć nadmiernych zaległości po powrocie. Rekomendacje zakładają również możliwość tworzenia dodatkowych dni na regenerację oraz potrzebę zmiany podejścia do systemów premiowania – tak, aby uwzględniały one jakość i efekty pracy, a nie wyłącznie fizyczną obecność. Szczególną uwagę kampania poświęca kulturze zaufania, w której odpoczynek w trakcie choroby nie jest postrzegany jako brak zaangażowania, lecz jako przejaw odpowiedzialności wobec siebie, współpracowników i firmy. Ważną rolę odgrywa również odpowiedzialne przywództwo, dające przykład z góry oraz wspieranie równego podziału obowiązków opiekuńczych między kobietami i mężczyznami – również poprzez kierowanie komunikacji do ojców.

– Nasze rekomendacje powstały na podstawie realnych doświadczeń pracujących mam i rozmów z przedstawicielami biznesu – mówi Karolina Andrian, prezeska i założycielka Fundacji Share the Care. – Pokazujemy, że troska o zdrowie pracowników, szczególnie w przypadku krótkotrwałych nieobecności spowodowanych grypą czy przeziębieniem, może iść w parze z celami biznesowymi organizacji. Firmy, które tworzą empatyczne i elastyczne środowiska pracy, zyskują nie tylko lojalność zespołu, ale też realne korzyści – mniejszą rotację, większe zaangażowanie i wyższą efektywność.

– W Haleon wierzymy, że zdrowie i dobrostan pracowników to nie dodatki, lecz fundamenty odpowiedzialnego przywództwa – mówi Marzena Leszczyńska–Chmiel, Senior Director HR na region Europy Środkowo-Wschodniej w firmie Haleon. – Rekomendacje, które powstały w ramach kampanii, to nie tylko lista dobrych praktyk. To narzędzie, które pozwala firmom działać skutecznie i wspierać swoich pracowników w codziennych wyzwaniach – również wtedy, gdy chodzi o tak podstawową rzecz, jak odpoczynek w chorobie.

Kampania „MAMY czas na zdrowie” przypomina, że zdrowie pracowników to nie koszt, lecz fundament sprawnie działającej organizacji. Wnioski i rekomendacje z II etapu kampanii są dostępne na stronie internetowej inicjatywy i mogą być impulsem do zmian w firmach, które chcą działać odpowiedzialnie i nowocześnie. – Naszym celem jest trwała zmiana myślenia o zdrowiu w pracy – podsumowuje Karolina Andrian. – Chcemy, by każda pracująca mama mogła w chorobie zadbać o siebie bez lęku o utratę pracy, części dochodu czy tempa kariery. To nie przywilej – to nowy standard, którego potrzebujemy wszyscy.

O kampanii „MAMY czas na zdrowie”
Kampania społeczna organizowana przez Fundację Share the Care oraz firmę Haleon, producenta leku Theraflu, ma na celu zwiększenie świadomości wyzwań, z jakimi mierzą się pracujące mamy oraz inspirowanie do wprowadzania zmian w środowisku pracy.

Fot. Materiały prasowe
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama

 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat