Jak bezpiecznie kupować żywność w dobie koronawirusa?

Koronawirus a zakupy.
Pandemia, która tak dogłębnie wpływa na życie całego społeczeństwa, powinna budzić respekt i rzeczywiście to czyni.

Z każdym dniem pojawia się coraz więcej pytań i wątpliwości, często kluczowych dla naszego codziennego funkcjonowania. Jednym z częściej analizowanych aspektów jest rozprzestrzenianie się koronawirusa oraz ewentualna rola w tym procederze artykułów spożywczych.

Stanowisko Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności na szczęście napawa optymizmem – aktualnie nie ma żadnych dowodów mogących świadczyć, że żywność może być prawdopodobnym źródłem bądź pośrednim ogniwem transmisji koronawirusa. Bycie przezornym zawsze jednak popłaca, wiedzą o tym tak producenci żywności, jak i wszyscy konsumenci.

Okiem producenta
W dobie koronawirusa na pierwszy plan wysuwa się bezpieczeństwo oferowanych produktów żywnościowych. Jak podkreśla Jarosław Korman, Dyrektor handlowy w firmie Eisberg, jest to nierozerwalnie związane ze standardami higieny i zachowaniem czystości w zakładach produkcyjnych. – W naszym zakładzie restrykcyjne przepisy w zakresie higieny zostały wzmocnione poprzez wdrożenie dodatkowych rozwiązań. Utworzyliśmy kolejne punkty dezynfekcji rąk m.in. przy wejściach do firmy, rozszerzyliśmy też zakres stosowania maseczek ochronnych

w całym obszarze produkcyjno-magazynowym. Aby uniknąć zanieczyszczenia żywności, w sposób szczególny należy zadbać o personel. – Mamy to szczęście, że nasza produkcja jest w większości zautomatyzowana i surowiec po kilkuetapowym myciu nie ma już kontaktu z ludźmi. Jednak większość zakładów produkcyjnych nie ma takiego komfortu. Dlatego należy na bieżąco monitorować stan zdrowia pracowników. Nasza załoga została wyposażona w dodatkowe środki higieny, przeprowadziliśmy również kompleksowe szkolenia z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zmiany w organizacji pracy, ograniczenia w dostępie do zakładu osób z zewnątrz to kolejne zalecania dla sektora spożywczego. – Wprowadziliśmy godzinną przerwę między zmianami, aby personel unikał kontaktów oraz zdecydowaliśmy, że osoby z grup ryzyka pozostaną w domach. Obserwujemy rozwój sytuacji i podejmujemy adekwatne działania, wszystko po to, by zabezpieczyć zarówno personel, jak i naszych Klientów – dodaje ekspert.

Z perspektywy konsumenta
Choć żywność sama w sobie nie jest nośnikiem koronawirusa, może zostać zanieczyszczona przez człowieka. Stąd apele, także do konsumentów, o używanie rękawiczek ochronnych i stosowanie się do ogłoszonego, powszechnego obowiązku zakrywania nosa oraz ust. Pamiętajmy również o zachowaniu bezpiecznej odległości, stojąc w kolejkach (1-1,5 m). Dla bezpieczeństwa warto korzystać ze swoich toreb, unikając sklepowych koszy czy wózków. Jednak absolutną podstawą jest higiena rąk i ich dezynfekcja, zarówno przed, jak i po kontakcie z żywnością. Niezwykle ważnym aspektem jest obchodzenie się z produktami już w domowym zaciszu. Zaleca się ich mycie w ciepłej wodzie bądź parzenie wrzątkiem (w przypadku warzyw i owoców z grubszą skórką). Z wirusem poradzi sobie prawidłowa obróbka termiczna i wysoka temperatura - minimum 70 stopni Celsjusza. Nie zapominajmy, by w domu dbać nie tylko o artykuły spożywcze, ale i o prawidłową ochronę całej kuchennej przestrzeni. Blaty, fronty szafek, wszelkie uchwyty czy wreszcie naczynia, deski do krojenia i sztućce – wszystkie te elementy powinny zostać potraktowane środkami dezynfekującymi. 

Fot. Eisberg
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat