Polki oraz Polacy zapominają o ważnych zobowiązaniach, powtarzają te same czynności, ciągle czegoś szukają lub wracają po rzeczy, których zapomnieli – to wnioski z badania „(Nie)uważność w codziennym życiu”1 przeprowadzonego na zlecenie marki Kneipp.
Niezliczona liczba obowiązków, dążenie do niedoścignionego ideału oraz próba nadążenia za ciągle zmieniającym się światem powodują, że próbujemy wykonywać wiele czynności w tym samym czasie. Funkcjonujemy w trybie „autopilota” – ciało robi jedno, ale myślami jesteśmy już przy kolejnych zadaniach. Czy staliśmy się wielozadaniowi? Badania przeprowadzone przez markę Kneipp pokazują, że nie odbywa się to bez strat na jakości naszego życia. Przynajmniej raz w tygodniu lub częściej Polacy m.in. w pośpiechu piją zimną kawę lub herbatę (41%), wracają do domu, ponieważ czegoś zapomnieli (31%), zapominają o jedzeniu (25%), a sięgając po telefon zapominają, co mieli poprzez to działanie zrobić (24%).
Polacy chcą być uważni, ale nie mają czasu
Aż 70% Polaków zdaje sobie sprawę jak ważne jest znalezienie czasu na zatrzymanie się oraz bycie uważnym tu i teraz. Na co dzień jednak mniej niż co trzeciej osobie udaje się to, a co dziesiąta Polka deklaruje, że w ogóle w życiu nie ma takich momentów, mimo, że czuje, że są jej potrzebne. Może to oznaczać, że intensywnie pracując, wychowując dzieci, poświęcając czas rodzinie, wypełniając dni codziennymi obowiązkami, trudno odnaleźć Polakom w życiu chwile uważności, które przynoszą im oddech. Co ciekawe, mężczyźni zdecydowanie rzadziej korzystają z technik, które pomagają im w zatrzymaniu się i byciu uważnym, a mimo to są bardziej uważni od płci przeciwnej.
Natura, muzyka, książki i ciepłe kąpiele… budują uważność Polek
Najczęściej wskazywanymi przez Polki czynnościami, które pomagają im w zatrzymaniu się i byciu uważną są kontakt z naturą (38%), czytanie książek (31%), kontakt z muzyką (30%), a co piątej kobiecie pomaga ciepła kąpiel. Mężczyźni w odróżnieniu od kobiet natomiast częściej wybierają sport (18%), wysiłek intelektualny (15%) oraz alkohol (9%).
Uważność. Ciekawość. Przyjemność
Praktyka uważności ma dobroczynny wpływ na nasze zdrowie i zwiększenie odporności na stres. Skupiając się na jednej czynności, jesteśmy w stanie dostrzec więcej, intensywniej i w pełnym zaangażowaniu w doświadczenie, a jak pokazują badania marki Kneipp zwiększona uważność ma również wpływ na zadowolenie z życia.
Myśli są najczęstszym źródłem zdenerwowania, pośpiechu i zmartwień, dlatego kojące jest zwracanie uwagi na ciało i zmysły, gdy odpoczywamy. Różnice robią nawet pięciominutowe przerwy, podczas których jesteśmy w pełni obecni przy przyjemnej czynności, skupieni na ładnym zapachu lub delektując się ciekawym smakiem. Gdy jesteśmy uważni na to co robimy – odpoczywamy, a nasze baterie sprawniej się ładują - przekonuje Zuza Ziomecka, dziennikarka i trenerka mindfulness.
Prawie 200 lat temu Sebastian Kneipp, niemiecki duchowny i „wodny lekarz”, twierdził, że tylko poprzez kontakt z naturą i harmonijny styl życia, jesteśmy w stanie uzyskać spokój, zdrowie i szczęście. Praca, życie codzienne i oczekiwania wobec siebie, wypełniają nam życiową przestrzeń. Natomiast brak odpoczynku, np. poprzez ruch w otoczeniu natury, zaburzają rytm naszego organizmu.
To właśnie dlatego marka Kneipp inauguruje kampanie „Zatrzymaj chwilę z Kneipp”, poprzez którą pragnie zainspirować kobiety, aby zwolniły, wyciszyły się oraz zadbały o siebie. Od lat producent kosmetyków stara się wspierać kobiety w ich codziennym życiu oraz w dążeniu do odnalezienia szczęścia, zdrowia i równowagi w dzisiejszym świecie. Tym razem pragnie zainspirować Polki, aby wplotły odrobinę uważności do codziennych rytuałów – może to być poranne picie kawy lub wieczorna relaksująca kąpiel. Na specjalnie przygotowanej stronie marki Kneipp odnaleźć można materiały edukacyjne oraz ćwiczenia przygotowane przez Zuzannę Ziomecką, które pozwolą ćwiczyć pełną obecność, poprzez odkrywanie odpoczynku, ciekawości i przyjemności.
Marka Kneipp jest producentem także serii kosmetyków do kąpieli, których receptury oparte są na wysokiej zawartości naturalnych, eterycznych olejków, m.in. z paczuli, drzewa sandałowego, mięty, szwajcarskiej pinii czy eukaliptusa. Dzięki zbawiennej mocy kolorów kosmetyki pozwalają doświadczać kąpieli wszystkimi zmysłami. Pielęgnujące olejki, wysoko zmineralizowane kryształki czy aksamitne piany bąbelkowe mają działanie relaksujące, wyciszające i kojące, dzięki czemu ciało może się odprężyć, a nasza uważność skupić właśnie wokół zmysłów.
1 Badanie przeprowadzone przez IRCenter we wrześniu 2023, metodą z użyciem metodologii CAWI z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby, N=1004.
Fot. Kneipp
Informacja prasowa