Joga dla początkujących

Joga – ćwiczenia wzmacniające ciało.
Czym jest joga? Skąd pochodzi? Dlaczego powinniśmy zgłębić sens ćwiczeń, zanim rozpoczniemy sesję? Dlaczego warto ćwiczyć jogę?

Joga wywodzi się z hinduizmu, a jej historia sięga starożytności. Jest to filozofia opierająca się na szukaniu swej wewnętrznej równowagi poprzez wykonywanie różnych pozycji – asan. Ma na celu udoskonalenie nie tylko ciała, ale również umysłu i duszy.

Na początku może się wydawać, że joga wcale nie jest trudna i stanowi jeden z lżejszych treningów. Nic bardziej mylnego. Podczas ćwiczeń fizycznych (hatha-joga) ciało nabiera siły, mięśnie stają się mocniejsze, a człowiek znajduje równowagę, której na co dzień tak naprawdę mu brakuje. Początkującym trudno więc będzie utrzymać prawidłową postawę ciała i zachować koordynację ruchową, nie wspominając już o trudniejszych ćwiczeniach rozciągających. Nie wolno się jednak zrażać, ponieważ systematyczne ćwiczenie jogi przyniesie niesamowite efekty. Medytacja (radża-joga) oraz karma-joga są bardziej zaawansowane i dotyczą raczej sfer naszego życia oraz duszy, a nie wzmocnienia fizycznego.

Wykonując poszczególne asany, poprawiamy również pracę naszych narządów wewnętrznych oraz uczymy się kontrolować oddech, co nieświadomie będziemy wykorzystywać również w codziennych obowiązkach, a nie tylko ćwiczeniach fizycznych. Joga pomaga także zrzucić zbędne kilogramy, wysmukla i uelastycznia sylwetkę oraz pomaga zachować prawidłową postawę ciała, zwracając szczególną uwagę na kręgosłup. Dzięki „otwarciu” naszego ciała na przepływającą energię poczujemy się zrelaksowani, a nasza koncentracja znacznie się poprawi.

Asany można ćwiczyć samemu, wykorzystując do tego liczne poradniki, a także czytając o nich w Internecie. Najlepiej jednak zainwestować w klub fitness, który w ofercie ma jogę dla początkujących i zaawansowanych. Idąc na pierwsze zajęcia jedyne, co musimy mieć przy sobie, to butelkę wody oraz wygodny strój. Ubranie powinno być luźne, ale musi dostatecznie pokazywać sylwetkę, by nauczyciel mógł ją zobaczyć. Najważniejsze jest to, by się dobrze czuć w swoim własnym ciele. Pod okiem instruktora ma się pewność, że ćwiczenia są wykonywane poprawnie i nawet jeśli na początku nie można sprostać wszystkiemu, to już po kilku zajęciach zauważy się znaczną różnicę.

Szkoły oraz kluby fitness są wyposażone w maty, drewniane klocki i koce, które ułatwiają ćwiczenia. Nie musicie wydawać pieniędzy na drogie przyrządy, chyba że chcecie praktykować jogę w domu. Dzięki instruktorowi można również zgłębić sens asan i dowiedzieć się, czemu mają służyć poszczególne pozycje. Wbrew pozorom praca w grupie jest przyjemniejsza i naprawdę można w ciągu godziny znaleźć wyciszenie wśród obcych osób, zamiast uparcie ćwiczyć jogę w zaciszu domowym. Wykupienie karnetu będzie również zobowiązaniem, z którego będzie trzeba się rozliczyć oraz pewnego rodzaju motywacją.

Po dwóch zajęciach już wiem, że joga naprawdę dobrze wpływa na moje ciało. Jestem bardziej rozciągnięta, zwracam większą uwagę na oddech, wskutek czego mniej się męczę oraz jestem bardziej wyciszona i zrelaksowana. Z własnego doświadczenia więc wiem, że początki zawsze są trudne. Warto jednak spróbować i choć joga nie stanie się z dnia na dzień waszą filozofią życiową, to będzie miłą odskocznią od codziennych obowiązków. Jednocześnie jest idealna w walce z jesienno-zimową apatią.

Katarzyna Łochowska
(katarzyna.lochowska@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat