Raport IKEA o życiu w domu odkrywa, czego nam najbardziej brakuje

Oferta Ikea - co kupić, aby uzupełnić domowe braki.
Czy dom to dla nas tylko miejsce do spania i jedzenia? Nic z tych rzeczy! Najnowszy raport IKEA „Życie w domu 2024” pokazuje, że nasze cztery ściany to dziś przestrzeń pełna emocji, rytuałów i marzeń. Chcemy w nich nie tylko odpoczywać, ale też czuć się bezpiecznie, swobodnie i… radośnie.

Dom to emocje, nie tylko cztery ściany
Nowa edycja raportu IKEA „Życie w domu 2024” ujawnia, że dla Polek i Polaków dom to przede wszystkim przestrzeń emocjonalna – miejsce, w którym szukają bezpieczeństwa, spokoju i radości. Badanie przeprowadzone w 39 krajach, w tym w Polsce, pokazuje, że choć większość z nas dobrze ocenia swoje życie domowe, to wiele potrzeb – zwłaszcza tych związanych z aspiracjami i spełnieniem – pozostaje niezaspokojonych.

Z badania wynika, że 58% Polaków czuje się dobrze w swoim domu, ale tylko 38% z optymizmem patrzy w przyszłość. Najlepiej odnajdują się w domowej przestrzeni Baby Boomersi (66%), a najmniej – młodzi z Generacji Z (53%). Co jest dla nas najważniejsze? Bezpieczeństwo (79%), komfort (75%) i dobre samopoczucie. Ale aż 40% z nas przyznaje, że nie czuje spełnienia, a 37% nie realizuje swoich aspiracji.

Radość – mała, ale ważna rzecz
Choć może wydawać się mniej istotna niż bezpieczeństwo, radość ma ogromne znaczenie. Niestety, 36% z nas rzadko jej doświadcza w domu. A tylko 29% tych, którzy nie czują radości, jest zadowolonych ze swojego życia domowego.

Ale radość nie musi być wielka – czasem wystarczy śmiech z bliskimi, ulubiony kolor na ścianie, wspólne gotowanie czy chwila ciszy z kubkiem herbaty. Aż 1/3 badanych osób odpowiedziała, że doświadcza przyjemności spędzając czas zgodnie ze swoimi zainteresowaniami lub ze swoim ulubionym hobby.

„Każdego roku rozmawiamy z ludźmi na całym świecie, aby dowiedzieć się, co dziś oznacza życie w domu – i jak możemy pomóc uczynić je lepszym. W IKEA wierzymy, że każdy ma prawo cieszyć się swoim domem. Nasze badanie pokazuje, że ci, którzy odczuwają radość w domu, są bardziej zadowoleni ze swojego życia i optymistycznie patrzą w przyszłość. Dlatego tegoroczny raport Life at Home bada temat radości: jak ją znaleźć w domu, jak ją osiągnąć i dlaczego jest ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej” – mówi Aneta Gil, Liderka ds. Badań Rynkowych.

Nowe rytuały, które kochamy
Aż 51% Polek i Polaków mówi wprost: najbardziej marzymy o odpoczynku. Nie o oszczędnościach czy sukcesach, ale o przestrzeni, która daje wytchnienie. W zabieganym świecie szukamy małych przyjemności, które pomagają nam się zatrzymać i zaspokoić nasze pragnienie radości. Coraz częściej sięgamy po:

  • joyscrolling – czyli przeglądanie pozytywnych treści w sieci,
  • bedrotting – zostawanie w łóżku bez wyrzutów sumienia,
  • biohacking – testowanie sposobów na lepsze samopoczucie.

Sen i odpoczynek – nasze domowe must-have
Dla 51% Polaków odpoczynek to najważniejszy aspekt życia w domu. Sen? To absolutna podstawa – 53% badanych uważa, że wpływa na zdrowie psychiczne i fizyczne. Coraz częściej oddajemy się stałym, drobnym przyzwyczajeniom, które wnoszą do życia poczucie bezpieczeństwa: ciepły napój przed snem, przewietrzenie sypialni czy sięgamy po kołdrę obciążeniową, która daje wrażenie otulenia.

Kuchnia – serce domu i miejsce spotkań
Dla wielu z nas kuchnia to nie tylko miejsce gotowania, ale centrum domowego życia. Aż 48% Polaków uważa, że domowe jedzenie jest zdrowsze niż to na mieście. Gotowanie bez pośpiechu sprawia przyjemność 36% z nas – to znacznie więcej niż globalna średnia (25%).

Lubimy też eksperymentować – 27% badanych próbuje nowych rzeczy w kuchni, a 34% bardziej niż rok temu dba o niemarnowanie jedzenia. Dla 33% z nas wspólne jedzenie posiłków jest jednym z głównych źródeł przyjemności w domu.

O badaniu
Raport „Życie w domu 2024” powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez YouGov w 39 krajach, w tym w Polsce. Wzięło w nim udział ponad 38 tysięcy osób, w tym 1018 dorosłych Polaków. To największe na świecie badanie poświęcone codziennemu życiu w domu – prowadzone przez IKEA już od 11 lat.

*Raport „Życie w domu” – badanie IKEA o domowym życiu - IKEA

Fot. Ikea
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama

 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat