Dom to emocje, nie tylko cztery ściany
Nowa edycja raportu IKEA „Życie w domu 2024” ujawnia, że dla Polek i Polaków dom to przede wszystkim przestrzeń emocjonalna – miejsce, w którym szukają bezpieczeństwa, spokoju i radości. Badanie przeprowadzone w 39 krajach, w tym w Polsce, pokazuje, że choć większość z nas dobrze ocenia swoje życie domowe, to wiele potrzeb – zwłaszcza tych związanych z aspiracjami i spełnieniem – pozostaje niezaspokojonych.
Z badania wynika, że 58% Polaków czuje się dobrze w swoim domu, ale tylko 38% z optymizmem patrzy w przyszłość. Najlepiej odnajdują się w domowej przestrzeni Baby Boomersi (66%), a najmniej – młodzi z Generacji Z (53%). Co jest dla nas najważniejsze? Bezpieczeństwo (79%), komfort (75%) i dobre samopoczucie. Ale aż 40% z nas przyznaje, że nie czuje spełnienia, a 37% nie realizuje swoich aspiracji.
Radość – mała, ale ważna rzecz
Choć może wydawać się mniej istotna niż bezpieczeństwo, radość ma ogromne znaczenie. Niestety, 36% z nas rzadko jej doświadcza w domu. A tylko 29% tych, którzy nie czują radości, jest zadowolonych ze swojego życia domowego.
Ale radość nie musi być wielka – czasem wystarczy śmiech z bliskimi, ulubiony kolor na ścianie, wspólne gotowanie czy chwila ciszy z kubkiem herbaty. Aż 1/3 badanych osób odpowiedziała, że doświadcza przyjemności spędzając czas zgodnie ze swoimi zainteresowaniami lub ze swoim ulubionym hobby.
„Każdego roku rozmawiamy z ludźmi na całym świecie, aby dowiedzieć się, co dziś oznacza życie w domu – i jak możemy pomóc uczynić je lepszym. W IKEA wierzymy, że każdy ma prawo cieszyć się swoim domem. Nasze badanie pokazuje, że ci, którzy odczuwają radość w domu, są bardziej zadowoleni ze swojego życia i optymistycznie patrzą w przyszłość. Dlatego tegoroczny raport Life at Home bada temat radości: jak ją znaleźć w domu, jak ją osiągnąć i dlaczego jest ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej” – mówi Aneta Gil, Liderka ds. Badań Rynkowych.
Nowe rytuały, które kochamy
Aż 51% Polek i Polaków mówi wprost: najbardziej marzymy o odpoczynku. Nie o oszczędnościach czy sukcesach, ale o przestrzeni, która daje wytchnienie. W zabieganym świecie szukamy małych przyjemności, które pomagają nam się zatrzymać i zaspokoić nasze pragnienie radości. Coraz częściej sięgamy po:
Sen i odpoczynek – nasze domowe must-have
Dla 51% Polaków odpoczynek to najważniejszy aspekt życia w domu. Sen? To absolutna podstawa – 53% badanych uważa, że wpływa na zdrowie psychiczne i fizyczne. Coraz częściej oddajemy się stałym, drobnym przyzwyczajeniom, które wnoszą do życia poczucie bezpieczeństwa: ciepły napój przed snem, przewietrzenie sypialni czy sięgamy po kołdrę obciążeniową, która daje wrażenie otulenia.
Kuchnia – serce domu i miejsce spotkań
Dla wielu z nas kuchnia to nie tylko miejsce gotowania, ale centrum domowego życia. Aż 48% Polaków uważa, że domowe jedzenie jest zdrowsze niż to na mieście. Gotowanie bez pośpiechu sprawia przyjemność 36% z nas – to znacznie więcej niż globalna średnia (25%).
Lubimy też eksperymentować – 27% badanych próbuje nowych rzeczy w kuchni, a 34% bardziej niż rok temu dba o niemarnowanie jedzenia. Dla 33% z nas wspólne jedzenie posiłków jest jednym z głównych źródeł przyjemności w domu.
O badaniu
Raport „Życie w domu 2024” powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez YouGov w 39 krajach, w tym w Polsce. Wzięło w nim udział ponad 38 tysięcy osób, w tym 1018 dorosłych Polaków. To największe na świecie badanie poświęcone codziennemu życiu w domu – prowadzone przez IKEA już od 11 lat.
*Raport „Życie w domu” – badanie IKEA o domowym życiu - IKEA
Fot. Ikea
Informacja prasowa