Tonia Bochińska z nominacją

Tonia Bochińska z Early Stage finalistką XI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku.
Zaczynała od uczenia angielskiego – podobnie jak jej mama, Joanna Zarańska. To właśnie z nią tworzy Early Stage, nowoczesną szkołę językową dla dzieci i młodzieży.

Nie poprzestała jednak na własnej placówce. Jej główną działalnością jest obecnie model franczyzowy i dzielenie się know-how. Udowadnia kobietom, że każda nauczycielka, nawet nie mając wiedzy biznesowej, może mieć świetnie prosperującą firmę.

Z matki na córkę
Kiedy Joanna zakładała firmę, był rok 1993. Jej szkoła językowa na Mokotowie była w Warszawie jedną z pierwszych specjalizujących się w uczeniu dzieci. Angażowała się w to na dwieście procent. Tworzyła alternatywne materiały dydaktyczne. Zdawała sobie sprawę z ogromnej roli różnorodnej stymulacji uczniów – choćby przez rymy i muzykę. Jeszcze przed rozpoczęciem własnej działalności prowadziła lekcje w Szkole Dzieci Zjednoczonej Europy, a po godzinach udzielała korepetycji w swoim mieszkaniu. Zajęcia nigdy nie były skupione jedynie wokół studiowania podręczników. Uczniowie śpiewali, przygotowywali przedstawienia. Z czasem przychodziło coraz więcej chętnych.

Rosnące zainteresowanie wśród podopiecznych dało jej motywację do spełnienia swojego marzenia. Do prowadzenia Early Stage wkrótce dołączyły jej córki – Agnieszka i Tonia. Rozpoczął się nowy etap.

Inspirują nauczycielki do założenia własnego biznesu
– Zaczynałam od prowadzenia filii Early Stage na Białołęce. Na początku nie miałam pojęcia o prowadzeniu biznesu, ale wszystkiego się uczyłam po kolei. Szybko okazało się, że jestem w swoim żywiole. Szukałam i rekrutowałam kolejnych lektorów, jak się złożyło – głównie kobiety. Te wspaniałe nauczycielki po czasie stawały się dyrektorkami szkół językowych pod marką Early Stage. Zaczynały tworzyć własny biznes. Mama przygotowywała autorskie materiały dydaktyczne, w czym jest naprawdę świetna. Zawsze miała mnóstwo pomysłów na urozmaicanie nauki. Po czasie do współtworzenia naszych podręczników włączyły się inne metodyczki. Razem z mamą krok po kroku pomagałyśmy nauczycielkom w kwestiach związanych z prowadzeniem działalności. Model franczyzowy okazał się przepisem na sukces – tłumaczy Tonia Bochińska, nominowana do finału konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku.

Jak dodaje: – Byłam tą charyzmatyczną nauczycielką, za którą inne młode dziewczyny podążały. Zaczynały wierzyć w siebie i swoje możliwości, bo skoro mnie, ich rówieśniczce, udawało się osiągnąć sukces, to i one mogą śmiało sięgać po więcej. Inspirowałam nauczycielki do tego, by brały los w swoje ręce i nie bały się rozpocząć własny biznes. To było jak kula śniegowa. Do Early Stage dołączały kolejne kobiety, rozwijał się model franczyzowy, a nasza firma nabierała rozpędu.

33 tysiące uczniów i 1200 pracowników
Dziś wśród franczyzobiorców Early Stage znajduje się ponad sto kobiet i tylko trzech mężczyzn. Wszyscy są nauczycielami angielskiego. Każdy z nich ma na wyłączność swoje terytorium – małe miejscowości lub dzielnice w dużych miastach. Właścicielki prowadzą też własną placówkę, co pozwala na bieżąco weryfikować swoje know-how. Łącznie Early Stage tworzy 33 tysiące uczniów i 1200 współpracowników – 800 nauczycieli i 400 pracowników administracyjnych i metodyków. Co więcej, firma zaczyna ekspansję poza granicami Polski. W tym roku szkolnym swoją pierwszą szkołę otworzyła nauczycielka z Litwy.

Własny lokal na start? Odradzamy
Współwłaścicielka Early Stage, Tonia Bochińska podkreśla, że niezwykle ważne jest przekazywanie biznesowej wiedzy franczyzobiorcom – dotyczącej administracji (wzory umów, eDziennik, organizacja zapisów), marketingu, HR i employer brandingu.

– Nie wymagamy otwierania własnego lokalu, a wręcz na początku to odradzamy. Stawiamy na bezpieczny model zarówno pod względem finansów, jak i promocji. Proponujemy otwarcie oddziału na terenie szkoły publicznej, co może zapewnić dobrą reklamę na start, a jednocześnie minimalizować zaangażowanie rodziców w proces edukacji. Rekomendujemy zainwestowanie we własny lokal dopiero w momencie, gdy liczba uczniów na to pozwoli; tak, aby było to opłacalne dla franczyzobiorcy – wyjaśnia Bochińska. – W przypadku większości systemów franczyzowych nauczyciele muszą liczyć się z wysokimi opłatami wstępnymi. U nas jej nie ma. Podchodzimy do tego nieco inaczej. Najważniejszą inwestycją jest energia i pasja do nauczania. Finansowo na start wystarczy około trzech tysięcy złotych – na pokrycie kosztów materiałów promocyjnych i edukacyjnych.

Pierwsze kroki w biznesie
Model Early Stage stawia głównie na nauczycieli, którzy robią pierwsze kroki w biznesie, ale również w modelu tym mogą nawiązywać współpracę właściciele już istniejących szkół. Zdaniem założycielek, to właśnie dydaktycy będą najbardziej odpowiednimi osobami do prowadzenia placówki – umieją zadbać o jakość nauczania i wspierać kadrę. Na początku franczyzobiorcy sami prowadzą zajęcia, co nie tylko pozwala im dogłębnie poznać autorski program, lecz także mieć zysk już od pierwszych miesięcy od założenia działalności. Choć samodzielne prowadzenie lekcji na początku nie jest wymagane, właścicielki rekomendują początkującym właśnie tę ścieżkę.

710 zgłoszeń, 19 finalistek
Konkurs, w którym Bochińska otrzymała nominację do finału, organizowany jest przez fundację Sukces Pisany Szminką. To inicjatywa, która od lat wspiera przedsiębiorcze Polki. W jury zasiadają znane osobistości ze świata biznesu. Przewodniczącą komisji jest dr Irena Eris. To rekordowa edycja pod względem liczby zgłoszeń. Spośród 710 nadesłanych kandydatur wybrano 19 finalistek, które będą walczyć o nagrodę główną w wyznaczonych kategoriach. Tonia Bochińska została nominowana w kategorii Biznes roku: firma powyżej 10 milionów zł, w której do ostatniego etapu dostały się jedynie trzy przedsiębiorczynie. W finale zmierzy się z Anną Krajewską z Salad Story i Agnieszką Pyrich z Konsbud Audio. Znalezienie się w tak wąskim gronie to dla niej szansa na jeszcze większy rozwój.

Mapa w Minecrafcie metodą dydaktyczną
Planów na przyszłość nie brakuje. Early Stage coraz bardziej inwestuje w online. Szkoła opracowała już dwie aplikacje, niebawem ukaże się gra dla dzieci. Uczniowie mogą korzystać także z pierwszej mapy w Minecrafcie. Program i metody dydaktyczne są nieustannie dostosowywane do potrzeb uczniów, co wzmacnia konkurencyjność na rynku. Rozwój produktów digitalowych i franczyza międzynarodowa to największe wyzwania, jakie stawia przed firmą Tonia Bochińska. Jak przekonuje, nominacja do tytułu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku jest kolejnym impulsem do doskonalenia biznesu, który rozpoczynała z mamą i siostrą. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone 6 marca.

Fot. Publicon
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat