Jedno dziecko, dwa języki

Pięć powodów, by zdecydować się na wychowanie dwujęzyczne.
Dzieci posługujące się płynnie dwoma językami mają szereg przewag nad swoimi rówieśnikami. Zostało to wykazane w licznych badaniach neuropsychologicznych poświęconych dwujęzyczności. Wiele z nich podkreśla „praktyczną korzyść” posługiwania się dwoma językami, łącząc ją z elastycznością potencjału intelektualnego.

1. Gimnastyka dla mózgu
Ciągłe używanie dwóch języków i “przełączanie się” między nimi jest doskonałym treningiem dla mózgu — liczba neuronów w korze przedczołowej wzrasta, tak jak mięśnie rosną wraz z regularnymi ćwiczeniami fizycznymi. Ta teoria "treningu językowego" została poparta przez naukowców z Georgetown University Medical Center w Waszyngtonie. Eksperymentalnie wykazali, że nauka drugiego języka zwiększa objętość istoty szarej mózgu. Teoria ta została poparta przez naukowców z University of Washington w Seattle. Ich badania wykazały, że dzieci z rodzin hiszpańsko-amerykańskich mają niezwykle aktywne obszary przedczołowe w korze mózgowej, które są odpowiedzialne za płynność werbalną i umiejętność adaptacji do zmian.

2. Poprawa zdolności poznawczych
Liczne badania, w szczególności ostatnie prace psycholingwistów z Uniwersytetu Cypryjskiego i naukowców z Anglia Ruskin University w Wielkiej Brytanii, wykazały, że dwujęzyczność ma pozytywny wpływ na zdolność oceny informacji i ignorowania tego, co nieistotne. Naukowcy przeprowadzili eksperymenty porównujące umiejętności poznawcze osób mówiących dwoma językami od najmłodszych lat z umiejętnościami osób jednojęzycznych.Eksperci zaobserwowali, że dzieci dwujęzyczne wykazują wysokie zdolności w zakresie myślenia krytycznego. Są lepsze w odfiltrowywaniu rozproszeń. Wiąże się to bezpośrednio z warunkami, w jakich są wychowywane. Gdy te dzieci dorastają, otrzymują i przetwarzają dane z dwóch źródeł i przyzwyczajają się do radzenia sobie z dużą ilością informacji.

3. Kreatywność
Osoby posługujące się dwoma językami często odnoszą sukcesy w dziedzinie sztuki. Badania pokazują, że osoby dwujęzyczne mają tendencję do dostrzegania subtelności i niuansów niezauważalnych dla osób jednojęzycznych. Widać to szczególnie w obszarze muzyki. Dzięki zdolności do rozróżniania dźwięków i melodii osoby dwujęzyczne są szczególnie uzdolnione w tej dziedzinie.Najbardziej imponujące odkrycia w tym zakresie pochodzą z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego. Sześćdziesiąt procent uczniów z Chin, którzy znali dwa języki, miało słuch absolutny. Tymczasem tylko 14% jednojęzycznych Amerykanów może pochwalić się podobnymi zdolnościami.

4. Komunikacja bez lęku
- Dwujęzyczność wzbogaca i pomaga rozwijać pewne cechy i umiejętności, zachęca do pewnego „rozdwojenia osobowości” w pozytywnym sensie. Osoby prowadzące takie „podwójne życie” cechują wyższe kompetencje komunikacyjne, łatwiej jest im regulować emocje, ponieważ koncentrują się na poszukiwaniu rozwiązań i budowaniu planu awaryjnego. Dzięki umiejętności skupienia się na faktach i działaniu, zmniejszają wpływ stresu i emocji na ich zdolności poznawcze. Samoświadomość osób dwujęzycznych i wysoki poziom umiejętności interpersonalnych stanowią nieocenione wsparcie w nawiązywaniu i budowaniu relacji z różnymi ludźmi. Dzieci, które mają szansę przekonać się, że ich zdolności komunikowania się ze światem są ich atutem, cechuje większe poczucie sprawstwa i wyższa pewność siebie - mówi Karolina Tuchalska-Siermińska, psycholog i ekspertka marki Novakid.

5. Opóźnianie starości
Już w przeszłości lekarze sugerowali, że rozwój mózgu opóźnia wystąpienie choroby Alzheimera w starszym wieku. Dziś ta hipoteza zyskała nowe poparcie naukowe. Naukowcy z Open University of Catalonia (UOC) opublikowali w czasopiśmie Neuropsychologia statystyki pokazujące, że wskaźnik demencji w krajach, w których mówi się dwoma językami, jest o 50% niższy niż w regionach, w których ludzie mówią tylko jednym. - Praktyka komunikowania się w wielu językach jest porównywalna do ciągłego rozwiązywania problemów logicznych i jest uniwersalnym sposobem zapobiegania lub opóźniania wystąpienia demencji - dodaje Karolina Tuchalska-Siermińska.

Po 4. roku życia jest już za późno
W internetowej szkole języka angielskiego Novakid praca z dziećmi rozpoczyna się w wieku 4 lat. To najlepszy wiek dla dzieci jednojęzycznych, aby rozpocząć naukę, jeśli chcemy wychować je na dwujęzyczne.Do tego czasu jest jeszcze szansa, że ich pierwszy język, którym posługują się w domu, nie stanie się ekskluzywny i dominujący. Po ukończeniu siedmiu lat szanse dziecka na posługiwanie się drugim językiem jak native speaker gwałtownie spadają.Szacuje się, że osoba dwujęzyczna naturalna (dziecko wychowane w dwujęzycznej rodzinie) słyszy w ciągu pierwszych trzech lat około 45 milionów słów w każdym języku. Tutaj kluczowa jest aktywna komunikacja poprzez dialog. Bierne oglądanie kreskówek to za mało.

Pokaźna liczba
Dziś 43% ludzi na świecie można nazwać dwujęzycznymi. Wynika to w dużej mierze z polityki dwujęzycznej w byłych koloniach. Ważnym czynnikiem jest również różnorodność językowa w krajach azjatyckich. Globalizacja dotknęła niegdyś osiedlone narody, a dziś nierzadko zdarza się, że rodzice dziecka pochodzą z różnych „plemion”. Wreszcie, nauczanie języków to dynamicznie rozwijająca się branża w Europie. W dzisiejszych czasach praktycznie niemożliwe jest spotkanie młodego Szweda, Austriaka czy Niemca, który nie mówi po angielsku.

Fot. Novakid
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat