Key account manager – jak zostać menedżerem sprzedaży i marketingu

Jak zostać menedżerem sprzedaży i marketingu, Key account manager w pigułce.
Zarządzanie kontaktami biznesowymi stało się jednym z najistotniejszych elementów skutecznej strategii firmy. W tym kontekście rola Key Account Managera (KAM), czyli osoby odpowiedzialnej za utrzymanie i rozwijanie relacji ze strategicznymi partnerami, staje się niezwykle istotna. Współpraca z kluczowymi klientami, nazywanymi również key accounts, wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności, które pozwalają na budowanie długotrwałych i owocnych relacji.

W artykule przedstawimy rolę, jaką pełni w firmie specjalista ds. kluczowych klientów. Sprawdzimy też, jaki jest potencjał zarobkowy na stanowisku key account managera.

Key account manager

KAM, czyli Key Account Manager – po polsku nazywany również kierownikiem ds. kluczowych klientów, to specjalista zajmujący się obsługą najważniejszych dla przedsiębiorstwa kontrahentów – klientów strategicznych, tzw. klientów kluczowych (key accounts). W praktyce są to zazwyczaj te podmioty, które przynoszą firmie największe zyski, stanowiąc od ok. 60% do 80% jej całkowitych dochodów.

Do obowiązków KAM należ budowanie i utrzymanie trwałych i efektywnych relacji z kluczowymi klientami. Oznacza to nie tylko sprzedaż produktów czy usług, ale przede wszystkim zarządzanie relacjami na wielu poziomach, począwszy od wsparcia technicznego i obsługi klienta, a skończywszy na strategii biznesowej.

Key Account Manager to osoba, która zna i rozumie potrzeby kluczowego klienta. Jest w stanie skoordynować działania różnych działów firmy, aby te potrzeby zaspokoić. W tym sensie znaczenie KAM można porównać do roli dyrygenta, który harmonizuje pracę całego zespołu w celu osiągnięcia najlepszego efektu.

Nie bez powodu więc key account manager często jest postrzegany jako most łączący firmę z jej kluczowymi kontrahentami. To menedżer, który jest w stanie połączyć strategiczne cele firmy z oczekiwaniami i wymaganiami kluczowych klientów, gwarantując obopólną korzyść i zapewniając długoterminową współpracę.

Zrozumienie i odpowiednie wykorzystanie roli key account managera może przynieść firmie istotne korzyści, takie jak: zwiększenie lojalności klientów, poprawa marż, a także zdobycie strategicznej przewagi konkurencyjnej.

Jakie umiejętności i kwalifikacje powinien posiadać KAM?

Kierownik ds. kluczowych klientów to osoba, która powinna posiadać szerokie kompetencje, takie jak:

Umiejętności interpersonalne

Połączenie umiejętności komunikacyjnych, empatii i zdolności budowania relacji – key account manager musi być w stanie zrozumieć potrzeby swoich klientów, a następnie skutecznie komunikować te potrzeby swojemu zespołowi.

Umiejętności negocjacyjne

Negocjacje są częścią codziennych obowiązków key account managera: negocjowanie warunków umów, cen, terminów dostaw i innych aspektów współpracy z klientem.

Znajomość rynku

Specjalista ds. klientów kluczowych powinien nie tylko znać branżę, w której działa jego firma, ale wykazywać się też znajomością rynku. Pozwala to na skuteczne doradzanie klientom i bycie o krok przed konkurencją.

Zdolności analityczne

Praca KAM wymaga umiejętności analizowania danych i korzystania z nich do podejmowania decyzji. To może obejmować analizę sprzedaży, danych rynkowych, wskaźników finansowych klienta itp.

KAM powinien też rozumieć cele biznesowe swojego klienta i proponować rozwiązania, które pomogą je osiągnąć.

A co z wykształceniem KAM?

Wiele firm wymaga, aby KAM posiadał wyższe wykształcenie: licencjackie lub magisterskie. Najczęściej oczekuje się ukończenia kierunku związanego z biznesem, zarządzaniem, marketingiem lub sprzedażą. Studia takie jak Menedżer sprzedaży i marketingu na kierunku zarządzanie to doskonały wybór dla przyszłych KAM.

Oczywiście każda firma może mieć inne wymagania i oczekiwania wobec key account managerów, jednak powyższe umiejętności i kwalifikacje można uznać za uniwersalne i niezbędne na tym stanowisku.

Czym się zajmuje key account manager?

KAM jest odpowiedzialny za zarządzanie najważniejszymi relacjami biznesowymi w firmie. Jego głównym zadaniem jest budowanie i utrzymanie trwałych relacji z kluczowymi klientami. Do obowiązków key account managera należą m.in.:

  • koordynacja działań wewnętrznych (zarządzanie projektami, koordynowanie zespołów sprzedaży, marketingu, obsługi klienta i innych zespołów, które mogą mieć wpływ na relacje z kluczowymi klientami);
  • realizacja planów sprzedaży;
  • sporządzanie raportów i analiz;
  • negocjacje i umowy;
  • rozwiązywanie problemów i zarządzanie kryzysami;
  • planowanie strategiczne;
  • monitorowanie konkurencji.


Rolą key account managera jest nie tylko utrzymanie relacji z kluczowymi klientami, ale także wykorzystanie tych współprac do generowania wyników dla firmy.

Ile zarabia key account manager?

Zarobki key account managera są zróżnicowane i zależą od wielu czynników, takich jak wielkość, branża i lokalizacja firmy, doświadczenie zawodowe i umiejętności kandydata.

Mediana miesięcznego wynagrodzenia key account managera wynosi ok. 11 tysięcy złotych brutto. Najlepiej wynagradzani kierownicy ds. klientów kluczowych zarabiają powyżej 15 tys. brutto.[1] Faktyczne zarobki mogą być niższe lub wyższe w zależności od wspomnianych czynników.

W międzynarodowych korporacjach, gdzie zarządzanie kluczowymi klientami ma bardzo duże znaczenie dla sukcesu firmy, wynagrodzenia key account managerów mogą być wyższe niż w innych przedsiębiorstwach. Niektóre firmy oferują również atrakcyjne pakiety benefitów, takie jak samochód służbowy, prywatna opieka medyczna czy udział w szkoleniach.

Warto też pamiętać, że zawód key account managera często wiąże się z systemem premiowym lub prowizyjnym, który zależy od osiągniętych wyników sprzedaży. Dlatego menedżerowie kluczowych klientów, którzy skutecznie budują i utrzymują relacje z kluczowymi klientami, mogą otrzymywać o wiele wyższe pensje.

Choć profesja key account managera oznacza duże zaangażowanie, wysokie wymagania i odpowiedzialność, jest też atrakcyjna pod względem wynagrodzenia.

[1] Dane z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń Sedlak&Sedlak

Artykuł sponsorowany




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat