Łosoś hodowlany czy dziki?

Znamy preferencje Polaków!
Polacy uwielbiają łososia – wynika z raportu przygotowanego przez organizację MSC Polska*. Ponad 70% z nas deklaruje, że kupuje tę rybę. Doceniamy jej smaczne mięso o charakterystycznym kolorze, wartości odżywcze, zawartość kwasów Omega, a także ikrę, z której produkowany jest czerwony kawior. Coraz częściej chcemy wiedzieć również, skąd pochodzi.

Jak pokazują wyniki badań, najpopularniejszy jest łosoś wędzony, następnie świeży (z lady lub pakowany) oraz pasta z łososiem. Spożywamy go zarówno w postaci pieczonej, smażonej, z grilla, jak i surowej – w sushi lub jako tatar.

W ofercie polskich sklepów dominuje łosoś hodowlany. Blisko połowa, biorących udział w ankiecie konsumentów, wolałoby jednak kupować dzikiego łososia, postrzegając go jako rybę zdrowszą i lepszą w smaku, a także doceniając to, że żyje i odżywia się w naturalnym środowisku.

Jakiego łososia kupują Polacy

Skąd pochodzi dziki łosoś?
Łosoś dziki poławiany jest głównie w rejonie północnego Pacyfiku oraz północnego Atlantyku. Część swojego życia spędza w wodach słonych, a tarło odbywa w rzekach i strumieniach. Odżywia się skorupiakami, owadami i mniejszymi rybami. Dzięki takiej diecie i ciągłemu ruchowi jego mięso zawiera duże ilości barwnika astaksantyny – naturalnego antyoksydantu, a także bardzo pożądane proporcje kwasów Omega-3 do Omega-6.

Niestety z powodu zapór i tam na rzekach, degradacji naturalnych siedlisk i zanieczyszczeń, drastycznie zmniejszyła się populacja dzikich łososi atlantyckich. Dlatego też łosoś zwany „atlantyckim” dostępny w sklepach to głównie łosoś hodowlany pochodzący z farm w Chile, Norwegii, Kanadzie, Szkocji, a także z Polski.

Jak odróżnić łososia dzikiego od hodowlanego?
Chcąc mieć pewność, jaką rybę kupujemy, warto zapoznać się z etykietą produktu. Łosoś dziki określany jest również jako „pacyficzny” lub „alaskański”. Nazwa „atlantycki”, „norweski” czy „jurajski” pojawia się na produktach z łososia hodowlanego. Gwarantem odróżnienia ryby złowionej w oceanie od tej z hodowli są certyfikaty. Zielony symbol ASC oznacza produkty z łososia z odpowiedzialnych, ekologicznych hodowli. Niebieskie logo MSC wskazuje natomiast dzikiego łososia, który pochodzi ze zrównoważonych połowów, prowadzonych z poszanowaniem oceanów i ich różnorodności biologicznej. Dzięki temu przyszłe pokolenia również będą mogły czerpać z ich bogactwa.

Źródła informacji:
*Co wiemy o dzikim łososiu? Opracowanie MSC na temat światowych połowów i rynku dzikiego łososia, lipiec 2022, https://www.msc.org/docs/default-source/po-files/2022-msc-raport-co-wiemy-o-dzikim-lososiu.pdf?sfvrsn=954f1d41_3
** Badanie przeprowadzonego przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinia metodą CAWI od 18.05 do 25.05.2022 r. na próbie całkowitej 1006 osób, z których 733 to osoby kupujące łososia. Struktura próby całkowitej reprezentatywna dla populacji osób w wieku 18-65 pod względem płci, wieku, wykształcenia, wielkości miejscowości zamieszkania i regionu.

Fot. Materiały prasowe
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat