Milenialsi najchętniej robią cytologię

Profilaktyka jest najważniejsza.
Polki za mało wiedzą na temat profilaktyki zdrowia i zbyt rzadko wykonują badania profilaktyczne, które mogą uchronić przed wieloma poważnymi chorobami nowotworowymi.

W jaki sposób różne pokolenia Polek podchodzą do badań profilaktycznych? Na to pytanie odpowiada lek. med. Marta Mączka, ginekolog i pomysłodawca kampanii Salus feminis.

Kto najczęściej wykonuje cytologię?
Gdybym zorganizowała ankietę dla kobiet, w której zadałabym tylko jedno pytanie – „Czy chcesz żyć dłużej o kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt lat?”, z pewnością odpowiedź byłaby u prawie wszystkich (jeśli nie u wszystkich) absolutnie twierdząca. Gdybym zorganizowała akcję, która umożliwi urzeczywistnienie powyższego oczekiwania, to ile znajdę zainteresowanych kobiet?

Właśnie w tym celu stworzyłam Projekt Salus feminis – PROJEKT DLA ZDROWIA KOBIET, aby głosem nie korporacyjnym, nie ministerialnym, nie samorządowym, a zupełnie zindywidualizowanym – personalnym głosem lekarskim mówić o ważności antynowotworowych badań profilaktycznych dla zdrowia i długości życia kobiet, i aby udostępniać Polkom możliwość wykonania niezbędnych badań profilaktycznych. Być może kluczem do sukcesu oraz powodzenia tej akcji jest sposób zachęcania kobiet do dbania o siebie, bo zdaje się, że taka zachęta jest potrzebna, by zburzyć w końcu naiwne przekonanie Polek, mówiące „jestem piękna, zdrowa, młoda i tak zostanie na zawsze – żadna choroba nowotworowa mnie nie dotyczy”.

Właśnie w tym celu powstał Projekt Salus feminis – PROJEKT DLA ZDROWIA KOBIET, żeby skutecznie dbać o profilaktykę zdrowia Polek. Projekt Salus feminis realizowany jest od około dwóch miesięcy.  W tym czasie w bezpłatnym badaniu cytologicznym udział wzięło już 100 kobiet. 3% wywodziło się z pokolenia Baby Boomers, 14% z pokolenia X, 78% to Millenialsi a 5% to Zetki. 67 % z powyższej grupy 100 pacjentek wykonuje badanie cytologiczne regularnie - raz na trzy lata lub częściej. Pozostałe kobiety - czyli 33 osoby w ramach Projektu Salus feminis wykonały badanie cytologiczne pierwszy raz w życiu lub odstęp od poprzedniego badania cytologicznego wynosił u nich więcej niż 3 lata. 

Kobiety z pokolenia Baby Boomers  (urodzone między 1946 a 1960 rokiem)
Współcześnie wszystkie pokolenia Polek - począwszy od pokolenia Baby Boomers, przez pokolenie X, millenialsów, a skończywszy na najmłodszym pokoleniu Z - mają równy dostęp do kampanii rządowych, ministerialnych, samorządowych, korporacyjnych, stowarzyszeniowych i fundacyjnych, które propagują wiedzę na temat profilaktyki zdrowia, zarazem umożliwiając bezpłatne wykonanie badań profilaktycznych, w tym cytologii.  Pomimo to Polki z pokolenia Baby Boomers rzadko korzystają z takich możliwości. Zauważyłam również, że pokutuje wśród nich przeświadczenie, że skoro zakończył się już ich okres reprodukcyjny, to nie muszą regularnie chodzić na wizyty ginekologicznie. Natomiast unikanie ginekologa powoduje, że nie wykonują one regularnie badań takich jak badanie cytologiczne z szyjki macicy, badanie usg dopochwowe narządu rodnego, czy badanie usg gruczołów piersiowych. Kobiety po pięćdziesiątce często po prostu wstydzą się swojego ciała, które zaczyna coraz bardziej odstawać od przyjętych kanonów młodzieńczego piękna. Tymczasem dbanie o profilaktykę zdrowia powinno być niezależne od wieku, gdyż po menopauzie kobiety są narażone na choroby nowotworowe tak samo jak ich młodsze koleżanki, a jeśli chodzi na przykład o raka piersi czy endometrium narażone są one na te schorzenia nawet w większym stopniu. Być może nie tylko personel medyczny powinien dążyć do sytuacji, kiedy w tej grupie społecznej badania profilaktyczne będą w wyobrażeniu kobiet, równie właściwe i równie rutynowe jak właściwe jest coroczne dbanie o wykonanie badania technicznego samochodu, czy przeglądu ekspresu do parzenia ulubionej kawy. Jak to możliwe, że (prawie) 100% właścicielek aut pamięta, aby co roku wykonać wspomniane badanie przeglądowe samochodu, a dla przykładu tylko zaledwie 16-17% właścicielek szyjki macicy wykonuje profilaktyczne badanie cytologiczne w ramach Programu Profilaktyki Raka Szyjki Macicy?

Kobiety z pokolenia X (urodzone między 1961 a 1983 rokiem)
Kobiety z generacji PRL’u, czyli z generacji X, często negują wartości kreowane poprzez komunikaty systemowe, czy poprzez narzędzia machiny marketingu. Tym samym kampanie, zajmujące się promowaniem badań profilaktycznych i zdrowego stylu życia mogą być przez  te panie pomijane - analogicznie jak wielkie, odrażające zdjęcia umieszczane na paczkach papierosów.

Tymczasem to właśnie kobiety z pokolenia X są statystycznie bardziej narażone na szereg nowotworów niż ich młodsze koleżanki. Od 45 roku życia gwałtownie wzrasta ryzyko zachorowania m.in. na nowotwory złośliwe piersi, raka trzonu macicy, raka jajnika, raka jelita grubego i raka płuca. Wydaje się, że w tej perspektywie sceptycyzm i wyuczona obojętność względem konieczności przeprowadzania regularnych i cyklicznych badań profilaktycznych u kobiet z pokolenia X powinny zejść na drugi plan. Jednak pomimo złych statystyk, wskazujących na zwiększoną zachorowalność i umieralność z powodu nowotworów złośliwych w tej grupie wiekowej pacjentek, częstotliwość wykonywania badań profilaktycznych zamiast rosnąć - paradoksalnie spada. Tendencja ta zwykle nie dotyczy Polek, które decydują się na kolejne dziecko w okolicach czterdziestego roku życia jak i tych, które przechodzą perimenopauzę w okolicach pięćdziesiątki. Poddają się one częściej konsultacjom lekarskim, są skłonne częściej wykonywać badania profilaktyczne niż kobiety, które przeszły już menopauzę.

Kobiety z pokolenia Y (urodzone między 1984 a 1997 rokiem)
Większość kobiet z Generacji Y (tzw. millenialsów) nie pamięta  czasów sprzed transformacji, ani innego systemu promocji i profilaktyki zdrowia w państwie niż ten aktualny. Tymczasem przemiany ustrojowo-gospodarcze lat 80/90-tych i późniejsze członkostwo Polski w Unii Europejskiej zbudowały tło dla decyzji polskiego rządu o stworzeniu kilku edycji programów ministerialnych, dzięki którym Polki mają bezpłatny dostęp do antynowotworowych badań profilaktycznych. Dostęp do technologii i mediów cyfrowych ułatwia zdobywanie precyzyjnych danych na temat konkretnych kampanii, informujących o miejscu, czasie i zakresie oferowanych badań profilaktycznych. Kobiety z pokolenia Y są dobrze poinformowane, a dbałość o swoje zdrowie jest szczególnie ważna w perspektywie ich przygotowań do ciąży i jej dziewięciomiesięcznego trwania. Wydaje się, że millenialsi stanowią największą grupę spośród Polek, cyklicznie wykonujących antynowotworowe badania profilaktyczne. Jeśli taka tendencja zostanie utrzymana może to skutkować znacznym zmniejszeniem liczby przedwczesnych zgonów z powodu chorób onkologicznych, ponieważ wykrycie raka na wczesnym etapie lub wykrycie stadium przednowotworowego pozwala na szybkie i skuteczne wyleczenie choroby. Czy następne pokolenie, czyli pokolenie Z, i każde kolejne będzie się inspirować taką postawą?

Salus feminis - Projekt, którego celem jest zachęcanie Polek do regularnych badań cytologicznych oraz edukacja społeczna w zakresie raka szyjki macicy. W ramach Projektu każda kobieta może wykonać bezpłatne badanie cytologiczne.

Lek. med. Marta Mączka - specjalista położnictwa i ginekologii, lekarz medycyny estetycznej, założycielka i właścicielka Centrum Medycznego KOBIETA i MATKA w Warszawie, pomysłodawczyni i propagatorka Projektu Salus feminis. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników. W zakresie ginekologii posiada umiejętności oraz wiedzę certyfikowane m.in. przez Polskie Towarzystwo Kolposkopii i Patofizjologii Szyjki Macicy, przez Grupę IOTA (International Ovarian Tumor Analysis), Roztoczańską Szkołę Ultrasonografii, Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego.

Fot. Salus feminis
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat