Z kolei hasło tegorocznej edycji „Powiedz jej o tym” zwraca uwagę na fakt, że otwarta rozmowa z bliską osobą pomogłaby przezwyciężyć strach przed badaniami profilaktycznymi. Według badań aż 70% Polek i Polaków zgadza się z tą tezą1.
Jak wynika z raportu na zlecenie firmy Gedeon Richter Polska „Rozmowy Polek i Polaków o zdrowiu intymnym”, ponad połowa ankietowanych kobiet nie wykonała w ciągu ostatniego roku USG ginekologicznego ani cytologii. Co więcej, połowa respondentek, nigdy nie zbadała się pod kątem chorób wenerycznych. 12% mieszkanek wsi zadeklarowało, że w ogóle nie odwiedza gabinetu ginekologicznego.
– Brak regularnych kontroli ginekologicznych to niepokojące zjawisko, które obserwujemy od lat. Profilaktyka zdrowia intymnego jest kluczowa z punktu widzenia wczesnego wykrywania problemów zdrowotnych i skutecznego leczenia. Interwencja na czas, jest w stanie zapobiec rozwojowi poważnych zmian, włączając te nowotworowe, co może być decydujące dla życia pacjentek lub znacząco poprawić ich codzienne funkcjonowanie – zauważa lek. Joanna Bonarek-Sztaba, ginekolog-położnik.
Zdrowie intymne tematem tabu
Dane z wyników ankiety pokazują, że co druga Polka przypomina bliskim kobietom o badaniach. Najczęściej do wizyty u ginekologa zachęcają się nawzajem przyjaciółki (46%), następnie mamy (42%), córki (39%) i siostry (37%). Natomiast najrzadziej Polki przypominają o regularnych badaniach swoim babciom (8%). Respondentki, które zadeklarowały, że nie zachęcają bliskich kobiet do dbania o zdrowie intymne, najczęściej twierdzą, że to kwestia „spraw prywatnych” (32%) i przekonanie, że „każdy jest odpowiedzialny za własne zdrowie” (28%). Łatwiej przychodzą nam rozmowy o polityce, religii, emocjach, porażkach niż o intymności/cielesności/nagości (31%). Z drugiej strony, większość respondentów zgadza się, że otwarta rozmowa z bliską osobą mogłaby pomóc przezwyciężyć lęk przed badaniami profilaktycznymi (70%). Dlatego też, w tegorocznej edycji kampanii, będziemy nie tylko przypominać o istocie badań profilaktycznych i umożliwiać ich wykonanie, ale także zachęcać kobiety i mężczyzn do rozmów na tematy związane z profilaktyką zdrowia intymnego.
Ogólnopolska kampania społeczno-edukacyjna „W kobiecym interesie” nie ogranicza się jedynie do kobiet. W badaniu wzięli także udział mężczyźni. Okazuje się, że Panowie czują pewne trudności w prowadzeniu rozmów na tematy związane ze zdrowiem intymnym bliskich im kobiet (30%), mają obawy dotyczące przekraczania ich granic (28%), oraz czują, że brakuje im wiedzy i doświadczenia w tym obszarze (27%). Dlatego tegoroczne hasło kampanii – „Powiedz jej o tym” – kieruje swoje przesłanie również do mężczyzn. Według aż 83% ankietowanych Polek, mężczyźni powinni zwiększyć swoją wiedzę na temat zdrowia intymnego kobiet.
– Kampania „W kobiecym interesie”, realizowana przez Gedeon Richter Polska już od ponad 6 lat, skupia się na uświadamianiu Polek o tym, jak istotne w życiu zarówno ich samych, jak i bliskich im osób są badania profilaktyczne. W tym roku podejmujemy problem, jakim są rozmowy o zdrowiu intymnym, które niestety nadal pozostają w sferze „tabu”. Wspólnie z partnerami kampanii oraz ekspertami chcemy nie tylko zapewniać bezpłatny dostęp do gabinetów ginekologicznych, ale także zachęcać do otwartej rozmowy na ten temat, bez skrępowania i z odwagą – mówi Aneta Grzegorzewska, Dyrektor ds. Korporacyjnych i Relacji Zewnętrznych Gedeon Richter Polska.
Bezpłatne badania ginekologiczne
Od 2019 roku w ramach kampanii „W kobiecym interesie”, Gedeon Richter Polska prowadzi cykle bezpłatnych konsultacji z pakietem badań ginekologicznych tj.: badanie piersi, USG ginekologiczne oraz cytologia płynna. Głównym elementem programu jest mobilny gabinet ginekologiczny, który wyruszył w trasę 8 maja br. Pojazd przystosowany jest także do potrzeb kobiet z niepełnosprawnościami. Akcja bezpłatnych profilaktycznych badań ginekologicznych zorganizowana jest we współpracy z Urzędami Miast i Starostwami i odbywa się w poniższych miastach:
Partnerem kampanii jest firma Diagnostyka, która przekazała na rzecz akcji pakiety badań hormonalnych dla kobiet, umożliwiające pacjentkom poszerzenie profilaktyki.
Patronami tegorocznej edycji wydarzenia są: Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników, Fundacja Avalon, Stowarzyszenie Kobiet z Problemami Onkologiczno-Ginekologicznymi „Magnolia”, Fundacja Pokonać Endometriozę, Fundacja Kulawa Warszawa, Polski Związek Niewidomych oraz Fundacja Rozwoju Psychospołecznego SELF (Chełm). Patronem wspierającym kampanii jest portal „Zdrowa Ona”.
Informacje o miejscu odbywania się badań oraz dokładna instrukcja, jak się na nie zapisać, znajdują się na stronie akcji.
Kampania W kobiecym interesie, której inicjatorem jest Gedeon Richter Polska, ma na celu zwiększenie świadomości kobiet na temat konieczności regularnych badań ginekologicznych oraz walki z nierównościami w dostępie do świadczeń zdrowotnych. Inspiracją dla pierwszej edycji kampanii, zainaugurowanej w 2019 roku, był raport Najwyższej Izby Kontroli pt. „Dostępność świadczeń ginekologiczno-położniczych finansowanych ze środków publicznych na terenach wiejskich. Lata 2016-2017”, który ujawnił znaczne nierówności w dostępie do ambulatoryjnych świadczeń ginekologiczno-położniczych na terenach gmin wiejskich i miejsko-wiejskich. Każda edycja kampanii skupia się na innych wyzwaniach związanych z dostępem do badań ginekologicznych, starając się na nie reagować lokalnie. Z bezpłatnych konsultacji i badań skorzystało 1 584 kobiet, w tym 204 zostały skierowane do szpitala na dalsze badania.
Poza kampanią W kobiecym interesie firma Gedeon Richter realizuje szereg projektów wspierających uwrażliwianie kobiet na konieczność regularnej dbałości o własne zdrowie, wsłuchiwanie się w swoje ciało, nieignorowanie symptomów, które mogą przerodzić się w chorobę.
Fot. Materiały prasowe
Informacja prasowa