W koszyku zakupowym znajdą się przede wszystkim książki, przybory szkolne, ubrania, i sprzęt elektroniczny. Ten ostatni zamierzamy kupić głównie dla siebie, dopiero w drugiej kolejności dla dzieci. I właśnie na elektronikę jesteśmy w stanie wydać więcej, często powyżej 1500 zł.
Respondenci zapytani o to, co ich zdaniem w okresie promocji związanych z powrotami do szkoły można kupić taniej, wybrali przede wszystkim przybory do szkoły (zeszyty, piórnik, plecak itp.) – 42% ankietowanych, oraz ubrania i książki – co czwarty ankietowany. Ponad 30% osób stwierdziło, że okazje na powrót do szkół to czas, by upolować w niższej cenie wycieczkę w biurze podróży. Natomiast 1/5 Polaków wskazała, że to atrakcyjny okres na okazyjny zakup sprzętu elektronicznego (smartfona, laptopa, tabletu, smartwatcha).
Prawie 2/3 Polaków skorzysta z promocji z okazji powrotów do szkoły. Co kupimy i za ile?
Z późnowakacyjnych wyprzedaży skorzysta 64% z nas, przede wszystkim na produkty, które najmocniej kojarzą się z promocjami w tym okresie. Są to przede wszystkim ubrania (chce je kupić 25% Polaków), a także książki i przybory do szkoły (po 21%), sprzęt elektroniczny (13%) oraz kosmetyki (11%). Na kolejnych miejscach pojawiają się wycieczki w biurze podróży (10%), AGD i sprzęt sportowy (po 8%).
Na takie produkty 41% kupujących jest skłonna przeznaczyć do 500 zł. Kolejne 26% może wydać od 501 zł do 1000 zł, a budżet w przedziale 1001-2000 zł ma przygotowane 17%. Kwotą powyżej 2000 zł na wydatki w tym okresie dysponuje 12% łowców okazji. Oznacza to, że na powakacyjne zakupy średnio jesteśmy gotowi wydać 894 zł, czyli o 8% więcej niż w 2023 roku. Wówczas było to średnio 827 zł, w tym 44% kupujących deklarowało budżet do 500 zł, 24% kwoty na poziomie 501-1000 zł, a 15% od 1001 do 2000 zł. Powyżej tej granicy było 11%.
Zakupy nie tylko dla uczniów
Większość kupujących zamierza nabyć dla swoich dzieci przybory do szkoły (63%), ale już ubrania, książki, sprzęt elektroniczny czy kosmetyki częściej kupujemy dla siebie niż dla naszych pociech. Natomiast na promocje na meble, AGD, a także wycieczki oraz bilety lotnicze chętnie polujemy dla całej rodziny.
Okazyjne oferty skłaniają część z nas do zakupu na raty czy zapożyczenia się – z takiej opcji skorzysta 16% kupujących, z czego 2/3 preferuje system ratalny. Jednak przeważająca większość, bo 87%, sfinansuje całość wydatków z własnej kieszeni.
Po wakacjach polujemy na elektronikę
Zupełnie osobną kategorią produktów jest sprzęt elektroniczny. Na przełomie sierpnia i września planuje go kupić 13% Polaków (w porównaniu do 9% w ubiegłym roku). I to właśnie na elektronikę przeznaczymy zdecydowanie więcej niż na pozostałe produkty. Aż 26% osób spośród chcących skorzystać z promocji na np. smartfon, słuchawki czy smartwatch, wyda powyżej 2000 zł, a kolejne 23% od 1001 do 2000 zł. Również 27% polujących na tańszą elektronikę szuka produktów w przedziale cenowym 501-1000 zł, a 17% chce się zmieścić w kwocie do 500 zł – wynika z badania Huawei CBG Polska.
– W Polsce okres powrotu do szkoły jest coraz powszechniej kojarzony z promocjami na sprzęt elektroniczny. Już 19% Polaków wskazuje ten czas jako opłacalny moment na zakup urządzeń z tej kategorii, co stanowi znaczny wzrost w stosunku do ubiegłego roku, gdy zaledwie 13% z nas miało taką świadomość. I trudno się dziwić takiemu trendowi. Z jednej strony zarówno studenci, jak i uczniowie coraz chętniej korzystają podczas nauki m.in. z tabletów, na których mogą łatwo notować i potem efektywnie powtarzać materiał. Z drugiej strony okres ten obfituje w liczne, atrakcyjne okazje, np. na laptopy, słuchawki czy właśnie tablety – mówi Dorota Rakowska, Marketing Director w Huawei CBG Polska.
Elektronikę na nowy rok szkolny kupujemy dla… siebie?
W tej kategorii konsumenci będę polować przede wszystkim na smartfony i słuchawki, co wskazało odpowiednio 73% i 71% łowców elektronicznych okazji, przy czym dla dziecka nabędzie go tylko 1/5 z nich. Laptop jest celem 63% kupujących elektronikę (z czego 15% chce nabyć dla pociechy), tablet dla 62% (z czego 1/4 szuka dla dziecka), a smartwatch 61% (20% dla dziecka).
Badanie
Badanie wykonano w sierpniu 2024 roku na zlecenie HUAWEI CBG Polska przez SW Research metodą CAWI na grupie reprezentatywnej 1001 osób.
Fot. Huawei
Informacja prasowa