Szkolne zakupy Polaków 2024

Aż 64% z nas skorzysta w tym okresie z promocji. Na książki, przybory szkolne czy elektronikę przeznaczymy średnio 894 zł
Przełom sierpnia i września to czas licznych ofert promocyjnych na rozmaite produkty i usługi. Huawei CBG Polska sprawdził, jak wyglądają zakupy Polaków w tym okresie i jakie kwoty na nie przeznaczamy. Okazuje się, że z rabatów na koniec wakacji/początek roku szkolnego skorzysta prawie 2/3 z nas, z czego 41% kupujących wyda w tym okresie do 500 zł, a kolejne 26% między 501 zł a 1000 zł.

W koszyku zakupowym znajdą się przede wszystkim książki, przybory szkolne, ubrania, i sprzęt elektroniczny. Ten ostatni zamierzamy kupić głównie dla siebie, dopiero w drugiej kolejności dla dzieci. I właśnie na elektronikę jesteśmy w stanie wydać więcej, często powyżej 1500 zł.

Respondenci zapytani o to, co ich zdaniem w okresie promocji związanych z powrotami do szkoły można kupić taniej, wybrali przede wszystkim przybory do szkoły (zeszyty, piórnik, plecak itp.) – 42% ankietowanych, oraz ubrania i książki – co czwarty ankietowany. Ponad 30% osób stwierdziło, że okazje na powrót do szkół to czas, by upolować w niższej cenie wycieczkę w biurze podróży. Natomiast 1/5 Polaków wskazała, że to atrakcyjny okres na okazyjny zakup sprzętu elektronicznego (smartfona, laptopa, tabletu, smartwatcha).

Prawie 2/3 Polaków skorzysta z promocji z okazji powrotów do szkoły. Co kupimy i za ile?
Z późnowakacyjnych wyprzedaży skorzysta 64% z nas, przede wszystkim na produkty, które najmocniej kojarzą się z promocjami w tym okresie. Są to przede wszystkim ubrania (chce je kupić 25% Polaków), a także książki i przybory do szkoły (po 21%), sprzęt elektroniczny (13%) oraz kosmetyki (11%). Na kolejnych miejscach pojawiają się wycieczki w biurze podróży (10%), AGD i sprzęt sportowy (po 8%).

Na takie produkty 41% kupujących jest skłonna przeznaczyć do 500 zł. Kolejne 26% może wydać od 501 zł do 1000 zł, a budżet w przedziale 1001-2000 zł ma przygotowane 17%. Kwotą powyżej 2000 zł na wydatki w tym okresie dysponuje 12% łowców okazji. Oznacza to, że na powakacyjne zakupy średnio jesteśmy gotowi wydać 894 zł, czyli o 8% więcej niż w 2023 roku. Wówczas było to średnio 827 zł, w tym 44% kupujących deklarowało budżet do 500 zł, 24% kwoty na poziomie 501-1000 zł, a 15% od 1001 do 2000 zł. Powyżej tej granicy było 11%.

Zakupy nie tylko dla uczniów
Większość kupujących zamierza nabyć dla swoich dzieci przybory do szkoły (63%), ale już ubrania, książki, sprzęt elektroniczny czy kosmetyki częściej kupujemy dla siebie niż dla naszych pociech. Natomiast na promocje na meble, AGD, a także wycieczki oraz bilety lotnicze chętnie polujemy dla całej rodziny.

Okazyjne oferty skłaniają część z nas do zakupu na raty czy zapożyczenia się – z takiej opcji skorzysta 16% kupujących, z czego 2/3 preferuje system ratalny. Jednak przeważająca większość, bo 87%, sfinansuje całość wydatków z własnej kieszeni.

Po wakacjach polujemy na elektronikę
Zupełnie osobną kategorią produktów jest sprzęt elektroniczny. Na przełomie sierpnia i września planuje go kupić 13% Polaków (w porównaniu do 9% w ubiegłym roku). I to właśnie na elektronikę przeznaczymy zdecydowanie więcej niż na pozostałe produkty. Aż 26% osób spośród chcących skorzystać z promocji na np. smartfon, słuchawki czy smartwatch, wyda powyżej 2000 zł, a kolejne 23% od 1001 do 2000 zł. Również 27% polujących na tańszą elektronikę szuka produktów w przedziale cenowym 501-1000 zł, a 17% chce się zmieścić w kwocie do 500 zł – wynika z badania Huawei CBG Polska.

– W Polsce okres powrotu do szkoły jest coraz powszechniej kojarzony z promocjami na sprzęt elektroniczny. Już 19% Polaków wskazuje ten czas jako opłacalny moment na zakup urządzeń z tej kategorii, co stanowi znaczny wzrost w stosunku do ubiegłego roku, gdy zaledwie 13% z nas miało taką świadomość. I trudno się dziwić takiemu trendowi. Z jednej strony zarówno studenci, jak i uczniowie coraz chętniej korzystają podczas nauki m.in. z tabletów, na których mogą łatwo notować i potem efektywnie powtarzać materiał. Z drugiej strony okres ten obfituje w liczne, atrakcyjne okazje, np. na laptopy, słuchawki czy właśnie tablety  – mówi Dorota Rakowska, Marketing Director w Huawei CBG Polska.

Elektronikę na nowy rok szkolny kupujemy dla… siebie?
W tej kategorii konsumenci będę polować przede wszystkim na smartfony i słuchawki, co wskazało odpowiednio 73% i 71% łowców elektronicznych okazji, przy czym dla dziecka nabędzie go tylko 1/5 z nich. Laptop jest celem 63% kupujących elektronikę (z czego 15% chce nabyć dla pociechy), tablet dla 62% (z czego 1/4 szuka dla dziecka), a smartwatch 61% (20% dla dziecka).

Szkolne zakupy Polaków 2024

Badanie
Badanie wykonano w sierpniu 2024 roku na zlecenie HUAWEI CBG Polska przez SW Research metodą CAWI na grupie reprezentatywnej 1001 osób.

Fot. Huawei
Informacja prasowa




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat