Autor publikacji, Antonio Nieto-Rodriguez to dość ważna osobistość w świecie biznesu. Uznawany jest on bowiem za mistrza zarządzania projektami, a także niezwykłego specjalistę w dziedzinie wdrażania strategii. Urodził się w hiszpańskiej stolicy, choć pierwsze branżowe wykształcenie zdobył u naszych zachodnich sąsiadów. Swoje umiejętności doszkalał w Meksyku, Włoszech, a nawet w Stanach Zjednoczonych. W Anglii ukończył także studia MBA w elitarnej London Business School. Antonio stoi obecnie na czele znaczących zmian w finansach, a jego książka „Harvard Business Review. Podręcznik Zarządzania Projektami.” na całym świecie bije rekordy popularności.
Założeniem podręcznika (jak i samego jego autora) jest to, że współczesna gospodarka opiera się o projekty. Zarówno te mniej i bardziej złożone stanowią podstawę zarządczą pojedynczych osób, przedsiębiorstw, instytucji, a nawet całych państw i ich wspólnot. W zależności od wielkości, projekty wspomagają działania międzynarodowe, ale przydają się także w życiu osobistym. Według Antonia większe prawdopodobieństwo sukcesu każdego z tych podmiotów warunkować ma prosty i uniwersalny model – kanwa projektu. Założenie to dzieli projekt na części składowe, które stanowią kolejne rozdziały publikacji. W przypadku firm, projektowe podejście do osiągania celów wpłynąć ma na ich rozwój, a także ułatwić zarządzanie. Takie umiejętności szczególnie przydatne okazują się być w trudnych po pandemicznych czasach inflacji, wymagających od właścicieli przedsiębiorstw, aby ci nieustannie podnosili ich wartość, odnosząc sukcesy w systematycznym rozwoju. Znajduje to także odzwierciedlenie w życiu prywatnym każdego człowieka, podejście projektowe przełożone na osiąganie celów pomóc ma w ich uporządkowaniu, nadaniu tempa, a przede wszystkim realnej wartości.
Publikacja to dość pokaźna, zamknięta w 420 stronach. Lektura oprawiona jest w twardą, grubą okładkę w kolorze białym. Wygląda dość klasycznie, aczkolwiek sam jej wizualny odbiór nastawia czytelnika do refleksji. Wewnątrz znajdziemy cztery części, które płynnie się ze sobą uzupełniają. Rzeczywiście – tak jak głosi okładkowy slogan „Jedyny podręcznik, jakiego potrzebujesz, żeby rozpoczynać, prowadzić i nadzorować udane projekty” – nie jest w tym przypadku bezpodstawny. Autor bardzo prostym i zrozumiałym językiem przeprowadza czytelników przez wszystkie te etapy, obrazując wiele rzeczy czytelnymi grafikami. Choć to oczywiste, Rodriguez pokazuje jedynie schematy, nie jest to więc gotowy złoty środek – a raczej instrukcja, która spersonalizowana pod potrzeby nasze i naszej firmy pomóc ma w osiągnięciu projektowych sukcesów. To jedna z pozycji, która zdecydowanie wymaga od czytelnika zaangażowania i pracy.
Myślę, że dla ludzi z branży jest to książką „must have”, która na regale znajdzie swoje specjalne miejsce. Choć indywidualistów interesujących się samorozwojem również stanowić będzie wartość dodatnią. Ten podręcznik to swoiste kompendium wiedzy w jaki sposób zarządzać projektami od samego ich początku. Kluczowe dla jego zrozumienia będzie natomiast sama świadomość, otwarty umysł i rzeczywista chęć rozwoju – sądzę jednak, że ktoś komu daleko do takich wartości, po prostu za tą książkę sięgnie.
Klaudia Dydymska
(klaudia.dydymska@dlalejdis.pl)
Nieto-Rodriguez Antonio, „Harvard Business Review. Podręcznik zarządzania projektami”, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2022