Każdy rodzic pragnie, aby jego dziecko umiało poradzić sobie w życiu. Ja również się do tego grona zaliczam i chciałabym oczywiście, aby moje pociechy, kiedy będą nastolatkami, a następnie dorosłymi potrafiły w sposób twórczy rozwiązywać różne problemy – zarówno te, przed którymi postawi ich życie, jak i te, z którymi zetkną się w szkole czy podczas rozwiązywania zadań z różnych dziedzin. Warto też na wstępie postawić sobie pytanie o to, czym tak naprawdę jest kreatywność i skąd się ona bierze.
Kreatywność, według definicji, chociażby tej, którą możemy znaleźć na stronie PWN, to „tworzenie czegoś nowego, oryginalnego. Aby móc kreatywnie myśleć, czyli tworzyć nowe rozwiązania w różnych dziedzinach życia, trzeba być wyposażonym w trzy podstawowe komponenty – wiedzę (Edison nie wynalazłby i nie opatentował żarówki elektrycznej, gdyby nie miał pojęcia o prawach fizyki), umiejętność twórczego myślenia, czyli elastyczność człowieka, z jaką podchodzi do problemów oraz motywację (zewnętrzną i wewnętrzną). Książka Pauliny Mechło i Olgi Geppert skupia się na ćwiczeniach tego środkowego komponentu kreatywności, czyli na umiejętności bycia elastycznym, przekraczania pewnych granic w myśleniu, na chęci spojrzenia na coś od zupełnie innej strony.
Co mogę powiedzieć o „Treningu superkreatywności dla dzieci”? Z pewnością nie jest to książka, przy której dzieci będą się nudzić! Jak na książkę przystało, na samym początku poznamy jej bohaterów – Móżdżka, Móżdżynkę i ich przyjaciela Kikki. Cała trójka uwielbia zagadki, łamigłówki oraz, co ważne, zabawy z wyobraźnią. Cała trojka będzie też towarzyszyć nam – rodzicom i dzieciom – w kolejnych zadaniach, które na nas czekają. A tych jest całkiem sporo!
Książka składa się z 89 zadań o różnych poziomach trudności. Niektóre z nich wymagają więcej wiedzy, inne więcej wyobraźni; jedne wymagają pisania, inne rysowania, ale wszystkie mają wspólny mianownik – niesamowicie łączą naukę, trening kreatywności i zabawę. Z jakimi zadaniami zmierzą się dzieci? Nasze pociechy będą musiały m.in. wymyślić i narysować 10 wynalazków, które zmieniłyby świat na lepsze; wymyśleć oraz zapisać jak najwięcej sposobów na niecodzienne użycie klocków; narysować swój autoportret artysty czy stworzyć anagramy z podanych wyrazów.
Warto dodać, że książka jest niesamowicie kolorowa, przeplatana wieloma ilustracjami i mini – historyjkami z życia przyjaciół. Sama okładka zachęca do zajrzenia, co kryje się w środku.
Książka przeznaczona jest dla nieco starszych dzieci, które umieją już czytać i pisać. Jestem przekonana, że zajmie je na długie godziny dostarczając niesamowitej rozrywki, niezauważalnie je edukując. Polecam z całego serca!
Anna Stasiuk
(anna.stasiuk@dlalejdis.pl)
Paulina Mechło, Olga Geppert, „Trening superkreatywności dla dzieci”, Sensus, Gliwice, 2022.