„ADHD. Twój mózg jest OK” – recenzja

Recenzja książki „ADHD. Twój mózg jest OK”.
Jak przejść od gotowania obiadu do wyszukiwania informacji o piłeczkach sensorycznych?

Szlak myślowy jest bardzo prosty! W którąś niedzielę mój mąż zapytał się mnie, co będzie na obiad. Odparłam, że mięso, waląc nieustannie tłuczkiem w kawał schabu. Chwilę później zaczęłam śpiewać: „Mięsny jeż, mięsny jeż, ty go zjesz”, a następnie -idąc tropem jeża - zaczęłam myśleć o jeżach europejskich, długości ich kolcy i naszła mnie myśl: „Jak przyjemnie byłoby dotykać taką kulkę”. Porzuciłam więc kotlety, aby sprawdzić w telefonie, ile kosztują porządne kulki sensoryczne i czy są takie z igiełkami. W tym czasie jeden schabowy zdążył zrobić mi się podeszwą (zbyt długo go trzymałam na gazie), a kolejny utonął w jajku. Piłeczek sensorycznych nie kupiłam sobie do dziś.

Mniej więcej tak wygląda myślenie osoby, która cierpi na ADHD, czyli attention deficyt hyperactivity disorder. O tym, że mam ADHD podejrzewałam od dawna, jednak dopiero gdy urodziłam dwójkę dzieci, znalazłam w sobie siłę, aby się zdiagnozować. Od tego czasu staram się, bez wsparcia farmakologicznego, tak ogarniać rzeczywistość, aby funkcjonować bez szkody dla siebie i innych. A jest to, momentami, piekielnie trudne. Na szczęście są takie książki jak ta; książki pokazujące, że ADHD jest zaburzeniem, które można okiełznać.

ADHD zazwyczaj kojarzy się ludziom z niegrzecznym chłopcem, który jest pyskaty i nie potrafi usiedzieć w miejscu. Jest to jednak stereotyp, który znacznie odbiega od rzeczywistego problemu. ADHD jest zaburzeniem związanym z obniżoną aktywnością dopaminową układu nerwowego. Wpływa na działanie wielu obszarów mózgu: kory przedczołowej odpowiedzialnej za koncentrację, układu limbicznego odpowiadającego za kontrolę emocji czy prążkowia związanego z percepcją nagrody. Jednak ADHD to nie tylko problem z „nagrodą” czy skupieniem – to także problem ze stresem i wynikającą z niego częstokroć złością i irytacją, które towarzyszą wykonywaniu nudnych czynności, ale i wstydem czy lękiem przed bliskimi lub porażką. Naprawdę ludzie z ADHD mają dużo trudniej aniżeli osoby neurotypowe.

Książka dr Tamary Rosier „ADHD. Twój mózg jest OK” jest realną pomocą dla osób zmagających się z tym zaburzeniem, ponieważ zawiera przede wszystkim praktyczne wskazówki, które polepszają komfort życia osób z ADHD, identyfikują negatywne źródła motywacji i pomagają je kontrolować, ale pozwalają też realnie zapanować nad nadmiernym stresem. Autorka sama cierpi na ADHD, nie dziwi zatem, że stała się trenerką i mentorką dla osób, którzy borykają się z tym, co ona. Podpowiada, jak wyznaczać zdrowe granice w sferze emocji; jak radzić sobie z zadaniowością, zrewalidować błędne przekonania o sobie i poprawić jakość swojego życia. Udowadnia, że mając ADHD możemy żyć w pełni, osiągać sukcesy i zapanować nad zadaniami, które wymagają długotrwałego skupienia, skrupulatności czy systematyczności.

Czytając książkę dr Rosier, co chwila podskakiwałam i mówiłam: „O, ja tak mam”, „O, to o mnie!”, „O masz, identycznie”, „Jakbym czytała o sobie”. Doktor ma naprawdę łatwość przelewania uczuć i myśli na papier; pięknie układa w słowa to, co mogą odczuwać osoby borykające się z ADHD. Braki w koncentracji, chaotyczność działania, niekończenie spraw są widocznymi objawami, ale autorka pokazuje też te niewidoczne: ogromne poczucie frustracji, niska samoocena, nieumiejętność zmotywowania się do działania, wstyd, rozczarowanie i poczucie klęski. Ta książka to wspaniały przewodnik po tajnikach umysłu osób z ADHD, ale także plan działania na każdy dzień; to garść praktycznych rad, a przede wszystkim – potężna dawka pozytywnego myślenia na temat siebie. Polecam!

Anna Stasiuk
(anna.stasiuk@dlalejdis.pl)

Dr Tamara Rosier, „ADHD. Twój mózg jest OK”, Znak, Kraków, 2024.




Społeczność

Newsletter

Reklama



 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat