Choć rozważania na temat mody i ubioru wydają się być głównie domeną kobiet, to jednak nie da się ukryć, że coraz częściej także mężczyźni przywiązują większą wagę do swojego wyglądu. Oni też niejednokrotnie wydają się być w świecie mody bardziej zagubieni, przez co każdą fachową pomoc w tym zakresie należy uznać za przydatną. Taką zaś niewątpliwie jest najnowsza książka Grażyny Paturalskiej „Ubierz (J)Ego”, wydana przez Wydawnictwo Bernardinum. Autorka jest osobistą stylistką, ekspertem stylistycznym i wizerunkowym, szerszej publiczności znana jest zaś z cotygodniowych audycji w Radiu Plus, które stały się inspiracją do napisania dwóch książek – poprzedniej, skierowanej do kobiet, pt. „Ubierz Duszę” oraz najnowszej, czyli właśnie „Ubierz (J)Ego”.
Książka, choć dotyczy mody męskiej, to – jak wskazuje sam tytuł – skierowana jest zarówno do mężczyzn, jak i kobiet. Jak przyznaje bowiem sama autorka, ma ona świadomość, że w większości polskich domów osobistymi stylistkami mężczyzn są właśnie ich partnerki.
„Ubierz (J)Ego” ujmuje kwestę męskiego wyglądu bardzo kompleksowo. W początkowych rozdziałach autorka omawia pewne kwestie ogólne, takie jak typy sylwetki i pasujące do nich fasony ubrań czy odpowiedni dobór kolorów. Następnie wyjaśnia, jak powinna wyglądać szafa mężczyzny z klasą, analizując po kolei poszczególne elementy męskiej odzieży i galanterii – to właśnie w tej części książki znajdziemy najważniejsze rady, dotyczące tego, w jaki sposób dobierać poszczególne części garderoby, na jaką okazję się one nadają, a kiedy są absolutnie niedopuszczalne. Treść poradnika potwierdza bardzo dobrą znajomość przez autorkę polskich realiów – kilkakrotnie zwraca ona bowiem szczególną uwagę na kwestie, z którymi panowie w Polsce miewają niestety spore kłopoty (jak np. koszule z krótkim rękawem czy białe skarpetki). Całość uzupełniają rozdziały dotyczące dress code’u, kanonów elegancji w różnych częściach świata oraz krótkie wywiady z Polakami, którzy w różny sposób związani są z tematyką mody męskiej, np. Tomaszem Ossolińskim czy Maciejem Kielmanem.
Jednym z niewielu minusów książki jest w moim odczuciu mało subtelne lokowanie produktów – zwłaszcza w rozdziale „Zadbane ciało” bardzo wyraźnie reklamowana jest konkretna marka kosmetyków oraz instytut kosmetologii. Być może jednak jest to specyfika tego rodzaju publikacji, na którą po prostu trzeba przymknąć oko. Osobiście uważam też, że czasem autorka przesadnie popada w narrację w stylu „psychologiczno-poradnikowym” – ale to akurat wynika prawdopodobnie z tego, że jako kobieta, która ma być doradcą na zakupach, jestem bardziej zainteresowana konkretną i merytoryczną stroną zagadnienia. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że czytelnikom-mężczyznom te fragmenty – jako dopełnienie całości książki – będą odpowiadały.
Oczywistym jest, że są osoby, które posiadają doskonałe wyczucie męskiej mody i stylu, dla których informacje, przekazane w „Ubierz (J)Ego” nie będą niczym nowym, a tym samym – pomocnym. Odważę się jednak zaryzykować stwierdzenie, że większość z nas niejednokrotnie miewa w kwestii męskiego ubioru poważne wątpliwości. I dla tych wszystkich osób pozycja ta będzie z pewnością niezwykle pomocna.
Katarzyna Czupajło
(katarzyna.czupajlo@dlalejdis.pl)
Grażyna Paturalska, „Ubierz (J)Ego”, Wydawnictwo Bernardinum, 2015.