Dale Carnegie, autor książki „Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji”, jest niezwykle fascynującą osobą. Urodził się w biednej farmerskiej rodzinie, nie dającej wielkich perspektyw. Mógł zostać co najwyżej rolnikiem. Jednak dzięki ciężkiej pracy zdobył sławę, a jego książki znane są teraz na całym świecie. Zmarł przed prawie 70 laty, ale jego rady spisane w książkach nie tracą na aktualności.
Na uwagę zasługuje znakomity podział książki. Wyszczególnione większą czcionką najbardziej znaczące i godne zapamiętania cytaty ułatwiają zapamiętanie i zrozumienie. Po każdym rozdziale mamy podsumowanie oraz wysunięcie najważniejszych wniosków wychodzących z lektury. Takie podsumowania pomagają lepiej zapamiętać treść i wdrożyć ją w życie.
Autor operuje jasnymi obrazami, buduje analogie, opowiada historie i tworzy metafory. Wszystko po to, by książka była lepiej zrozumiana nawet przez mniej wykształcone osoby. Napisana prostym językiem przekonuje swoimi argumentami i motywuje do działania. Przejrzysty podział na rozdziały i klarowne przedstawienie informacji otwierają oczy. Przed rozdziałami pojawiają się cytaty związane z tematem komunikacji. Przez wtrącenia i anegdoty w bardzo łatwy sposób przyswajamy wiedzę, a konkretne rozwiązania, które proponuje autor są niezwykle przekonujące.
Autor trafnie podkreśla jak często toczone przez nas rozmowy są jedynie czekaniem na możliwość wtrącania się i wyrażenia własnego zdania, a nie prawdziwą konwersacją. By umieć się dobrze komunikować, musimy nauczyć się przede wszystkim słuchać. Jak mówi autor: „skuteczne słuchanie jest sztuką, którą da się opanować”. Pozwoli nam to unikać konfliktów i lepiej zrozumieć naszych rozmówców. W książce czytamy również o istotnej różnicy między słyszeniem i słuchaniem. Stephen R. Covey powiedział, że: „Większość ludzi nie słucha po to, by zrozumieć, ale po to, by odpowiedzieć”. Warto to zmienić, a w tym z pewnością pomoże nam biblia komunikacji autorstwa Carnegiego.
Emilia Twardzik
(emilia.twardzik@dlalejdis.pl)
Dale Carnegie, „Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji”, Sensus, Gliwice, 2021